וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטורים דמוקרטים לקרי: לחקור "הפרות חמורות של זכויות אדם בישראל"

עשרה סנאטורים דמוקרטיים העבירו לשר החוץ קרי מכתב, עם דיווחים על הפרות שביצעו לכאורה כוחות הביטחון בישראל ובמצרים, בדרישה לבחון אם תהיה לכך השפעה על הסיוע הצבאי. נתניהו: "צה"ל וכוחות הביטחון אינם רוצחים"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון, בחודש שעבר: "מעריך שנגיע לסיכום על הסיוע הביטחוני בשבועות הקרובים")

ניסיון לתקוע גלגלים בסיוע האמריקני לישראל: הסנאטור הדמוקרטי פטריק ליהי ועשרה חברי קונגרס נוספים דרשו מהבית הלבן לבחון טענות שלפיהן כוחות הביטחון בישראל ובמצרים ביצעו "הפרות חמורות של זכויות אדם". טענות אלה, אם יוכחו על ידי הממשל האמריקני, עשויות להשפיע על הסיוע הצבאי שמעניקה ארצות הברית לשתי מדינות אלה.

הדרישה לפתוח בחקירה נמסרה במכתב שהעבירו המחוקקים לשר החוץ ג'ון קרי ב-17 בפברואר, ונחשף אתמול (שני) באתר האמריקני "פוליטיקו". בפתח המכתב, משבחים המחוקקים את קרי על "מאמציו יוצאי הדופן להביא לשלום וליציבות במזרח התיכון", אולם טוענים כי "האופן שבו הועבר סיוע צבאי לישראל ולמצרים מאז הסכמי קמפ דייוויד יצר מצב ייחודי, שמנע את יישומם של מגנוני פיקוח נורמליים בנוגע לשימוש בסיוע זה".

עוד בוואלה! NEWS:
הבנק המרכזי במצרים פרסם את ערך השקל – ועורר סערה
נענה להזמנה: נתניהו ידון עם פוטין במוסקבה על המצב בסוריה
דני דיין: "המינוי לקונסול בניו יורק הוא ניצחון על ה-BDS"

מכתב שהעבירו מחוקקים אמריקנים לג'ון קרי, 17 בפברואר 2016. "פוליטיקו", צילום מסך
"אנו מבקשים שתפעל בהקדם על מנת לקבוע את אמינות הדיווחים". המכתב שהועבר לקרי/צילום מסך, "פוליטיקו"
מכתב שהעבירו מחוקקים אמריקנים לג'ון קרי, 17 בפברואר 2016. "פוליטיקו", צילום מסך
יישומו של "חוק ליהי" נתון לפרשנות רחבה. המכתב שהעבירו חברי הקונגרס/צילום מסך, "פוליטיקו"

בהמשך המכתב, מצוינים דיווחים שונים הנוגעים להפרת זכויות אדם בידי ארגונים שנהנים מסיוע אמריקני. "ארגוני זכויות אדם דיווחו על הוצאה להורג ללא משפט על ידי הצבא הישראלי והמשטרה של פאדי עלון, סעד אל-אטרש, הדיל השלמון ומועתז עוויסאת", צוין, "כמו כן, דווח על שימוש בעינויים במקרים של וואסים מערוף ואחמד מנאסרה".

בנוגע למצרים, ציינו המחוקקים מקרים של העלמת אזרחים על ידי כוחות הביטחון, כמו גם הטבח בכיכר ראבעה שבקהיר בשנת 2013, שבו נהרגו כאלף בני אדם, ומקרים נוספים של פעילות משטרתית נגד מפגינים. "לאור הדיווחים האלה, אנו מבקשים שתפעל בהקדם על מנת לקבוע את אמינותם, ותנקוט בפעולה המתאימה במסגרת החוק", נכתב בסיום המכתב.

הסנאטור פטריק ליהי ושר החוץ ג'ון קרי בדיון בקונגרס, מרץ 2014. AP
"מאמצים יוצאי דופן להביא לשלום וליציבות במזרח התיכון". ליהי וקרי בדיון בקונגרס/AP

ליהי עומד מאחורי חוק שקובע כי סיוע צבאי אמריקני יותנה במניעת הפרות של זכויות אדם בקרב המדינות שמקבלות את הסיוע. עם זאת, יישומו של החוק נתון לפרשנות ולא צפוי להוביל לקטיעת הסיוע באופן מלא, אלא להפסקת התמיכה בגופים ספציפיים של מנגנוני הביטחון. אלא שבדיווח ב"פוליטיקו" נטען כי הרקע למכתב עשוי להיות פוליטי, ונועד לפגוע בתפיסה של תומכי ישראל בוושינגטון, שלפיה ישראל היא הדמוקרטיה היציבה היחידה במזרח התיכון.

הצבתה של ישראל לצד מצרים כשתי מדינות מזרח תיכוניות המקורבות לממשל האמריקני ומפרות זכויות אדם, לצד עיתוי פרסומו של המכתב, בצל סערת תיעוד הירי במחבל בחברון, צפויים לגרור תגובות במערכת הפוליטית האמריקנית. גורמים במחלקת המדינה האמריקנית סירבו עד כה להגיב לנטען במכתב, וכך גם דוברו של הסנאטור ליהי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב למכתבו של הסנאטור לייהי, ואמר כי "צה"ל וכוחות הביטחון אינם רוצחים". לדבריו, "חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל מגנים בגופם באופן מוסרי על עצמם ועל אזרחים חפים מפשע מפני מחבלים צמאי דם, שבאים להורגם. היכן הדאגה לפגיעה בזכויות האדם של הישראלים הרבים, שנרצחו ונפצעו ע"י מרצחים נפשעים. המכתב הזה היה אמור להיות מופנה למי שמסיתים ילדים למעשה טרור אכזריים".

לפיד: "חברי קונגרס משתמשים בגל הטרור"

תגובתו של נתניהו פורסמה כשעה לאחר שיו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, פרסם מכתב ששלח באותו הנושא למנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד. במכתב לסנאטור ריד, הנחשב לידיד ישראל מובהק, דרש ממנו לפיד לגנות את המהלך של ליהי ולפעול בנושא בהקדם. לפיד כתב כי "צה"ל וכוחות הבטחון הישראלים פועלים במקצועיות רבה בתנאים קשים ובלתי אפשריים תחת מתקפה על פי החוק הבינלאומי והסטנדרטים המוסריים הגבוהים ביותר - בדיוק כפי שכל מדינה ריבונית מצפה משירותי הביטחון שלה לנהוג".

לפיד הוסיף: "בזמן שישראל נמצאת תחת מתקפה, משתמשים חברי קונגרס בגל הטרור הנוכחי, כדי לערער את הביטחון הלאומי של ישראל וקוראים להפסיק את הסיוע הבטחוני לישראל. ההנהגה הדמוקרטית צריכה לצאת נגד אמירות כאלו".

(עדכון ראשון: 16:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully