וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המודיעין הגרמני ריגל אחר משרד ראש הממשלה

בעיתון הגרמני "דר שפיגל" דווח כי סוכנות הביון BND ריגלה אחר מטרות רבות במדינות ידידותיות, כולל נאס"א וחיל האוויר האמריקני, קרן המטבע העולמית ומשרדים ממשלתיים במדינות אירופה. בעבר הכריז ראש הסוכנות כי תופסק כל פעילות כזו

עריכה: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS: "נתניהו עיוות דברי מרקל על פתרון שתי המדינות")

סוכנות הביון הגרמנית BND ריגלה אחר משרד ראש הממשלה של ישראל – כך דווח אתמול (שבת) בעיתון הגרמני "דר שפיגל". על פי הדיווח, סוכנות הביון ריגלה גם אחרי משרדים ממשלתיים בארצות הברית ובאירופה, כולל נאס"א וחיל האוויר האמריקני, עובדים של מחלקת המדינה האמריקנית ועובדי שגרירויות של מדינות האיחוד האירופי.

כמו כן, בדיווח הגרמני מצוין כי סוכנות הביון ריגלה אחר משרדי הפנים בבירת אוסטריה וינה ובבירת בלגיה בריסל, כמו גם משרדי קרן המטבע העולמית (IMF), ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) ומשרד ההגנה הבריטי בלונדון.

בשנת 2013, לאחר שנחשף כי BND ריגל אחר מדינות החברות באיחוד האירופי ובברית נאט"ו, הכריז ראש הסוכנות גרהארד שינדלר כי פעילות זו תיפסק, אולם על פי הדיווח ב"דר שפיגל", חלק נרחב ממנה המשיך. בחודש אוקטובר האחרון, נחשף כי הסוכנות ריגלה אחר סוכנויות ממשלתיות ושגרירויות בארצות הברית ובאיחוד האירופי.

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: עולות שאלות בנוגע למחויבות ישראל לפתרון שתי המדינות
ישראל תלך בעקבות ארצות הברית? "שיפור היחסים עם קובה אפשרי"
סנאטורים דמוקרטים לקרי: לחקור "הפרות חמורות של זכויות אדם בישראל"

מפקדת סוכנות הביון הגרמנית, ברלין. AP
בחודש אוקטובר נחשף ריגול גרמני נגד סוכנויות ממשלתיות בארה"ב. מפקדת ה-BND בברלין/AP

בחודש דצמבר האחרון, דווח בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה ריגל אחרי שיחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, וגם לאחר שהושג הסכם. לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים בבית הלבן, המידע שעלה מהשיחות האלה הגביר את חוסר האמון ששרר בין שתי המדינות וערער את היחסים ביניהן, במיוחד בשלב מאוחר יותר כשנתניהו פתח בקמפיין נגד הסכם הגרעין.

מעקב נעשה גם אחר מנהיגים ישראלים נוספים, ששמם לא צוין. בין היתר יורטו שיחות שקיימו נתניהו ויתר מושאי הריגול עם עוזריהם, עם חברי קונגרס אמריקנים ועם מנהיגים של הקהילה היהודית בארצות הברית. ההאזנה לאזרחים אמריקנים חריגה במיוחד, משום שלסוכנות לביטחון לאומי אסור להאזין לאזרחי המדינה, למעט מקרים יוצאי דופן. האיסור תקף גם אם הדבר נעשה דרך ציתות לאזרחים של מדינה זרה. לכן, קיים חשש בסוכנות הביון כי תואשם בריגול אחר חברי קונגרס.

ההאזנה נעשתה גם אחרי שאובמה הבטיח כי יצמצם את היקף המעקב אחר מנהיגים של מדינות שבינן לבין ארצות הברית שוררת ידידות. הבטחה שהגיעה לאחר שהמסמכים שהדליף אדוארד סנודן בשנת 2013 חשפו את היקפה של רשת הריגול של סוכנות הביון. אף על פי כן, נראה כי הוחלט להמשיך לרגל באופן אדוק אחר בעלות ברית מסוימות, בראשן ישראל וראש הממשלה נתניהו.

עוד באותו נושא

"גרמניה ריגלה 'באופן שיטתי' אחרי ארה"ב והצלב האדום"

לכתבה המלאה
הפגנה בגרמניה למען ביטול כתב האישום נגד אדוארד סנודן. יולי 2013. רויטרס
"הפרה חמורה של אמון". הפגנת תמיכה בסנודן בברלין/רויטרס

בשנת 2013, בצל חשיפת מסמכי סנודן, מסר דובר הממשלה בברלין כי דובר הממשלה, סטפן זייברט, כי ממשלתו קיבלה מידע שלפיו ייתכן כי ארצות הברית יירטה שיחות מהטלפון הנייד של הקנצלרית, אנגלה מרקל. בעקבות כך, התקשרה מרקל התקשרה לנשיא אובמה ודרשה ממנו לערוך בירור מיידי בפרשה, שפורסמה אף היא לראשונה ב"דר שפיגל".

"שלחנו בקשה בהולה לשותפינו האמריקנים לקבל הבהרות מידיות ומקיפות", אמר זייברט. הוא הוסיף כי הקנצלרית הבהירה לאובמה כי אם יתברר שהמידע נכון, זה יהיה "בלתי מתקבל לחלוטין" וייצג "הפרה חמורה של אמון". לדברי הגרמנים, ההאזנות נמשכו שנים.

כשנתיים לאחר מכן, התביעה בגרמניה הודיעה כי היא סוגרת את תיק חקירת פרשת הריגול. מהתובע הכללי הרלד ריינג' נמסר כי ה-NSA לא סיפקה די ראיות כדי להצדיק פעולה משפטית בנושא. "ההאשמות לא ניתנות להוכחה במסגרת החוק הפלילי", נמסר ממשרד התובע הכללי. "ההצהרות המעורפלות של גורמים רשמיים אמריקניים על כך שארצות הברית אינה מצותתת יותר למרקל אינן מספיקות כדי לתאר את מה שקרה". התביעה לא הצליחה לשים את ידה על מסמך מקורי של ה-NSA שמוכיח כי אכן בוצע מעקב אחרי מרקל ועותק ששוחזר מזיכרונותיו של המדליף האמריקני אדוארד סנודן אינו קביל כראיה.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון

(עדכון ראשון: 19:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully