וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת דומא הניחה יסודות שהובילו ללכידת חוליית הטרור היהודי

21.4.2016 / 0:40

החוליה שנתפסה היא תשובת השב"כ לביקורת על התמודדותו עם "חבורת המרד". ואולם, יעילות החקירה מיוחסת בעיקר לתרגול מההצתה, שהפכה את היחס הנינוח שהופנה ל"תג מחיר" - למלחמת חורמה בטרור

עריכה: ניר חן

חשיפת חוליית הטרור היהודי בידי השב"כ שהותרה אתמול (רביעי) לפרסום, היא צעד משמעותי עבור הארגון הדיסקרטי ומהווה תשובה לביקורת שנמתחה על היכולות שלו להתמודד עם הסוגיה. עוד מאז פיגוע ההצתה בכפר דומא שגבה את חייהם של שלושה מבני משפחת דוואבשה, נאלץ השב"כ להעלות הילוך – בעוד החוליה שנתפסה מצליחה לבצע פעולות טרור ולחמוק מן הרשויות.

פעילות החוליה החלה לאחר הפיגוע בכפר דומא ונמשכה לאחר שכוחות הביטחון החלו לחקור את האירועים. מבחינת השב"כ, חברי ההתארגנות ניסו לאותת להם באותה העת: "חשבתם שחיסלתם אותנו, אבל אנחנו פה ונמשיך בפעולות". שני האירועים החמורים ביותר המיוחסים להם היו השלכת בקבוקי תבערה לבית מאויש והשלכת רימוני גז לבית פלסטיני. בשניהם, איש לא נפגע באורח נס, אך שירות הביטחון זיהה מוטיבציה להרוג: לאחר שבפעם הראשונה בקבוק התבערה נבלם ברשת שהייתה על החלון ולא חדר לבית, הופקו הלקחים ובהשלכת רימון הגז שברו המפגעים את חלון הזכוכית וגזרו את הרשת.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"צעקתי 'תגמרו אותו' - ותוך שנייה כולו בער": שחזור רצח אבו חדיר
מת הפצוע קשה מהפיגוע בקו 12; חמאס הכריז: מדובר במחבל
אחרי מו"מ שקט: אושרה תכנית רב-שנתית שתאפשר את התעצמות צה"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כלי רכב שהוצת בביתילו באוקטובר אשתקד בידי החוליה לכאורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד השינויים המשמעותיים שקרו לאחרונה בנושא היה היחס לאירועים כאל פיגועי טרור, ולא כפעולות "תג מחיר" שמשרות אווירה נוחה יותר ומחייבת פחות. כך, מאז הפיגוע בכפר דומא החל שירות הביטחון להשתמש באמצעים שהוא מפעיל נגד הטרור הפלסטיני גם נגד הטרור היהודי. למשל, לאחר שהחליטה הממשלה להכיר בחוליה כהתארגנות אסורה, שב"כ יכול היה למנוע מחבריה מפגש עם עורך דין, כלי שהיה בשימוש גם בקרב הנאשמים בפיגוע ההצתה בדומא.

עוד באותו נושא

יצא מהמערה עם בקבוקי תבערה - כדי להרוג: כך בוצע רצח משפחת דוואבשה

לכתבה המלאה

לצווים מנהליים יש אמנם תוקף – אך הם מספקים הרבה שקט

בחטיבה היהודית הגיעו לחקירת החוליה למודי ניסיון. הפיגוע בכפר דומא סיפר לחוקרים ניסיון רב ומודיעים שאפשרו להם לפעול בצורה יעילה יותר עד לגביית ההודאות מהחשודים. כל הכלים העומדים לרשות החטיבה הופנו נגד אותה חבורה – פעולות מודיעין אינטנסיביות, ניתוח מידע, עבודת אנליסטים ועוד.

וידאו לדסק - רימוני גז הושלכו לבית ליד רמאללה: "נקמה ד"ש עצורי ציון". רויטרס
זוהתה מוטיבציה. רימוני גז הושלכו לבית בביתילו, וכתובת נאצה רוססה על הקיר. דצמבר 2015/רויטרס

ואולם, הם מכירים בכך שהם לא כיסו את האזור לחלוטין ומעריכים את "חבורת המרד" בכ-50 פעילים. לאור העובדה שרובם תחת הגבלות, השטח יחסית שקט. היה מצופה בתקופת הסלמה כזו שיהיו יותר פעולות תגמול מצדם של חברי המרד על פיגועים וניסיונות פיגוע, אך מהשנה שעברה הוצאו יותר מ-70 צווים מנהליים הכוללים הגבלות, הרחקות, מעצרים ליליים, מעצרים של ממש וכמובן מעצרים של חשודים. אנשי החטיבה היהודית יודעים שגם לצווים מנהליים יש תוקף וכי לא מדובר בפתרון ארוך טווח, אך עבורם מדובר באחת שפעולות המצויות בידם למנוע ולהגביל פעולות טרור שמתוכננות בידי העצורים.

במהלך ההתמקצעות שלהם בנושא, הם למדו לזהות את המאפיינים של אותם חברי התארגנות והאוחזים באידאולוגית המרד – וכך הצליחו לעלות על החוליה הנוכחית. המידע המודיעיני שהיה בידם, רמז על חיבורים בינים לבין תושבי מאחז הבלאדים, שהיה נקודת הבשלה ויציאה לפיגועים נגד פלסטינים. חלק מהחשודים מהמאחז סיפקו מידע רב על אודות אותם חיבורים. אמנם לא כל הפיגועים מ"חבורת המרד" ותומכיה פוענחו, אך בשירות הביטחון מוצאים לנכון לנשום מעט לרווחה לאור המיומנות שהצליחו לרכוש ותקל עליהם בפענוח ובמניעה של פעולות נוספות.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully