וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמרו שיש לי 10 שנים לחיות": 30 שנה אחרי, נטלי חוזרת לאסון צ'רנוביל

27.4.2016 / 0:21

נטלי בלס הייתה רק בת עשר כשהאסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה התרחש קילומטרים ספורים מביתה. "אכלתי גלידה ושמענו שהיה פיצוץ", סיפרה באולפן וואלה! NEWS. "לא אמרו לנו כלום, ברחנו דרך היער"

נטלי בלס שהתגוררה בסמוך לצ'רנוביל מספרת באולפן וואלה על פינוי העיר/עריכה: אביב אירגז

"הכול היה בגדר שמועות. אכלתי גלידה, שתינו קפה. שמענו שהיה פיצוץ, אבל הכול היה כרגיל" – כך מתארת נטלי בלס את הרגעים הראשונים אחרי פיצוץ הכור הגרעיני בצ'רנוביל באוקראינה, שהתרחש שלושה קילומטרים בלבד מפתח ביתה. בלס, אז ילדה בת עשר, התגוררה עם בני משפחתה בפריפיאט, שבה השתכנו באותם ימים עובדי הכור וכיום נותרה עיר רפאים.

"זה היה בדיוק לפני 30 שנה. התעוררנו בבוקר והיו שמועות שהיה פיצוץ. אכלתי גלידה, שתינו קפה. בבית הספר חילקו לנו כדורי יוד שהיו אמורים להגן על בלוטת התריס, והכול היה כרגיל – המשכנו ללמוד, טיילנו, ניהלנו שגרת חיים, אבל מסביב היו שמועות", שחזרה בלס באולפן וואלה! NEWS.

לקריאה נוספת:
ואז בלב עיר הרפאים מוכת הקרינה, פרצו הדמעות. אל תוך צ'רנוביל, הסרט המלא
"אם לא היו מכסים את הכור בצ'רנוביל הזיהום היה מתפשט בכל העולם"
תיעוד ממזל"ט: כך נראית צ'רנוביל הנטושה אחרי אסון הגרעין

30 שנה לאסון צ'רנוביל. AP
"הכול היה בגדר שמועות, לא ידענו כלום". צ'רנוביל לאחר האסון/AP

בלס הוסיפה כי האסון הותיר בה טראומה קשה. "היינו תחת פיקוח, בדקו אותנו בבדיקות דם ובדיקות היקפיות כל הזמן, ומה שיש לי בראש זו שריטה מאז: שמעתי רופאה שאמרה שכל מי שהיה שם ימות בתוך עשר שנים. בתור ילדה בת עשר, כל הזמן חשבתי מתי אני אמורה למות. בינתיים הכול בסדר, כל שנה אני בודקת את עצמי, גם כשהייתי בהיריון הלכתי לבדיקה אחת לחודש בגלל שיש לי רקע חששתי ממומים. הכול תקין נכון להיום. כשחזרנו לאזור שפינו אותנו אליו ראיתי שיש שם תותים ואסור היה לאכול אותם, אסור היה לגדל שם כלום".

עוד באותו נושא

בחזרה ללב האסון: האנשים שהצילו את העולם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האסון הגרעיני אירע ב-26 באפריל, בשעה 1:23, בלילה שבין שישי לשבת. שילוב קטלני של ליקויים הנדסיים, טעויות אנוש ורשלנות בתחנת הכוח הגרעינית של צ'רנוביל הוביל לתגובת שרשרת בלתי נשלטת. פיצוץ עז פרץ את כיפת המגן של המבנה ושילח לאוויר כמויות עצומות של חומרים רדיואקטיביים. האש במקום הוסיפה לבעור במשך עשרה ימים. ליבת הכור נחשפה לסביבה. כל אירופה עקבה בדאגה כשענן קטלני ובלתי נראה נפלט מצ'רנוביל והחל להתפשט מעל חצי הכדור הצפוני. עשרות נהרגו באסון, אלפים לקו בסרטן ובמחלות קרינה אחרות ומאות אלפים פונו מבתיהם. שטח ברדיוס של 30 קילומטרים מסביב לכור הפגוע נותר סגור ומסוגר עד היום.

(עדכון ראשון: 18:17)

לפני אחרי צ'רנוביל. רויטרס
עיר הרפאים פריפיאט לפני ואחרי האסון הגרעיני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully