וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא מהמערה עם בקבוקי תבערה - כדי להרוג: כך בוצע רצח משפחת דוואבשה

עמירם בן אוליאל, בן 21 מירושלים, ונער בן 16 מהשומרון, נאשמים בתכנון ובביצוע הפיגוע בכפר דומא. השניים ביקשו לנקום את רצח מלאכי רוזנפלד, להבעיר את הגדה ולהרתיע מפני פינוי יישובים. שלב אחרי שלב: כך הוצתה המשפחה הפלסטינית בעודה ישנה. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

עמירם בן אוליאל, בן 21 מירושלים, ונער בן 16 מהשומרון, הם הנאשמים בפיגוע בכפר דומא שבו נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה בחודש יולי האחרון – כך הותר היום (ראשון) לפרסום. הפרקליטות הגישה נגד השניים כתב אישום לבית המשפט המחוזי מרכז בגין עבירות רצח וקשירת קשר לרצח, בהתאמה, ממנו עולה כי הם ביקשו לגרום לתסיסה בקרב האוכלוסייה הערבית, להוביל להתלקחות אלימה של אירועים ביטחוניים ולהרתיע את מקבלי ההחלטות מפני פינוי יישובים. זאת כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד שהתרחש חודש לפני כן.

בן אוליאל, הדמות המרכזית בפרשה, נאשם בחברות בארגון טרור ובשלוש עבירות רצח. הוא אף הודה בתכנון ובביצוע הפיגוע. לטענת שירות הביטחון הכללי (שב"כ), אוליאל והקטין הנאשם הפלילו אחד את השני. כתב האישום נגד הקטין מייחס לו מעורבות באירועי פשיעה לאומניים נוספים שאירעו בשנה וחצי האחרונות: הצתות כנסיית הדורמציון, מחסן תבוא בעקרבה וכלי רכב בציר אלון, ואירועי ניקובי צמיגים בבית צפאפא בסמוך לירושלים.

לקריאה נוספת:
אחד הנחקרים בפרשת דומא: "אמרו לי שאצא מפה שרוט נפשית"
בית המשפט שחרר חשוד בפרשת הפיגוע בדומא למעצר בית
אמהות חשודי דומא פנו לנשות המפכ"ל וראש השב"כ: "הנערים עונו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקשו להרתיע מפני פינוי יישובים. הקטין ובן אוליאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי כתב האישום, השניים תכננו את הרצח בקפידה. לאחר הפיגוע שגבה את חייו של רוזנפלד בחודש יוני 2015, נפגשו השניים וגמלו בלבם לנקום. הנאשמים תצפתו על כפרים פלסטינים והחליטו לבצע את זממם בדומא ולאחר מכן בכפר מג'דל הסמוך. כוונתם הייתה להמית אנשים בעודם בביתם.

השניים סיכמו להיפגש ביום הפיגוע במערה במאחז חוות יישוב הדעת. בן אוליאל הכין את הציוד לפיגוע: שני בקבוקים מלאים בנוזל דליק, סמרטוטים, מצית, קופסת גפרורים, כפפות וספריי צבע שחור. באותה העת בילה הקטין עם צעירים אחרים במאחז גבעת הבלאדים. סמוך לשעה חצות עזב הקטין את המקום, אולם כאשר הגיע למערה, בן אוליאל כבר יצא לבדו.

עוד באותו נושא

תיעוד: בן אוליאל משחזר בדומא את הצתת בית משפחת דוואבשה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאשר הגיע בן אוליאל לפאתי דומא, הוריד את חולצתו, קשר את שני שרוווליה סביב ראשו כדי להסתיר את פניו ועטה כפפות. כדי להגביר את עוצמת ההרתעה הוא חיפש בית שאינו נטוש, אלא באמצע הכפר. בית משפחת דוואבשה המטופח ענה על דרישותיו.

הסתיר את פניו, עטה כפפות וזרק בקבוקי תבערה

תחילה נכנס לבית סמוך דרך חלון שלא היה נעול. הוא הרטיב את הסמרטוטים בחומר הדליק והניח אותם על הרצפה. על הקיר ריסס כתובות "נקמה" ו"מלך המשיח" וצייר כתר ומגן דוד על החומה המקיפה את הבתים. הוא הצית את אחד מבקבוקי התבערה וזרק אותו לתוך הבית, שעלה באש.

בבית משפחת דוואבשה ניסה ללא הצלחה לפתוח שני חלונות שהיו נעולים. חלון חדר השינה שבו לנו בני המשפחה היה פתוח. הוא השליך את בקבוק התבערה מהחלון, וכשראה שהאש אחזה בבית - ברח בריצה.

בית משפחת דאוובשה השרוף בדומא, לפני הלוויתה של האם ריהאם. ספטמבר 2015. יותם רונן
ביקשו להבעיר את הגדה. בית משפחת דוואבשה/יותם רונן

האש אחזה בכל ארבעת בני המשפחה. בני הזוג ברחו מהבית, הילד אחמד בן הארבע הצליח להגיע לפתח והפעוט עלי נשאר במיטה. שכנים שהגיעו למקום פינו את השלושה, אולם לא היה ניתן לחלץ את עלי כי האש כבר התפשטה. מאוחר יותר נקבע מותם של ההורים בבית החולים. בנם אחמד, היחיד ששרד, מאושפז במצב קשה מאוד בבית החולים תל השומר.

במעשיו אלו, הצית בן אוליאל אש ממניע גזעני והביא למותם של שלושה בני אדם. הוא מואשם בשלוש עבירות רצח ושני ניסיונות רצח, הצתה וקשירת קשר לרצח ממניע גזעני. הקטין מואשם בקשירת קשר לרצח למניע גזעני.

משפחת הנאשם המרכזי: "מזועזעים מהחשדות"

משפחתו של הנאשם המרכזי טוענת כי המעשים המיוחסים לו אינם משקפים את דרכה. "אנו הוריו של עמירם המומים ומזועזעים מהחשדות המיוחסים לבננו האהוב. אנו מאמינים בחפותו שתתברר בבית המשפט ומקווים שהוא ייחשף להתעללויות הקשות אותן עבר במהלך השבועות שבהם נחקר. ברצוננו להדגיש כי אנו מתנגדים לכל אלימות ופגיעה בבני אדם".

פרקליטם של הנאשמים, עורך הדין איתמר בן גביר, טוען כי מרשיו חפים מפשע. "כתב האישום אינו סוף פסוק אלא פתיחתה של תיבת פנדורה שהשב"כ פותח. מציע לשב"כ לא למהר לחגוג: פרשות קו 300, תיק עמוס ברנס ואפילו הברנוער מלמדות שיש מקרים שהמערכת עושה הכל כדי להוכיח שפענחה פשע גם במחיר של הפללת חפים מפשע", אמר בבית המשפט.

לדבריו, בן אוליאל לא מסר הודאה במשטרה. "רק כתוצאה מעינויים הוא נשבר בחקירת שב"כ. אם השב"כ טוען שאין עינויים, יתכבד וימסור לנו את כל קלטות מרתפי השב"כ. גם הקטין שאני מייצג עבר התעללות קשה. עושה רושם שלאור התנהגות אנשי המחלקה לעולם לא נדע מה קרה בלילה ההוא בדומא". בן אוליאל התוודה על מעשיו במהלך חקירת שב"כ.

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. AP
תמונתו של עלי שנרצח בפיגוע בכפר דומא/AP

מארגון "יש דין", שמייצג חלק מהמתלוננים במקרים שבגינם הוגשו כתבי האישום, נמסר בתגובה כי "העובדה שבמשך שנים מערכת אכיפת החוק נקטה יד רכה ביחס לאזרחים ישראלים שפוגעים בפלסטינים, היא שהובילה בסופו של דבר לרצח המזעזע של בני משפחת דוואבשה. לו היו חוקרים כראוי את מקרי ההצתות הקודמים ומקרי אלימות נוספים, ניתן היה למנוע את הפיגוע בכפר דומא".

עוד נמסר: "בעשר השנים האחרונות עוקב 'יש דין' אחר טיפול המשטרה בכ-1,100 תיקי חקירה שנפתחו בעקבות תלונות שהגישו פלסטינים לאחר שאזרחים ישראלים פגעו בהם או ברכושם, בהם כ-150 תיקי חקירה באזור עמק שילה (שבו נמצא הכפר דומא). 91.6% מכלל התיקים נסגרו בתום חקירה בלי שהוגשו כתבי אישום. כ-85% מהתיקים נסגרו בשל נסיבות המעידות על כישלון המשטרה בחקירתם. 'יש דין' תיעד במהלך שנים אלו 19 מקרים של הצתות בתים, שרק באחד מהם הוגש כתב אישום".

מנכ"לית יש דין, עורכת הדין נטע פטריק, הוסיפה: "19 מקרי ההצתות הללו, הם למעשה 19 ניסיונות רצח. ההבדל ביניהם למקרה בדומא הוא רק בתוצאה. הרפיון של רשויות אכיפת החוק במשך שנים מעניק רוח גבית לעבריינות האידיאולוגית ומשדר זלזול בחיי אדם כאשר מדובר בפלסטינים. במקרים רבים מטרת האלימות בגדה המערבית היא להוביל להשתלטות על אדמות פלסטיניות ולהרחיב את מפעל ההתנחלויות, אולם במקום להיאבק בתופעה, הממשלה, בהובלת שרת המשפטים שקד, מעניקה פרס לטרור היהודי באמצעות הכשרת מאחזים בלתי חוקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully