וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוטין באהבה: למה בקרמלין רוצים דווקא את טראמפ בבית הלבן?

8.5.2016 / 9:20

בארה"ב יכריעו בין המיליארד לקלינטון רק בעוד חצי שנה, אבל במוסקבה כבר בחרו מועמד. בעזרת שופר התעמולה שלהם, ערוץ RT, הם מנסים לקדם את הנציג הרפובליקני שמבטיח להחליש את נאט"ו ואת האיחוד ולבודד את וושינגטון - ולפנות לנשיא רוסיה את הדרך

צילום: מתוך חשבון הטוויטר הרשמי של הילרי קלינטון, עריכה: אוהד פיטר

(תשדיר של קלינטון נגד טראמפ)

בין האורחים הבולטים ביותר שהאזינו לנאום מדיניות החוץ של דונלד טראמפ בוושינגטון בחודש שעבר היה שגריר רוסיה בארצות הברית, שישב בשורה הראשונה באולם האירועים במלון מייפלוור בעיר. מתוך שלל הרעיונות הסותרים והלא עקביים שהעלה המועמד הכמעט ודאי להובלת המפלגה הרפובליקנית, היה גם זה שנגע ליחסים עם מוסקבה, שהידרדרו לשפל עמוק בשנתיים האחרונות.

איל הנדל"ן מניו יורק, שהביס את מתחריו בפריימריז האחרונים באינדיאנה וגרם לפרישתם של טד קרוז ושל ג'ון קייסיק, הביע לא אחת את אהדתו לנשיא ולדימיר פוטין, שבתמורה הרעיף עליו שבחים בחזרה.

בנאומו, הבהיר טראמפ כי הוא מאמין שהפגת המתיחות בין הבית הלבן לקרמלין ושיפור היחסים בין המדינות אפשריים רק מ"עמדה של כוח" - והוסיף באותה נשימה כי על ארצות הברית יהיה לעזוב את שולחן המשא ומתן אם רוסיה תפריז בדרישותיה. את המשותף בין השתיים הוא מצא בחרדה מהאסלאם הקיצוני במה שיכול להביא, לדבריו, "לסוף מעגל העוינות הנורא" בין שתי המעצמות.

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה: "חשוב לקחת ברצינות את טראמפ, זה לא ריאליטי"
"פוגעני וחסר מודעות": טראמפ ניסה לחגוג עם המקסיקנים - וזכה לביקורות
שלדון אדלסון הודיע על תמיכה בטראמפ: "הוא טוב לישראל"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, אינדיאנה. מאי 2016. רויטרס
טראמפ באינדיאנה, בשבוע שעבר/רויטרס

כמו גם רפובליקנים רבים אחרים ואף דמוקרטים, המיליארדר תקף את המדיניות שנקט ממשלו של ברק אובמה כלפי האגרסיביות של פוטין, שלטענתו הייתה רכה מדי. ואולם, לא ברור מה המיליארדר היה עושה אחרת, לנוכח העמדות שהציג. האם היה מעביר כלי נשק מתקדמים לאוקראינה או אף מתערב צבאית כדי לסייע לממשל בקייב לבלום את המרד של הבדלנים הפרו-רוסים שהחל לפני שנתיים?

כנראה שלא, מאחר שאחד הטיעונים שעליהם חוזר טראמפ שוב ושוב הוא העיקרון שלפיו ארצות הברית צריכה להפסיק להיות השומר של העולם ולא לקבל על כך תמורה. "קודם כל ארצות הברית", זאת הסיסמה. יתרה מכך, טראמפ כלל לא ציין את אוקראינה בדבריו, אלא בחר לתקוף את אובמה על כך שתמך במחאה נגד חוסני מובארק במצרים ב-2011.

האם הוא היה תוקף את משטרו של בשאר אסד לאחר המתקפה הכימית ב-2013 או אף היה שולח חיילים אמריקנים לאדמת סוריה? לדבריו, הוא היה מקיים את האולטימטום, אותו "קו אדום" שהציב הנשיא אובמה, שלבסוף השתכנע על ידי מוסקבה שעדיף להגיע להסכם לפירוק הנשק הכימי של סוריה בדרכים דיפלומטיות. מנגד, הוא תקף את הנשיאים הקודמים שפתחו במלחמות במזרח התיכון - אך באותה נשימה הצהיר כוכב הריאלטי לשעבר שייתכן שיהיה צורך בשליחת כוחות כדי להילחם ב"מדינה האסלאמית".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטרם פגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם, 29 בספטמבר 2015. רויטרס
היחסים בשפל. אובמה ופוטין, בספטמבר/רויטרס

עם מסרים מנוגדים ומבולבלים כמו אלו, אין פלא שבמוסקבה מייחלים שטראמפ יכה את הסקרים הכלל-ארציים וינצח את הילרי קלינטון בנובמבר, אם אכן יצליח להבטיח את המועמדות הנכספת ולא ייבלם על ידי עסקני המפלגה הרפובליקנית. זאת תקופה ארוכה שרוסיה מנסה לזרוע פירוד בקרב מדינות המערב ובעיקר בתוך האיחוד האירופי, שהתפשט עד לגבולותיה עם צירופן של המדינות הבלטיות וההשפעה הגוברת על אוקראינה.

רעיונותיו של המיליארדר שאינו מרסן את פיו גם בשלב זה של המרוץ מוצאים חן בעיני הקרמלין, שצופה בהנאה בביקורת החריפה - והחריגה - שמעבירים באירופה על מי שעוד עשוי להשתחל אל החדר הסגלגל ולפקד על הצבא החזק ביותר בעולם.

הנקודה החביבה ביותר על רוסיה היא חוסר אמונו של טראמפ בנחיצות של נאט"ו, שלפיו היא כבר לא רלוונטית

הנקודה החביבה ביותר עליהם היא חוסר אמונו של טראמפ בנחיצות של נאט"ו, שטוען כי הברית הצפון-אטלנטית מיושנת ולא רלוונטית יותר. איל הנדל"ן הבטיח לכנס עם היבחרו את חברות הברית, כדי לדון בהגדלת הקצאת המשאבים שלהן ובשינוי מבני שלטענתו הכרחי לנוכח המציאות העכשווית.

נקודה זו הרגיזה את מדינות אירופה, ובראשן את גרמניה. "אני יכול רק לקוות שקמפיין הבחירות בארצות הברית לא יהיה מנותק מהמציאות", אמר שר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר בהתבטאות שאינה עולה בקנה אחד עם הפרוטוקל הדיפלומטי המקובל בין שתי בעלות ברית כה קרובות.

לא רק בנאט"ו לא מאמין איל הנדל"ן, אלא גם באיחוד האירופי. טראמפ הביע תמיכה השבוע ב"ברקסיט", היציאה של בריטניה מגוש המדינות שתועלה למשאל עם ביוני הקרוב. הוא העלה שוב את נושא ההגירה ליבשת וטען כי מדובר ב"דבר נורא" והוסיף כי לממלכה יהיה טוב יותר מחוץ לאיחוד. את זה עוד אי אפשר לחזות, אך בוודאי שהאיחוד האירופי נטול בריטניה יהיה חלש יותר - לשמחתה הרבה של רוסיה וכנראה גם של טראמפ. בלונדון היו עסוקים בסוף השבוע בבחירות לראשות העיר, אך ראש הממשלה דייוויד קמרון, שתומך בהישארות בגוש בן 28 המדינות, יצא כבר השבוע נגד טראמפ בשל תכניתו להגביל כניסה של מוסלמים לארצות הברית.

שר החוץ של גרמניה בביקור בנמל של עזה, יוני 2015. רויטרס
"מקווה שקמפיין הבחירות בארה"ב לא יהיה מנותק מהמציאות". שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר-שטיינמאייר/רויטרס

הכלי שבו משתמש פוטין כדי לנסות ולהאדיר את טראמפ בפני הציבור האמריקני הוא ערוץ הטלוויזיה "RT אמריקה", השלוחה המקומית של הרשת המדבררת את מוסקבה ומפיצה את תעמולתה. בין השאר, היא גייסה את המגיש הוותיק אד שולץ, שפוטר מרשת MSNBC ביולי שעבר, שם הגיש תכנית שבה נהג בין היתר להשתלח גם בפוטין וגם בטראמפ שאותו תייג בעבר כ"גזען". בינואר, הוא הופיע מחדש ב-RT, בתכנית ששמה "החדשות עם אד שולץ".

לא ברור אם רק משכורת גבוהה גרמה לעיתונאי הבועט לשעבר לשנות את עורו, אך בתכניתו הנוכחית, המשודרת בפריים-טיים, הוא כבר אינו משבח את אובמה או קלינטון כפי שעשה בעבר, ובוודאי אינו לועג לנשיא רוסיה ומכנה אותו "פוטי". כיום, הוא דן רבות בכישלונותיה של וושינגטון במזרח התיכון, בתקציב ההגנה "המנופח" של ארצות הברית וב"חוסר התועלת" של נאט"ו, בניסיון להשריש את הרעיונות הללו בקרב הצופים הלא-רבים שיש ל-RT בארצות הברית.

טראמפ עדיין מפגר אחרי קלינטון בסקרים - חוץ מבסקר אחד, שהצביע על פער של 2% לטובתו

גם איל הנדל"ן בעל הפה הגדול מניו יורק זוכה לעדנה מחודשת בערוץ. שולץ, שתקף בחריפות את טראמפ כשזה טען שאובמה אינו יכול לכהן כנשיא מאחר שלא נולד בארצות הברית ב-2011, מסביר כיום שהוא "צמח בשל הזעם בקרב המעמד העובד" וכי הוא "מדבר על דברים שלאנשים אכפת מהם". לאחרונה הוא אף הצהיר כי אותו טראמפ, שעורר גורמים בצבא ארצות הברית לאיים במרד בשל תמיכתו בעינויים קשים ובהרג משפחות של טרוריסטים, "יוכל בקלות לתפקד" כנשיא.

חצי שנה לבחירות לנשיאות ארצות הברית, טראמפ עדיין מפגר אחרי קלינטון בסקרים - חוץ מבסקר אחד, שהצביע על פער של 2% לטובתו, שהם למעשה תיקו בשל סטיית התקן. בכירים רפובליקנים רבים בהווה ובעבר מתנערים ממנו והאפשרות שהוא יצעד אל תוך הבית הלבן מבעיתה את שותפותיה של ארצות הברית. מנגד, היא מגרה את דמיונן של יריבותיה ואויבותיה, שיודעות שללא וושינגטון פעלתנית בזירה הבינלאומית - כפי שמבטיח איש העסקים - יהיה להן קל יותר לעשות כרצונן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully