וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ראיתי דבר מגעיל כזה": טראמפ משיב אש ליריבו למרוץ

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS בוושינגטון

26.4.2016 / 0:01

דונלד טראמפ התייחס לפני הפריימריז מחר בחמש מדינות נוספות, לברית שקשרו נגדו קרוז וקייסיק ואמר כי מדובר בקנוניה. בין לבין, עקץ את הרגלי האכילה של האחרון: "אתם רוצים מישהו כזה כנשיא?"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הפריימריז המפלגתיים בארצות הברית יגיעו מחר (רביעי) לחמש מדינות נוספות ועל הכף מונחים מאות צירי ועידה. הבחירות בפנסילבניה, במרילנד, ברוד איילנד, בקונטיקט ובדלאוור נערכים על רקע שיתוף הפעולה הטקטי והמסקרן בין טד קרוז וג'ון קייסיק, שהודיעו כי לא יפריעו זה לזה בפריימריז שייערכו בכמה מדינות, בניסיון לחסום את דונלד טראמפ מלהגיע למספר הצירים הדרוש כדי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית.

קייסיק עצמו ניסה להפחית מחשיבות ההסכם אליו הגיע עם יריבו במרוץ ואמר: "זה לא ביג דיל, אני לא אשקיע משאבים באינדיאנה והוא לא ישקיע במקומות אחרים, אז מה, מה הביג דיל? אני מעולם לא אמרתי להם (לתומכיו, ע"נ) לא להצביע בשבילי, הם חייבים להצביע עבורי, אני פשוט לא אהיה שם ואשקיע משאבים, יש לנו משאבים מוגבלים". בדומה לקייסיק, גם קרוז דבק באותה הגרסה ולפיה ההחלטה של השניים לתאם מהלכים נובעת משיקולי משאבים כספיים, וכי הוא חושש שהילרי קלינטון תנצח את טראמפ אם הוא יהיה מועמד המפלגה הרפובליקנית.

עוד בוואלה! NEWS:
התורם הגדול של הרפובליקנים: "ייתכן שקלינטון תהיה טובה יותר"
יכול להיות שזה נגמר? הניצחונות של טראמפ וקלינטון עשויים להכריע את המרוץ
ניצחונות סוחפים לקלינטון ולטראמפ בפריימריז החשובים בניו יורק

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ באירוע בחירות ברוד איילנד, אפריל 2016. רויטרס
צפוי לגרוף את רוב הצירים. טראמפ/רויטרס

ההכרזה על הברית בין קרוז וקייסיק מתמקדת במדינות שיצביעו בהמשך הדרך: אינדיאנה, ניו מקסיקו ואורגון. בכל הנוגע לפריימריז שייערכו מחר, נראה כי השניים כבר פספסו את הרכבת. איל ההון מניו יורק מחזיק ביתרון ממוצע של יותר מ-20% במדינת המפתח פנסילבניה, שתחלק מחר את מספר הצירים הגדול ביותר - 71. גם ביתר ארבע המדינות שבהן ייערכו מחר הבחירות המקדימות הוא מוביל בפער דו-ספרתי. בסיכומו של יום הבחירות מחר צפוי המיליארדר, שכבר מחזיק ב-845 צירי ועידה, לצרף אליהם גם את רובם המוחלט של 172 הצירים שיחולקו.

מטבע הדברים, העובדה שהפריימריז מחר נחשבים ל"משעממים", שכן תוצאותיהם נחשבים כידועים לכל, גרמה לכך שהתקשורת בארצות הברית עסקה היום בצורה נרחבת בעיקר בברית הנדירה שנכרתה בין שני מועמדים שנמצאים בעיצומו של המרוץ, ובסיכוי של במהלך למנוע מטראמפ ניצחונות בכמה מדינות. במקרה כזה, ועידת המפלגה היא זו שתקבע את זהות המועמד, שכן מרבית הצירים יהיו משוחררים ממחויבות לאחד המועמדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המועמד לייצוג הרפובליקנים טד קרוז אוכל דובדבן מהגלידה של בתו קטרין באינדיאנה, אפריל 2016. AP
"בהרבה תחומים, קנוניה היא בלתי חוקית". קרוז אוכל דובדבן עם בתו/AP

הסיטואציה בפריימריז הרפובליקנים בוודאי לא מוסיפה כבוד או גאווה למועמדות של קרוז וקייסיק, שאיבדו הלכה למעשה כל סיכוי מתמטי לזכות במועמדות בדרך המקובלת - זכייה ברוב צירי הוועידה בפריימריז. הדרך של הסנטור הטקסני ומושל אוהיו לזכות במועמדות היא בעלת סיכוי אחד ויחיד: יצירת גוש חוסם שימנע מטראמפ מלהגיע ל-1,237 הצירים הנדרשים על מנת להכריז שהוא הזוכה כבר בסיבוב ההצבעה הראשון.

טראמפ, מצדו, עלה מיד להתקפה, האשים את שני יריביו בקנוניה שנועדה למנוע ממנו את המועמדות, ועל הדרך הדביק לג'ון קייסיק את הכינוי: "אחד מול 38" - זכר למדינת הבית שלו אוהיו, שהייתה המדינה היחידה שבה הצליח לנצח את הפריימריז, לעומת הפסדים בכל יתר המדינות האחרות. "קנוניה היא בתחומים רבים בלתי חוקית, ובכל זאת שני הפוליטיקאים המנוסים הללו נאלצו להשתמש בקנוניה כדי להישאר בחיים", האשים את יריביו.

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית ג'ון קייסיק אוכל סנדוויצ'ים במהלך אירוע בחירות בניו יורק, אפריל 2016. טוויטר, צילום מסך
"אמרתי לילדי: 'קחו ביסים קטנים'". קייסיק/צילום מסך, טוויטר

בין לבין, התבדח טראמפ באחד מכינוסיו על הרגלי האכילה של קייסיק, שהצטלם באירוע ברוד איילנד בולס כריך ענק. "תראו את קייסיק. ראיתם אותו, יש לו תמיד את מסיבות העיתונאים האלה שבהן הוא אוכל. בחיי, לא ראיתי מישהו אוכל בצורה כל כך מגעילה. תמיד אמרתי לילדים שלי: 'ילדים, תיקחו ביסים קטנים'. הבחור הזה לוקח פנקייק ודוחף אותו לפה, זה דוחה. אתם רוצים מישהו כזה כנשיא? אני לא חושב. זה מגעיל".

סנדרס שוב מועד בלשונו

בצד הדמוקרטי, מובילה קלינטון על ברני סנדרס בפער דו-ספרתי בשתי מדינות המפתח של מחר, מרילנד ופנסילבניה. מרוצים מעט צמודים יותר צפויים בקונטיקט ובדלאוור, ואילו ברוד איילנד המרוץ בין השניים נמצא כמעט בשוויון, כאשר בכמה מהסקרים קלינטון מובילה, ובכמה סקרים אחרים מוביל סנדרס.

למרות זאת, צפוי סנדרס לצאת מהבחירות מחר עם חלק לא מבוטל מתוך 462 צירי הוועידה שיחולקו בחמש המדינות. זאת בשל שיטת החלוקה הפרופורציונלית הנהוגה במפלגה הדמוקרטית, להבדיל מהמפלגה הרפובליקנית, שם שלוש מדינות מתוך החמש יחלקו מחר את הצירים בשיטת "המנצח לוקח הכול".

בינתיים, ממשיך סנדרס לנפק אמירות שמרגיזות את יהודי ארצות הברית. אחרי שביום שבת האחרון השווה הסנטור היהודי מורמונט בין העוני בבולטימור לעוני ברשות הפלסטינית, פרסם היום הארגון היהודי אמריקני AJC הודעת ביקורת חריפה נגדו: "מה הקשר בין הקשיים שהאוכלוסייה בבולטימור מתמודדת איתם וחיי היומיום הפלסטיניים בגדה המערבית?" כתב מנכ"ל הארגון, דייוויד האריס, בהודעה שפורסמה מטעמו.

הילרי קלינטון וברני סנדרס בעימות הדמוקרטי בניו יורק, אפריל 2016. AP, AP
מאבק צמוד. סנדרס וקלינטון/AP, AP

לדברי האריס, "הכנסת הסכסוך הישראלי-פלסטיני לתוך שיח פוליטי אמריקני משרתת מטרה אחת בלבד, והיא לעודד את אלה שמתמקדים באופן צר בהאשמת ישראל בכל כשליה של הרשות הפלסטינית".

ביום שבת האחרון, באירוע במרילנד, התייחס סנדרס לשיעורי העוני הגבוהים בבולטימור ואמר כי "העוני הוא בגדר משפט מוות. אם נולדת בשכונות העניות של בולטמור, החיים שלך צפויים להיות קצרים בכ-20 שנה מאשר של מי שחי בשכונות המבוססות". לדברי סנדרס, "ב-15 שכונות בבולטימור ישנה תוחלת חיים יותר נמוכה מבצפון קוריאה, ובשתיים מהן ישנה תמותת תינוקות יותר גדולה מבגדה המערבית שבפלסטין".

האריס, בתשובתו לסנדרס, הדגיש כי המספרים אינם נכונים. "לפי הסטטיסטיקה של ה-CIA, תמותת התינוקות בגדה המערבית היא 13.08 תינוקות לכל אלף, מספר השווה לשיעור התמותה של תינוקות במרבית המדינות המתפתחות", כתב.

(עדכון ראשון: 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully