וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור אצל הבלאדים: נוודים קיצוניים שמתכננים את פעולת "תג מחיר" הבאה

25.8.2015 / 11:30

מאחז הבלאדים בבנימין מאופיין בנוער גבעות שסולד מהממסד ובעל אג'נדה קיצונית, ולפחות שניים מחבריו לשעבר קיבלו צווי הגבלה מנהליים. תושבי ההתנחלות הסמוכה, כוכב השחר, מתלבטים אם להמשיך לקחת את הנערים תחת חסותם או להתנער מהם. "נקלענו לעין הסערה"

צילום: יותם רונן, עריכה: מאיה בן ניסן

מאחז הבלאדים שבבנימין מדיר שינה מעיניהם של כוחות הביטחון והמשטרה זה זמן רב. הקשר בין נוער הגבעות המתגורר במאחז לבין הממסד הוא מקרי בהחלט, אם בכלל קיים, ועל פי שב"כ יצאו ממאחז זה כמה פעולות "תג מחיר". אך לא רק כוחות הביטחון והמשטרה מתמודדים עם האג'נדה הקיצונית של יושביו, אלא גם בהתנחלות כוכב השחר, שהמאחז שוכן בסמוך אליה, מתלבטים איך להתייחס אל אותם נערי גבעות. לאחרונה התקיימו כמה דיונים בנושא בהתנחלות, לאור דעותיהם החלוקות בעניין המשך קיומו של המאחז באזור.

שוכני מאחז הבלאדים לא נותנים לצווים המנהליים שהוצאו לאחרונה נגד נערי גבעות להפריע למנוחתם. לפחות שניים מצווי ההגבלה הוצאו נגד תושבי המאחז בעבר. אתמול (שני) בבוקר יצא צוות וואלה! NEWS למאחז. כמה מאות מטרים אחרי הכניסה לכוכב השחר ישנו כביש צדדי שבהמשכו הופך לדרך עפר הממשיכה לכיוון שבו שוכן, על פי הסברי תושבי המקום, המאחז. לצד השביל ישנן גרוטאות, זיכרון למאחז שהיה ממוקם שם עד לפני כחודש, כפי שמתארים תושבים הגרים בסמוך לשם. מעברו השני של ההר נמצא המאחז במיקומו הנוכחי. הבלאדים מקפידים על אורח חיים נוודי ובניגוד למאחזים אחרים, אין להם כוונה להינטע בשטח. מדי כמה זמן הם עוברים מקום, אם בשל בחירתם או לאור העובדה שהמנהל האזרחי מפנה אותם מהמקום בשל אי חוקיות המאחז.

מאחז הבלאדים בכוכב השחר בבנימין, אוגוסט 2015. יותם רונן
צילייה, ספה וטרקטור. מאחז הבלאדים/יותם רונן

בתוך המאחז, על צלע ההר, ממוקם קרוואן קטן על גלגלים ומאחוריו צילייה פרוסה וספה. עד לפני כמה ימים היו שם עוד כמה מבנים או אוהלים, אך עקב כוונת המנהל לפנות אותם, תושבי המאחז פינו אותם בכוחות עצמם. לא רחוק משם עוד נמצא מקבץ גרוטאות ומבנה עץ רעוע, שככל הנראה שימש או משמש את הנערים במקום. טרקטור ומחרשה שנמצאים בסמוך מלמדים על עבודות החקלאות שחברי המאחז נוטלים בהם חלק.

בסמוך לקרוואן עמדו ארבעה נערים עם כיפה סרוגה גדולה. לאחר שליחת מבטים מתלבטים, אחד מהם מתנדב וצועד לעברינו. בתום החלפת שלום קצרה, כשהנער מבין שאנחנו עיתונאים, הוא אומר: "אם אתם רוצים מים, בבקשה, אבל אנחנו לא רוצים פה כתבים. אנחנו לא אומרים שום דבר ולא רוצים פה צילומים". ניסיון קצר בכל זאת לשאול משהו על המקום מתקבל בהפניית גב וצעידה חזרה לכיוון הציליה.

יושבי המאחז חיים חיי נוודות עצמאית ואינם קשורים לשום גוף רשמי. ככל הידוע, גם רבנים או מנהיגים מההתנחלויות לא מצליחים להשפיע על אותם נערים. הם אוהבים את הטבע, בונים מבנים או אוהלים יבילים פשוטים ואחת לכמה זמן עוברים למקום חדש. מבחינתם, רק הטבע, אלוהים והאג'נדה שלהם מתווים את דרך חייהם.

דבר היכול להעיד על דרך חייהם של אותם בני נוער הוא העובדה שחלקם הם תושבי כוכב השחר. במרחק של פחות מקילומטר ממקום משכנם הנוכחי ממתין להם בית מרווח ומסודר - אך זו לא דרכם. הם בוחרים את חיי הנוודות של המאחז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"חלק מתושבי הבלאדים נולדו וגרו ביישוב ולכן לא ניתן להפקיר אותם"

תושבי כוכב השחר אינם רגועים מאז הפרסום על הוצאת הצווים המנהליים והפניית אצבע מאשימה לכיוון המאחז כנקודת יציאה לפעולות "תג מחיר". הפרסום על כך גרם לחילוקי דעות בין התושבים. "נקלענו לסיטואציה הזו ואנחנו לא יודעים מה לעשות עם זה", ציין אחד התושבים.

"תושבי הבלאדים הם לא תושבי היישוב, למרות שהם נמצאים בסמוך", הוא הוסיף. "חלק מהם נולדו וגרו ביישוב ומשפחותיהם כאן, ולכן חלק מהתושבים אומרים שלא ניתן להפקיר את הנערים הללו. מנגד, אחרים דורשים להתנער מהם ולא לאפשר להם להיות כאן כי זה פוגע ביישוב ובשמו הטוב".

כוכב השחר היא התנחלות ותיקה בבנימין. תושביה נחשבים נורמטיביים, שקטים וממלכתיים, וההאשמות כי הם נותני חסות לנוער בבלאדים מקשות עליהם. "נקלענו פה לעין הסערה ואנחנו לא לגמרי יודעים מה לעשות, ולכן צריכה להתקבל החלטה בנושא", אמרה תושבת אחרת.

מאחז הבלאדים בכוכב השחר בבנימין, אוגוסט 2015. יותם רונן
"בכל פעם שהם נבדקים על ידי המשטרה או השב"כ זה פוער את הפצע". מאחז הבלאדים/יותם רונן

היא הוסיפה כי "חשוב לרדת לשורש העניין. הילדים האלה מאוד מנותקים מהממסד, גם של המדינה וגם של מפעל ההתיישבות. הם לא רוצים קשר עם שום דבר ובחרו לחיות חיים אחרים". לדבריה, הסיבה לאורח חייהם היא תכנית ההתנתקות מיישובי עוטף עזה. זאת, חרף העובדה שבעת הוצאת התכנית לפועל, הם היו ילדים בני שבע או שמונה.

"המהלך שהובילה הממשלה פגע בהם בצורה מאוד משמעותית. מדובר בפצע מאוד עמוק שהם חוו כאשר הם ראו משפחות שפונו מבתיהם, משפחות שעשו הכול למען המדינה וביטחונה, וככה הם נאלצו לעזוב", היא הוסיפה. "הדבר הזה פצע אותם והם לא רוצים קשר עם הממסד. כך, בכל פעם שהם נבדקים על ידי המשטרה או שב"כ, ובכל פעם שמפנים אותם או מחרימים להם ציוד, זה פוער את הפצע ומוסיף עוד לבנה לחומה שקיימת בינם לבין הממסד, וזה חבל".

יש מי שסבור שצריך להניח לנערים ולתת להם את העצמאות, אך מבחינת שב"כ השהות במקום שכזה מהווה קרקע פוריה לחיזוק האידיאולוגיה הקיצונית, שמולידה פעולות "תג מחיר". כך, למשל, פרט לבני הנוער שקיבלו צווי הגבלה, גם אחד מהנאשמים בהצתת כנסיית "הלחם והדגים" גר במשך תקופה במאחז זה. בשב"כ מאמינים כי הרחקתם של חלק מהנערים מהמאחז יכולה להרגיע את המצב ולהפחית את פעולות "תג מחיר" כלפי פלסטינים בגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully