וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין על צעדי נאט"ו במזרח אירופה: "רוסיה תנטרל איומים נגדה"

בפגישה שערך עם בכירים, השמיע נשיא רוסיה עמדה תקיפה כלפי מהלכי המערב בחצר האחורית שלו - ובראשם הפיכת מערכת הגנה אמריקנית מתקדמת ברומניה למבצעית. לדבריו, "עד עכשיו הם חיו חיים רגועים, נצטרך לחשוב איך לפעול"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס אתמול (שישי) למהלכיהן האחרונים של ארצות הברית ונאט"ו במזרח אירופה, וקבע כי מוסקבה "תנטרל איומים העולים נגדה" באזור. הדברים נאמרו על רקע הפיכתה של מערכת טילים אמריקנית שהוצבה ברומניה למבצעית, מהלך שלדברי פוטין מיועד להחליש את כוחה הגרעיני של רוסיה. עוד הוסיף הנשיא כי מוסקבה תגדיל את תקציב הביטחון שלה, זאת על אף שלטענת נאט"ו, הצעד האחרון ברומניה נועד להגן על המדינה הסובייטית לשעבר מפני איומים מהמזרח התיכון.

פוטין איים בתגובה אפשרית של רוסיה בפני גורמים רשמיים במוסקבה ואמר כי "המערכת שהוצבה ברומניה אינה מערכת הגנה". לדבריו, "זהו חלק מפוטנציאל אמריקני גרעיני שהם מנסים להביא לפריפריה. במקרה הזה, מזרח אירופה היא הפריפריה. אנשים שמקבלים החלטות כאלה צריכים לדעת שעד עכשיו הם חיו חיים רגועים ובטוחים יחסית". הוא הוסיף, בפנייה שככל הנראה כוונה לראשי המדינות השכנות שהיו בעבר בשליטת ארצו, כי מערכות ההגנה הבליסטיות מכריחות את רוסיה לנהוג אחרת מכפי שנהגה עד כה. "כעת, כשהמערכות מבצעיות, אנחנו צריכים לחשוב כיצד נוכל לנטרל את האיומים שצצים נגד הפדרציה הרוסית".

לקריאה נוספת:
פגישת נאט"ו-רוסיה ראשונה אחרי שנתיים: "חילוקי הדעות נותרו"
בתגובה למהלכי נאט"ו בגבולה: רוסיה תקים שלוש אוגדות נוספות
תיעוד: מטוסים רוסיים טסים בסמוך למשחתת אמריקנית בים הבלטי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם בכירים במוסקבה על המתיחות במזרח אירופה. 13 במאי 2016. רויטרס, רויטרס
"עד עכשיו הם חיו חיים רגועים ובטוחים יחסית". פוטין, אתמול/רויטרס, רויטרס

המהלך ברומניה, במסגרתו מערכת הגנה מפני טילים בשווי 800 מיליון דולרים הפכה מבצעית, הוגדר למטרות הגנה בלבד. עם זאת, זה היה רק שלב אחד בתכנית ההגנה באזור, כאשר צעד נוסף בוצע אתמול בפולין. מערכת הגנה מפני טילים דומה שהוצבה בעיר רדז'יקובו, הממוקמת לחופי הים הבלטי, תהפוך גם היא מבצעית לקראת 2018.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הביע את חששו מדבריו של פוטין ומהסלמה באזור. בפגישה שערך עם מנהיגי דנמרק, נורבגיה, שבדיה, פינלנד ואיסלנד בבית הלבן, אמר אובמה כי "אנחנו מאוחדים בדאגה שלנו מנוכחותה הצבאית התוקפנית של רוסיה בים הבלטי ובאזור הבלטי-נורדי כולו". הוא הוסיף כי וושינגטון נמצאת בדיאלוג מתמשך עם רוסיה ותמשיך לעשות כן, אך כי בכוונתה "לוודא שאנחנו מוכנים וחזקים". "אנחנו רוצים לעודד את רוסיה לשמור את פעולותיה הצבאיות בהתאמה מלאה להתחייבויות הבינלאומיות שבהן עליה לעמוד", אמר.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
ראש ממשלת רומניה דאצ'יאן צ'ולוש ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בטקס חניכת מערכת ההגנה מפני טילים של ארה"ב ברומניה. 12 במאי 2016. רויטרס, רויטרס
ראש ממשלת רומניה דאצ'יאן צ'ולוש ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בטקס חניכת מערכת הטילים ברומניה/רויטרס, רויטרס

המתיחות בין רוסיה והמערב במזרח אירופה, ובייחוד סביב הים הבלטי, עלתה במהירות בחודשים האחרונים לנוכח צעדים צבאיים של מוסקבה שהוגדרו "פרובוקטיביים" בידי נאט"ו וארצות הברית. בין היתר, בחודש שעבר תמרנו מטוסי קרב רוסיים בקרבת משחתת אמריקנית, ומטוס קרב רוסי נוסף התקרב יתר על המידה למטוס אמריקני. שתי הפעולות הוגדרו מסוכנות בידי ארצות הברית, והביאו לשורת צעדים להתגוננות מפני נוכחותה הצבאית של מוסקבה בסמוך לגבולותיה עם מדינות הלוויין לשעבר. בין היתר, הודיעה נאט"ו כי תשלח אלפי חיילים למדינות הבלטיות ולפולין.

מערכת ההגנה ברומניה מאפשרת למחנות צבאיים להפיל טילים שישוגרו בעודם באוויר. המערכת המתקדמת, הכוללת מכ"ם וטילים מדגם SM-3, תוכל לנטרל טילים כשהם עדיין מחוץ לאטמוספרה – עוד לפני שהם מהווים סיכון לבסיס הצבאי או לסביבתו.

מערכת ההגנה מפני טילים האמריקנית שהוגדרה מבצעית ברומניה. 12 במאי 2016. רויטרס
מאפשרת כיסוי אווירי מרבי. מערכת ההגנה מפני טילים שהוצבה ברומניה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully