וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "איראן הפכה למעצמה על חשבון ישראל"

המועמד הרפובליקני פרט את מדיניות החוץ ותקף את אובמה: "אינו ידיד של ישראל". הוא הבהיר כי על ארה"ב להילחם באסלאם קיצוני, ולא חזר מדרישתו לאסור כניסת מוסלמים למדינה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

לאחר שזכה לניצחון סוחף בבחירות במקדימות שנערכו הלילה בחמש מדינות שונות בחוף המזרחי של ארצות הברית, הציג המועמד המוביל לייצוג המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, את מדיניות החוץ שאותה ינקוט אם ייבחר לנשיאות בנובמבר הקרוב ויישב החל מינואר בחדר הסגלגל. הוא העביר ביקורת רבה על התנהלותו של הנשיא הנוכחי ברק אובמה בתחומים שונים, בין היתר בנוגע ליחס לבעלות בריתה של המדינה בכלל, ולישראל בפרט.

"הממשל מעביר ביקורת על ישראל, חברתנו היקרה והדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. הנשיא אובמה אינו ידיד של ישראל", אמר. הוא גינה את הסכם הגרעין שעליו חתמו המעצמות עם איראן, ואמר כי "איראן הפכה למעצמה בזמן קצר בגלל מה שעשינו. כל זאת, על חשבון ישראל, בעלות בריתנו, וארצות הברית בעצמה. נאבקנו בבעלות בריתנו העתיקות והם מחפשים בעלות ברית אחרות".

"אסור שלאיראן תהיה פצצה גרעינית. תחת ממשלי, לעולם הם לא יוכלו להשיג נשק מהסוג הזה", הבהיר. "אובמה נשא ונתן עם איראן והגיע להסכם נורא. אובמה מסתכל מהצד בזמן שקוריאה הצפונית מתגברת וממשיכה בתכניתה הגרעינית. גרמנו ליריבותינו לחשוב שהם יכולים להתחמק מכל מה שיעשו".

עוד כתבות בנושא:
חיים בסרט: המאבק האחרון של הברית נגד טראמפ
עוד צעד להבטחת המועמדות: ניצחונות סוחפים לטראמפ ולקלינטון
"לא ראיתי דבר מגעיל כזה": טראמפ משיב אש ליריבו למרוץ

נאום מדיניות החוץ של דונלד טראמפ, וושינגטון. רויטרס
"לא אאפשר לאיראן להשיג גרעין". טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ הבהיר כי על ארצות הברית לגבש תכנית מפורטת למאבק באסלאם הקיצוני, ולא חזר בו מהצהרתו לאחר פיגוע הטרור בסן ברנרדינו בדצמבר האחרון שלפיה יש לאסור זמנית על מוסלמים להיכנס לגבולות המדינה. "ישנם מקרים של מהגרים המגיעים למדינה בעלי דעות קיצוניות. אין לנו מושג מהיכן הם מגיעים, אין תיעוד, אין כלום. עלינו להיות חכמים. עצירת ההגירה של אנשים אלה למען בחינה מחדש של המצב תעזור לנו לעצור את הסן ברנרדינו הבא או דבר גרוע יותר".

הוא הדגיש כי המאבק באסלאם הקיצוני הוא "מאבק פילוסופי, כמו זה שהיה במלחמה הקרה. נעבוד ביחד עם בעלות בריתנו בעולם המוסלמי המתון. עלינו לעבוד יחד עם כל אומה באזור שמאוימת בידי האיסלאם הקיצוני, אבל זה צריך להיות דו-סטרי: עליהם להיות טובים אלינו גם כן. לא עוד חד-סטריות. הם צריכים להעריך את מה שאנו עושים למענם".

טראמפ טען כי הצבא האמריקני הנאבק בדאעש בסוריה ובעיראק משתמש בכלי נשק מיושנים, ואמר כי יש להיעזר בטכנולוגיה חדשה בשדה הקרב. "אנו מבזבזים את הכספים שצריך להקציב לצבא בשביל להיאבק בהתחממות הגלובלית", אמר בלעג. "עלינו, כאומה, להיות יותר בלתי-צפויים בכל הנוגע לדאעש. אם אבחר, הארגון יובס במהירות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארה"ב ברק אובמה, אפריל 2016. AP
"הגיע להסכם נורא עם איראן". אובמה/AP

טראמפ אף שב על דבריו לפיהם על בעלות בריתה של ארצות הברית לשלם על הסיוע הביטחוני שניתן להן ואמר: "בני בריתנו אינם משלמים את חלקם ההוגן. בני בריתנו צריכים לתרום לנטל הביטחוני שלהם. הם רואים את ארצות הברית כחלשה. בזבזנו מיליוני דולרים כדי להגן על אירופה ואסיה. המדינות שעליהם אנו מגנים צריכים לשלם על כך, ואם לא ארצות הברית צריכה לתת למדינות אלה להגן על עצמן".

הוא התייחס גם ליחסים של ארצות הברית עם רוסיה ועם סין, ואמר כי יש לשמור על קשר טוב עם מדינות אלה, אך מתוך עמדת כוח. "הקלת המתח עם רוסיה מעמדת כוח היא אפשרית", אמר וציין כי יפעל כדי שסין תגרום לקוראיה הצפונית לסגת מתכניתה הגרעינית. "סין מכבדת כוח. ברגע שנתנו להם לנצל אותנו מבחינה כלכלית איבדנו את כל הכבוד שלהם".

נאום מדיניות החוץ של דונלד טראמפ, וושינגטון. רויטרס
"בעלות בירתנו לא יכולות להמשיך ולנצל אותנו". טראמפ, היום/רויטרס

הדברים מגיעים על רקע חשש בממשלות שונות מזכייתו של המיליארדר מניו יורק במרוץ לנוכח המדיניות הנוקשה שעליה הצהיר. מבקרים רבים האשימו אותו בחוסר קבלת השונה ובהיותו מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית, ובכירים במערכות החוץ והביטחון של מדינות שונות טענו כי דעותיו מדאיגות בשל היותן בדלניות.

"אנו אוהבים את המדינה ואת בעלות בריתנו, אך הן לא יכולות להמשיך ולנצל אותנו", אמר טראמפ אתמול לכלי התקשורת לקראת הנאום. לדבריו, האיום הגרעיני הוא האיום הגדול ביותר על העולם. בנושא הכלכלי אמר: "אנו מובסים בתחום זה".

בנושא הישראלי לא היה טראמפ חד משמעי בעבר. הוא אמר לפני חודשים ספורים כי יהיה ניטרלי בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכי על המדינה לשלם על הסיוע הכלכלי שתקבל. עם זאת, בנאום שנשא בוועידת איפא"ק הוא הביע עמדה פרו-ישראלית חזקה, והבהיר שההסכם בין המעצמות ואיראן הוא "הסכם קטסטרופלי שצריך לפרק", גילה הבנה להיעדר המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, והדגיש כי יעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, שאותה כינה "בירת הנצח של ישראל". מעל הכול, התייחס טראמפ לאחד החששות הגדולים בירושלים - פתרון כפוי לסכסוך הישראלי-פלסטיני שיגיע ממועצת הביטחון של האו"ם - והבהיר כי יטיל עליו וטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully