וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית מגיבה לדברי נתניהו: "רמת הגולן אינה שטח ישראלי"

19.4.2016 / 0:24

בשנים האחרונות השקיעה ישראל מיליונים בפיתוח הגולן, אך בניגוד לבנייה בהתנחלויות, העולם לא הגיב על כך. דווקא ישיבת הממשלה שלשום, וההצהרות שיצאו ממנה, גרמה לידידות הגדולות של ישראל, ארה"ב וגרמניה, להבהיר שמבחינתן הגולן עדיין שטח כבוש

צילום: מאיר וקנין, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב שלשום בפתח ישיבת הממשלה והכריז כי "הגיע הזמן שהעולם יכיר בכך שהגולן יישאר חלק מישראל". אלא שביממה האחרונה מתברר כי ככל שהדבר נוגע לשתיים מהידידות החשובות ביותר של ישראל בעולם, המסר הזה רחוק מלהתקבל בהבנה. ארצות הברית וגרמניה מיהרו להודיע כי אין כל שינוי בעמדתן המסורתית בנושא רמת הגולן, הנחשבת לשטח שישראל כבשה מסוריה ב-1967 ושעתידו ייקבע במשא ומתן בין הצדדים.

גרמניה, ידידתה החשובה ביותר של ישראל במערב אירופה, הייתה הראשונה להגיב לנושא, וכבר אתמול בבוקר פרסמה הודעה המבהירה כי אין כל שינוי בעמדת המדינה בסוגיית רמת הגולן. בשעות הערב התווספה גם תגובת ארצות הברית, ודובר מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ון קירבי, הבהיר בתידרוך היומי לכתבים כי ארצות הברית לא עומדת לשנות את עמדתה בנושא.

העמדה של ארצות הברית התקבעה בשנת 1981, אז ישראל הכריזה על סיפוח רמת הגולן באופן חד-צדדי. האמריקנים - בהנהגת הנשיא הרפובליקני רונלד רייגן - הביעו אז התנגדות ומחאה חריפה, ואף איפשרו למועצת הביטחון של האו"ם להעביר החלטה נגד הצעד הישראלי. מאז תמכו כל הממשלים בארצות הברית, משתי המפלגות, בקו לפיו רמת הגולן אינו שטח ישראלי, ושבפועל מעמד הרמה אינו שונה ממעמד הגדה המערבית.

עוד כתבות בנושא:
גרמניה נגד נתניהו: "דבריו על רמת הגולן מנוגדים לדין הבינלאומי"
קריצה לימין או מסר לאסד: מדוע נתניהו העלה שוב את נושא הגולן?
נתניהו בישיבת הממשלה ברמת הגולן: "תישאר לעד בידי ישראל"

ישיבת ממשלה בראשות רה"מ בנימין נתניהו ברמת הגולן. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת הממשלה אילצה את ארה"ב וגרמניה להגיב./לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

למרות העמדה הפורמלית הזו, בחמש השנים האחרונות, על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, חל שינוי שקט בגישה הבינלאומית לרמת הגולן. העולם הפסיק הלכה למעשה לנסות ולקדם משא ומתן בין ישראל לסוריה, מתוך הבנה שהדבר בלתי אפשרי בשלב זה. בנוסף, השקעה ישראלית נרחבת בפיתוח היישובים ברמה עברה בשקט מוחלט מצד הקהילה הבינלאומית, בניגוד לבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית, שמעוררת התנגדות באופן מיידי. העולם אמנם לא הכריז על כך באופן רשמי, אבל ההבנה שהמצב ברמת הגולן שונה החלה לחלחל.

באופן אבסורדי, נראה כי דווקא האופי ההצהרתי והבולט של ישיבת הממשלה ברמה הכריחה את מנהיגי ארצות הברית וגרמניה להרחיק את עצמם מהעמדה הישראלית, ולהבהיר כי אין שינוי רשמי בעמדתם לגבי רמת הגולן. יהיה מעניין לראות כיצד יפעל כעת בנושא הזה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הנשיא הרוסי הוא התומך המרכזי של השלטון הסורי, ולכן צפוי גם כן להביע תמיכה בעמדה לפיה תצטרך רמת הגולן, בבוא היום, לשוב לשליטת סוריה.

(עדכון ראשון: 22:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully