וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהג שהסיע את רוצחי לוחמת מג"ב: "אם הייתי חושד - הייתי עוקר עיניהם"

8.5.2016 / 13:30

חמיס סלאיימה נאשם בגרימת מוות ברשלנות אחרי שהסיע את שלושת המחבלים שרצחו את הדר כהן בשער שכם בפברואר האחרון. בחקירתו, שתמלולה הגיע לידי וואלה! NEWS, טען שלא ידע על כוונתם: "לא חשדתי בכלום. עשיתי טעות"

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

(בסרטון: דיווח מאולפן וואלה! NEWS)

"אם הייתי חושד בהם הייתי מוציא להם את העיניים", כך אמר בחקירתו במשטרה חמיס סלאיימה, הנהג הנאשם כי הסיע את המחבלים שרצחו את לוחמת מג"ב הדר כהן בפיגוע משולב בשער שכם בירושלים בפברואר האחרון. מתמלול החקירה שהגיע לידי וואלה! NEWS, עולה כי סלאיימה, שהואשם בגרימת מוות ברשלנות, טען כי לא ידע שהנוסעים ברכבו הם מחבלים וסבר כי הם שוהים בלתי-חוקיים שהגיעו מג'נין לירושלים.

שלושת המחבלים הגיעו לשער שכם כשהם מצוידים ברובה אוטומטי מסוג קרל גוסטב, במטעני נפץ ובסכינים. הדר, לוחמת מג"ב שהייתה במקום יחד עם לוחמים נוספים, הצליחה לירות לעבר אחד המחבלים ולחסלו, ולאחר מכן נורתה בידי מחבל נוסף שהגיח מאחור. היא מתה מפצעיה לאחר שעה קלה. יתר המחבלים חוסלו אף הם על ידי כוח מג"ב.

בחקירתו במשטרה אמר סלאיימה כי הוא הבחין בשקיות שהחזיקו שלושת הנוסעים מג'נין, אולם לא שאל אותם מה הם מתכוונים לעשות. "לא חשדתי בשום דבר, ואם הייתי חושד בהם הייתי מוציא להם את העיניים, אבל כך האל רצה שאני אסתבך בגללם", אמר לחוקרים. לאחר שנשאל כיצד הרגיש כשלמד על כך שהשלושה ביצעו פיגוע, אמר סלאיימה: "אני פחדתי פחד מוות. פחדתי שיכניסו אותי לכלא".

עוד על הפיגוע בשער שכם:
צה"ל הרס את בתי משפחות שלושת המחבלים שהרגו שוטרת מג"ב בשער שכם
נפצעה בפיגוע שבו נרצחה חברתה וסיימה טירונות: "בלי הדר לא הייתי כאן"
שבוע לפיגוע בשער שכם: שוטרי מג"ב במחווה מרגשת לחברתם שנהרגה

חמיס סלאיימה, הסיע מחבלים שביצעו פיגוע ירי ודקירה בשער שכם ירושלים, בית משפט השלום ירושלים. אפריל 2016. נועם מושקוביץ
סלאיימה בהגשת כתב האישום נגדו/נועם מושקוביץ

סלאיימה נשאל אם העובדה שהמחבלים היו לבושים בגדים מכובדים ונדף מהם ריח של בושם לא עורר את חשדו והשיב: "הם היו עם מעילים וקפוצ'ון כי ככה הם מגיעים מהבית ומחליפים לפני העבודה. היו להם שקיות מנופחות ונראה שהיו בגדים בתוכן. לא חשדתי שהם הגיעו לפגוע במישהו". כנשאל מדוע לא נזהר לאחר שהבין כי הסעת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) עלולה לסייע לביצוע פיגועים. "עשיתי טעות, וזו טיפשות מטוב לבי", אמר בתשובה. "אני לא רוצה לעלות לרכב יותר או שיהיה לי רישיון".

סלאיימה, תושב ואדי ג'וז בן 58, נעצר במרץ האחרון לאחר שנתפס כשהוא מסיע שוב שוהים בלתי-חוקיים המתגוררים באבו גוש לירושלים. בתחילת חקירתו הוא נשאל אם לא ניסה לברר מה מקום מגוריהם של הנוסעים. "הם ענו לי שהם מירושלים, ואני אפילו שאלתי אותם בצחוק אם יש להם תעודות זהות, והם ענו שכן", אמר.

חוקר: "האם לקחת אז כסף מהנוסעים האלו?"

סלאיימה: "כלום, עשיתי להם טובה"

הדר כהן, שנרצחה בפיגוע בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
נרצחה בפיגוע. הדר כהן/צילום מסך, פייסבוק

בהמשך נשאל סלאיימה על מצבו האישי, והעיד כי הוא מובטל, חולה סוכרת הסובל גם מבעיות רפואיות נוספות. רק בשלב מאוחר יותר של חקירתו הוא עומת עם גרסתו של חסן דרדון, תושב כפר עקב בירושלים בן 51 שארגן את הברחתם של הפלסטינים שביצעו את הפיגוע ומואשם אף הוא בגרימת מוות ברשלנות. סלאיימה הכחיש בתחילה כי עמד בקשר עם דרדון לפני הפיגוע, אולם לאחר שעומת עם גרסתו של דרדון ביקש לצאת להפסקת סיגריה, ואז סיפר כיצד נוצר עמו הקשר, במהלך פגישה בעיריית א-ראם, שעסקה בביוב שזרם מבתים שהיו בעבר בבעלותו של סלאיימה, הסמוכים לביתו של דרדון. דרדון פנה לסלאיימה וביקש ממנו להסיע שלושה תושבי ג'נין למסגד בכפר עיסוואיה.

סלאיימה: "חסן ביקש ממני להסיע שלושה מג'נין ולקחת אותם לעיסוואיה, ואני הסכמתי להסיע אותם, ואני לקחתי אותם מאזור שנקרא "ד'אחייה" ליד בית חנינה באזור שם קצת למטה, ומשם לקחתי אותם לעיסוואיה ליד המסגד".

חוקר: "איך הם עברו את הגדר?"

סלאיימה: "חסן היה שם מהכיוון של א-ראם ועזר להם לרדת בעזרת חבל"

חוקר: "כמה הם היו?"

סלאיימה: "שלושה, הוא אמר לי מראש שהם שלושה"

150 שקל תמורת הברחת המחבלים

בתמורה להברחת שלושת הנוסעים היה אמור סלאיימה לקבל תשלום של 150 שקלים. "הם רצו להספיק את התפילה. הם לא שילמו לי אלא חסן היה אמור לשלם לי 150 שקלים ולא שילם בסוף", אמר סלאיימה בחקירתו. במהלך החקירה קילל סלאיימה את דרדון מספר רב של פעמים בשל העובדה שעירב אותו שלא בידיעתו בביצוע הפיגוע.

בחקירתו של דרדון, שתמלול שלה הגיע לידי וואלה! NEWS, הוא סיפר כי הוא וסלאיימה שיתפו פעולה גם בהברחות קודמות של שב"חים. "סלאיימה היה מתקשר אליי ושואל אותי אם יש לי פועלים שאני רוצה שהוא יסיע. הכוונה לשב"חים וגם לכאלו שיש להם אישור", אמר.

חוקר: "איך היית מתאם את זה איתו?"

דרדון: "אם היו לי פועלים שב"חים וגם לא שב"חים הייתי נותן להם את הטלפון של סלאיימה, והם היו מתקשרים אליו וקובעים איתו זמן ומקום על מנת שיסיע אותם לתוך ישראל, וזה אחרי שהם עוברים את הגדר".

זירת הפיגוע בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע בשער שכם, בפברואר האחרון/רויטרס

למרות גרסתו של סלאיימה, הפרקליטות החליטה להאשימו בגרימת מוות ברשלנות, עבירה שהעונש המקסימלי עליה הוא שלוש שנות מאסר בפועל. להחלטה להאשים את סלאיימה בעבירה זו ניתן למצוא תקדים במקרה של פיגוע התופת במסעדת מקסים בחיפה בשנת 2003. גם בפיגוע במקסים, שבו נהרגו 21 בני אדם, הוברחה המחבלת לשטח ישראל.

אחד ההבדלים בין המקרים הוא שג'מאל מחאג'נה, הנהג שהסיע את המחבלת שביצעה את הפיגוע במקסים, קיבל שבוע לפני הפיגוע אזהרה משב"כ על הסכנות הכרוכות בהסעת שב"חים לשטח ישראל. נוסף על כך, מחאג'נה הואשם בכך שהיה צריך לחשוד במחבלת משום שזו הסירה את הרעלה במהלך הנסיעה ונותרה בלבוש מערבי, וכן משום שבאופן תמוה, היא טענה במהלך הדרך כי היא רוצה לברר אם אביה מאושפז בבית החולים הלל יפה בחדרה.

בכתב האישום שהוגש נגד סלאיימה לפני כשלושה שבועות, באמצעות עו"ד מרים בן גל מפרקליטות מחוז ירושלים, נכתב כי "רשלנותו של הנאשם התבטאה בכך שהיה עליו לחשוד כי תושבי השטחים שהסיע יכול שיהיו מחבלים שכוונתם לבצע פיגוע ולגרום למותם של אזרחים, ולא נמנע מהסעתם לתוך ירושלים והורדתם באחת משכונותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully