וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישור רשמי ראשון: נגיף הזיקה גורם למומים מולדים בתינוקות

מערכת הבריאות בארצות הברית אישרה שהנגיף גורם לפגמים במוחם של ילודים, בעיקר לתסמונת המיקרוצפליה, שהתינוקות הלוקים בה נולדים עם ראש קטן במיוחד. ההכרזה צפויה להאיץ את המאמצים למציאת חיסון

כתיבה ובימוי: הילה קובו, תחקיר: אסתי סדקה, עריכת וידאו: מאיה בן ניסן, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אישר הלילה (חמישי) כי זיהומים אצל נשים בהיריון שנגרמים מנגיף הזיקה, גורמים למומים מולדים בתינוקות. מדובר בעיקר בתסמין מיקרוצפליה, שגורם לכך שראשם של התינוקות הלוקים בו יהיה קטן מהממוצע, אך גם במומים אחרים במוח. "כעת ברור שזיקה גורם למיקרוצפליה. אין ספק שזיקה בכך", הכריז טום פרידן, מנהל המרכז.

הסרת הספק מהשפעותיו המסוכנות של הזיקה עשויה להניע מאמצים נרחבים יותר למיגורו, ולהשקעה רבה יותר בפיתוח חיסון שיילחם בו. ה-CDC אף הוסיף כי תסמונת המיקרוצפליה שנגרמת כתוצאה מהידבקות בזיקה היא חמורה במיוחד, ולה השפעות הרסניות על מוחם של התינוקות הלוקים בה.

הנחיות הזהירות מטעם ה-CDC לא שונו בעקבות ההכרזה. נשים הרות, או כאלה שמתכננות להרות, הונחו להימנע מנסיעה ל-41 המדינות והאזורים שבהם התפשט הנגיף. גברים שנסעו למקומות אלה הונחו להימנע מיחסי מין, או להשתמש בקונדום בעת קיום יחסים עם בנות זוג בהיריון או כאלה שמתכננות להרות.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"ראש העיר הוא שריף כל יכול": למה הרשויות נגועות בשחיתות?
הותר לפרסום: מקורבו של דרעי שנחקר באזהרה - אחיו שלמה
יועצתו החדשה של סנדרס לענייני יהודים קיללה את נתניהו בפייסבוק

תינוק שנולד עם מיקרוצפליה, ככל הנראה בגלל נגיף הזיקה, בברזיל. פברואר 2016. רויטרס
תינוק שנולד עם מיקרוצפליה בברזיל, בחודש פברואר/רויטרס

מומחי בריאות בארצות הברית ובשאר העולם טענו כבר במשך זמן מה כי קיימות ראיות מדעיות לכך שהנגיף, שמועבר בעקיצת יתוש מסוג אדס וככל הנראה גם ביחסי מין, הוא ככל הנראה הגורם לעלייה במקרי המיקרוצפליה בברזיל. עם זאת, עד כה לא הוכרז באופן רשמי כי זהו אכן הגורם. פרידן הדגיש כי טרם הודעתו, עקיצת יתוש לא נחשבה לגורם למומי לידה מעולם.

ביום שני אמרו גורמי רפואה אמריקנים כי נגיף הזיקה "מפחיד משחשבנו", והודו כי השפעתו על ארצות הברית עשויה להיות גדולה ממה שניתן היה לצפות. ד"ר אן סקוצ'ט מה-CDC אמרה כי מגוון המומים המולדים הנוצרים בעקבות הנגיף רחב יותר ממה שהוערך בהתחלה. היא הוסיפה כי היתושים הנושאים את הנגיף יכולים להגיע ליותר מדינות בארצות הברית משסברו.

בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן כי יעביר 589 מיליון דולרים לשם הגברת הכוננות והטיפול בנגיף זיקה בארצות הברית. מימון החירום הוקצה לקראת הקיץ, שבו גדלה פעילות היתושים. הנגיף כבר הכה במדינת האי פוארטו ריקו, הקרובה לארצות הברית, וקיים חשש כי יתפשט גם אליה. עם זאת, צוין כי התקציב נועד לטיפול זמני במצב, וכי הזרמת הכספים תופסק אם הקונגרס יאשר את מימון החירום בגובה 1.9 מיליארד דולר שנועד למטרה זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ניסיון להשתלט על התפשטות נגיף הזיקה בשכונת עוני במרכז אמריקה. פברואר 2016. רויטרס
ניסינות להשתלט על התפשטות הזיקה בשכונות עוני במרכז אמריקה, בחודש פברואר/רויטרס

הרשויות בברזיל, המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מזיקה, מסרו כי עד כה אובחנו יותר מ-1,100 מקרים של מיקרוצפליה, וכי רובם נגרמו ככל הנראה מהנגיף. במוסף לכך, קיים חשש כי 3,800 תינוקות נוספים סובלים מהתסמונת והעניין נמצא בבדיקה.

ביום ראשון הציגו מדענים במדינה תגלית, לפיה זיהום שנגרם מנגיף הזיקה עלול לגרום להפרעה מוחית במבוגרים. מדובר בתסמונת אוטואימונית שנקראת ADEM ותוקפת את המוח ואת עמוד השדרה. בעבר כבר נטען כי זיקה קשור להפרעה אוטואימונית אחרת, בשם גיאן בארה, שתוקפת עצבים היקפיים מחוץ למוח ולעמוד השדרה, וגורם לשיתוק זמני.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully