וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגישה במוסקבה הוכיחה: כשזה מגיע לרמת הגולן, פוטין לא עם ישראל

22.4.2016 / 9:00

ראש הממשלה הודה לאחר פגישתו עם מקבילו הרוסי במוסקבה, שבה דנו בין היתר על העברת מערכות הנשק הרוסיות לאיראן, כי היה חיכוך ביטחוני בין הצדדים. ואולם בנוגע להכרה הבינלאומית ברמת הגולן, פוטין לא שונה מאובמה ומרקל

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשמע שבע רצון בשיחה שקיים עם הכתבים המדיניים אמש (רביעי), טרם המראתו חזרה ארצה מהביקור במוסקבה. "הייתה לנו פגישה מצוינת", אמר על שיחתו עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, "פגישה חשובה מאוד לביטחון ישראל". נתניהו סיפר כי השניים דנו בהידוק התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה בזירה הסורית, במטרה למנוע תקלות ואי-הבנות, כפי שאירע לאחרונה - לפי דיווחים - כשמטוס רוסי הוזנק לעבר מטוס ישראלי שטס ליד חוף סוריה. לא היה חיכוך בין המטוסים. הוא הודה כי היו לאחרונה "בעיות" בתיאום בין הצדדים, ולכן לדבריו היה חשוב כל כך לקיים את הפגישה בעת הזו.

ראש הממשלה הדגיש הישג נוסף שלדבריו נחתם בפגישה: הסכם על סוגיית הפנסיות של העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, שנותרו ללא פנסיה לאחר הגעתם ארצה. נתניהו צפוי לבקר במוסקבה פעם נוספת בתחילת חודש יוני, ולדבריו בביקור ההוא ייחתם ההסכם בין ישראל לרוסיה שישים קץ לסוגיה זו. "שני הישגים חשובים, אחד בתחום הביטחוני ואחד בתחום החברתי, שיש בהם גם בשורה לחג הפסח", דברי ראש הממשלה.

לקריאה נוספת:
עמוס גלעד על ההיערכות בגבול הצפון: "מי שיתקוף אותנו – יותקף מיד"
צרפת תכנס ועידה בינלאומית לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני בסוף מאי
הליגה הערבית תכנס דיון חירום על דברי נתניהו בנוגע לרמת הגולן

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוסקבה רוסיה. אפריל 2016. רויטרס
בעיות תיאום. פוטין ונתניהו בפגישתם במוסקבה/רויטרס

עם זאת, היה נושא אחד, שנתניהו פחות שש לדבר עליו בתדרוך הטלפוני הקצר עם העיתונות: רמת הגולן. בתחילת השבוע, כזכור, כינס נתניהו את הממשלה בצפון, והכריז מול המצלמות כי "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תבין שהגולן יישאר בידינו". חלפה יממה בלבד עד שממשלות ארצות הברית וגרמניה, שתיים מהמדינות הידידותיות ביותר לישראל בעולם, הרחיקו את עצמן מדבריו של נתניהו והבהירו כי מבחינתן, אין כל שינוי במעמדה של רמת הגולן – שטח כבוש שעתידו צריך להיקבע במשא ומתן עתידי. הגרמנים אמנם הדגישו כי בעת הנוכחית אף אחד לא דורש מישראל לרדת מהגולן, על רקע המצב הכאוטי בסוריה – אך אין זה אומר שהסיפוח הישראלי מתקבל.

בפגישה עם פוטין, מתברר, הנושא של רמת הגולן לא תפס מקום מרכזי – אם בכלל עלה לדיון. כאשר נתניהו נשאל על כך בתדרוך עם העיתונאים, הוא השיב כי "פוטין לא הביע שום עמדה בנושא הזה. יש עמדה רשמית של משרד החוץ הרוסי, אבל בפועל דברים נקלטו ואני חושב שהם גם הובנו". העמדה הרשמית של משרד החוץ הרוסי היא, כמובן, שהגולן שייך לסוריה, לא לישראל. רוסיה היא התומכת החשובה ביותר של משטר אסד הרצחני בסוריה, ולצד התמיכה הצבאית והכלכלית שהיא מספקת לו, היא גם תומכת בו בזירה הבינלאומית. לנתניהו כנראה לא היו תקוות גדולות שזה ישתנה, ואם לשפוט על פי דבריו, זה אכן לא עומד לקרות בקרוב.

עוד באותו נושא

ארצות הברית מגיבה לדברי נתניהו: "רמת הגולן אינה שטח ישראלי"

לכתבה המלאה

האינטרס הרוסי גובר על ההתחשבות בישראל

פוטין מצטרף בכך לנשיא ברק אובמה, שגם הוא שמע מנתניהו בפגישה שהתקיימה בבית הלבן לפני כחצי שנה את המסר, שלפיו הגיע הזמן להכיר בסיפוח הישראלי של הגולן – ונמנע מלהגיב. מול אובמה, נתניהו קיווה להעלות את סוגיית הגולן כמעין פיצוי עבור הסכם הגרעין עם איראן, אלא שהוא עשה זאת רק כמה חודשים לאחר שההסכם כבר עבר את מכשלת הקונגרס, כלומר בשלב בו לאובמה כבר לא היה שום צורך לנהל משא ומתן כלשהו עם נתניהו. מול פוטין, כוח המיקוח של ישראל קטן עוד יותר מאשר מול אובמה, ובכל מקרה יש לישראל דרישות חשובות הרבה יותר: בראש ובראשונה שרוסיה תפעל למנוע העברת נשק מתקדם משדה הקרב בסוריה לידי חיזבאללה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הנושא נידון ברצינות". חלקים ממערכת ה-S-300 שהגיעו מרוסיה לאיראן והוצגו השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוגיה נוספת שנתניהו התייחס אליה בקצרה בשיחה עם העיתונאים היא העברת מערכות הנשק הרוסיות המתקדמות לידי איראן, במיוחד בתחום ההגנה האווירית. "זה נושא שעלה ונידון בצורה רצינית", השיב ראש הממשלה. בעבר הצליחה ישראל לעכב את הלהיטות הרוסית למכור נשק למדינות אויב, אבל כעת, עם הסרת הסנקציות הבינלאומיות מעל איראן והפריחה הכלכלית הצפויה שם, נראה שהאינטרס הרוסי גובר על ההבנה וההתחשבות בישראל.

למרות כל זאת, אפשר לומר בסיכום הדברים כי נתניהו יכול לחזור מרוצה ממוסקבה. זו הייתה הפגישה השלישית בינו לבין פוטין בחודשים האחרונים. פגישה נוספת ביניהם תתקיים בעוד כחודש וחצי, כאשר נתניהו יגיע למוסקבה לרגל 25 שנה לחידוש היחסים בין שתי המדינות. העובדה שנתניהו נפגש ושוחח עם פוטין יותר מאשר עם אובמה בחצי השנה האחרונה, מעידה על מצב היחסים עם ארצות הברית, אבל לא פחות מכך על תפקידה הגובר של רוסיה באזורנו. אפשר לראות משמעות סמלית רבה לכך שנתניהו ביטל בחודש שעבר ביקור בוושינגטון ופגישה עם אובמה בבית הלבן, אבל מגיע פעמיים בתוך חודש וחצי לביקורים במוסקבה ופגישות עם פוטין בקרמלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully