וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחונות סוחפים לקלינטון ולטראמפ בפריימריז החשובים בניו יורק

עמרי נחמיאס ומיכל רשף, שליחי וואלה! NEWS לניו יורק

20.4.2016 / 7:35

המיליארדר מחץ את יריביו וזכה ברוב מוחלט של 95 הצירים שחילקה המדינה החשובה, ושרת החוץ לשעבר עצרה את המומנטום של הסנאטור היהודי מוורמונט. טראמפ חגג: "אין לנו כבר כל כך מרוץ". דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, שידור חי מהסמרטפון של וואווי,

מערכת הבחירות המקדימות במרוץ לנשיאות ארצות הברית הגיעה הלילה (רביעי) לאחת מנקודות השיא שלה, עם הפריימריז בניו יורק. דונלד טראמפ הרפובליקני והילרי קלינטון הדמוקרטית הוכרזו כמנצחים הגדולים של הלילה, והצליחו למנוע מהיריבים הנושפים בעורפיהם הישג משמעותי במערכת הבחירות הנוכחית.

מעט לאחר סגירת הקלפיות הוכרז כי טראמפ גרף כ-60% מהקולות ועל כן הוא המועמד הרפובליקני שזכה במדינה זו. מושל אוהיו ג'ון קייסיק ניצב במקום השני עם כ-25%, ואילו הסנאטור טד קרוז, שניצב במקום השני במרוץ הכללי במפלגה, הגיע למקום השלישי והאחרון עם כ-15% בלבד. עם הפרסום על זכייתו, צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו "תודה ניו יורק, אני אוהב אתכם". איל הנדל"ן גרף כ-90 צירים מתוך כלל 95 הצירים שהועמדו לבחירה.

עוד בוואלה! NEWS:
כדי לעצור את סנדרס בניו יורק, קלינטון מנסה לגייס את היהודים
בדרך למאבק ראש בראש, קלינטון וטראמפ חוזרים לקרב בזירה הביתית
הדרמה בשיאה: חמש הערות לקראת הפריימריז בניו יורק

בניין "אמפייר סטייט" בניו יורק מואר באדום עקב ניצחון טראמפ:

עם ההודעה על ניצחונו, נאם טראמפ בפני קהל תומכיו בניו יורק, ואמר להם כי "יהיו גאים בארצות הברית, בקרוב מאוד". הוא הדגיש כי הניצחון מסמן את העובדה כי ניצחונו של קרוז לא יהיה אפשרי, זאת עוד לפני שפורסם כמה צירים יקבל. לדבריו, "אין לנו כבר כל כך מרוץ, קרוז כבר מתמטית מחוץ למרוץ. נחגוג שעתיים, ובבוקר נקום ונתחיל לעבוד שוב". הוא הדגיש בנוסף את הצעדים שינקוט והבטיח לקהל כי יפעל להפחתת האבטלה, לעצירת ההגירה הבלתי חוקית ולביטול רפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה, שאותה כינה "אסון טוטאלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דונלד טראמפ בנאום הניצחון שלו במדינת ניו יורק. 20 באפריל 2016. רויטרס
"תהיו גאים במדינה בקרוב מאוד". טראמפ בנאום הניצחון, הלילה/רויטרס
טד קרוז במהלך כנס של המפלגה הרפובליקנית בפילדלפיה. 20 באפריל 2016. רויטרס, רויטרס
"יצא מתמטית מהמרוץ". קרוז בכנס מפלגתי בפילדלפיה, הלילה/רויטרס, רויטרס

במפלגה הדמוקרטית, קלינטון סיימה בפער ניכר על יריבה סנדרס במדינת הבית שלה, וגרפה כ-58% מהקולות. בכך, עצרה שרת החוץ לשעבר את רצף הזכיות האחרון של סנדרס, שניצח עד כה ב-16 מדינות, וקיבל בניו יורק כ-42% בלבד. למרות הפער הניכר, בשל שיטת הבחירות אצל הדמוקרטים, הפרש הצירים בין השניים קטן יותר. מתוך 247 צירים שמקצה מדינת ניו יורק, שרת החוץ לשעבר אספה לפחות 170 צירים ואילו סנדרס קיבל לפחות מאה.

זמן קצר לאחר ניצחונה, כתבה קלינטון בחשבון הטוויטר שלה: "לכל המתנדבים, המארגנים והתומכים שלנו, שהשקיעו ועבדו מהלב שלהם בניו יורק - זוהי הזכייה שלכם". לציוץ נוספה תמונת תומכיה של קלינטון בעיר.

לצלילי השיר "ניו יורק" של אלישיה קיז, קלינטון הגיעה מעט לאחר מכן לנאום בפני תומכיה בניו יורק והכריזה כי הוכיחו לה ש"אין מקום כמו הבית". "במסע הבחירות הזה ניצחנו בכל אזור של המדינה, אבל הניצחון הזה אישי. ניו יורקרים, תמיד יש לכם את הגיבוי שלי, ואני גאה שיש לי את שלכם", אמרה קלינטון לקול תשואות הקהל. היא הוסיפה: "לכל תומכי סנדרס, אני מאמינה שיש הרבה יותר דברים שמאחדים אותנו מאשר שמפרידים בינינו".

"זו הזכייה שלכם":

תומכי הילרי קלינטון בניו יורק מריעים עם ההודעה על ניצחונה. 20 באפריל 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה!
תומכי קלינטון מריעים עם ההודעה על הניצחון/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

קלינטון המשיכה ואמרה כי "המרוץ נמצא בעיצומו והניצחון נראה מעבר לפינה". היא הודתה לתומכים שלה והדגישה כי הקמפיין שלה הוא היחיד במרוץ הנוכחי, בשתי המפלגות, שהצליח לגרוף יותר מעשרה מיליון קולות. "ראינו שזה לא מספיק לאבחן בעיות, אלא צריך גם להסביר איך נפתור אותם", אמרה.

בהתייחסה ליריביה במפלגה הרפובליקנית, ציינה קלינטון כי טראמפ וקרוז דוחפים לעתיד קשה לארצות הברית. "הם מתכננים לעצור מהגרים מכניסה למדינה, להתייחס לאמריקנים כאילו הם פושעים, להנמיך את מעמדן של נשים", אמרה. היא תיארה את חזונם כ"מפריד ובונה חומות", ואמרה כי "במקום לבנות חומות בינינו, אנחנו נשבור מחסומים - כי זו מדינה של אנשים חזקים".

הילרי קלינטון בנאום הניצחון שלה בפריימריז בניו יורק. 20 באפריל 2016. רויטרס, רויטרס
זכתה בתשואות לצלילי אלישיה קיז. קלינטון בנאום הניצחון בניו יורק/רויטרס, רויטרס

"אין מקום כמו הבית":

הבחירות במפלגה הדמוקרטית נערכו בצל דיווחים על אי-סדרים ברשימת המצביעים. מוקדם יותר, התריע ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו כי כ-125 אלף מצביעים דמוקרטים הוסרו מרשימת המצביעים בברוקלין, ודרש את בדיקת הנושא. אנשי הקמפיין של סנדרס כינו את הדיווחים על אי-הסדרים "מחפירים". "מתורים ארוכים והיעדר כוח אדם ועד הסרת אזרחי ניו יורק מרשימת המצביעים, מה שקורה היום הוא בושה", נמסר מהדוברת של סנדרס לרשת CNN.

"המחשבה על כך שנשללה היכולת להצביע מאלפי בני אדם מטילה ספק גדול ביושרת הליך הבחירות בכללותו, וחייבים לתקן זאת", אמר ראש העירייה דה בלאזיו בריאיון ל-CNN. עם זאת, המפקח על הבחירות טען כי הבעיות שעלו בניו יורק אינן שונות מכאלו שצצו במקומות נוספים. כפי הנראה, מתוך כ-125 אלף דמוקרטים ששמותיהם הוסרו מרשימת המצביעים, רבים היו חברים בלתי פעילים במפלגה או שלא הגיבו לדואר שנשלח אליהם, ולכן הוסרו.

כשעה לפני סגירת הקלפיות, נאם סנדרס בפני קהל של אלפים באוניברסיטת פן סטייט שבפנסילבניה, שם אמר כי למרות התייצבות הממסד הדמוקרטי מאחורי קלינטון - הוא בטוח שירשום הישג משמעותי בניו יורק. כמו כן, אמר סנדרס לקהל אוהדיו כי "קלינטון נעשית מעט לחוצה" לנוכח רצף הניצחונות האחרון שלו.

סנדרס: "אנחנו נהיה בסדר גמור בניו יורק"

קלינטון פתחה את הבוקר יחד עם בעלה – והנשיא לשעבר – ביל, בהצבעה בעיר צ'פאקווה שבניו יורק, שבה הם מתגוררים. "היה לי לאושר גדול להיות כאן בשבועיים האחרונים", אמרה קלינטון, בהתייחסות לזמן הרב שהעבירה באירועי בחירות בניו יורק, וקראה "לכולם לצאת ולהצביע".

טראמפ הצביע בבית כנסת סמוך למגדל שקרוי על שמו במרכז מנהטן, ואמר כי זה "כבוד גדול" להצביע עבור עצמו. "אני חושב שנצליח", הוסיף, "זה מרגיש טוב". כשעה לאחר מכן, דונלד טראמפ הבן – היחיד מילדיו של איל ההון שהיה רשאי להצביע – עשה זאת במנהטן. הוא סיפר כי הצביע עבור אביו, ומסר כי זה "הרגיש מעולה". שניים מילדיו הנוספים של טראמפ, איוונקה ואריק, לא היו רשאים להצביע, מכיוון שלא נרשמו בזמן. "זה יהיה ענק אם נפסיד בשני קולות, אבל זה לא הולך לקרות", הוסיף טראמפ הבן.

(עדכון ראשון: 22:30)

תומכת בהילרי קלינטון ממתינה לנאום ניצחונה בניו יורק. 20 באפריל 2016. אי-פי, AP
"מקומה של אישה הוא בבית הלבן". תומכת בקלינטון בעצרת הניצחון בניו יורק/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully