וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ כבל: "בג"ץ הציל את הממשלה מעצמה"; אלקין: "נשלם מחיר אדיר"

28.3.2016 / 14:00

יו"ר ועדת הכלכלה ושר הקליטה התארחו באולפן וואלה! NEWS והגיבו להחלטת בית המשפט לבטל את פסקת היציבות ולהחזיר את הדיון לכנסת. כבל: "ראש הרכב השופטים, שמחובר לממשלה, אמר את הדברים בצורה בוטה". אלקין: "אבסורד, זה חסר תקדים"

עריכה: ניר חן

שר העלייה והקליטה זאב אלקין, שיצא נגד התערבותו אתמול (ראשון) של בג"ץ במתווה הגז, התארח באולפן וואלה! NEWS לצד יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), מהמתנגדים הקולניים ביותר להסכם בין הממשלה לחברות הגז.

לדברי כבל, מדובר בניצחון מפתיע. "לא ציפיתי להכרעה כזאת, שמח לומר שיש שופטים בירושלים. נכון עשה בית המשפט העליון - הדרך הנכונה להוביל את המהלך היא חקיקה בכנסת. שופטי ישראל לא נבהלו, לא מנוכחותו של ראש הממשלה, לא מהאיומים שלו ולא מהאיומים שהשמיע בדלתיים סגורות. צריך לזכור שהשופט רובינשטיין, שניסח את הפסיקה ועמד בראש ההרכב, היה היועץ המשפטי של ראש הממשלה, ואין יותר אדם שמחובר לממשלה במובן שיודע להבין את הכללים יותר טוב ממנו, ואם הוא זה שאמר את הדברים בצורה בוטה – אין ברירה. הייתי מרגיש אותו הדבר גם בקואליציה, רק בהבדל אחד – לא הייתי תוקף את בית המשפט. גם אם לא מסכימים עם בית המשפט, צריך לכבדו".

לקריאה נוספת:
מורה נבוכים: מהו סעיף היציבות במתווה הגז שפסל בג"ץ ומדוע הוא חשוב?
נתניהו: "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של ישראל"
אחרי הפצצה של בג"ץ על מתווה הגז: האפשרויות שעומדות בפני נתניהו

זאב אלקין, ישיבת ממשלה, 20 בדצמבר 2015. יונתן זינדל/פלאש90, פול צלמים
"אבסורד". אלקין/פול צלמים, יונתן זינדל/פלאש90

מנגד, אלקין טען כי האזרחים ישלמו את מחיר התערבותו של בג"ץ בהחלטות הממשלה. "כולם מקבלים את ההכרעה, אנחנו חיים במדינת חוק ולא מצפצפים על זה. כמו שבית המשפט יכול לבקר את רשות המבצעת, גם לרשות המבצעת מותר להגיד דעה. יש פה דבר מסוכן בדמוקרטיה הישראלית, בלבול תחומים. בית המשפט יותר ויותר מחליף את הרשות המבצעת. בית המשפט לא ביטל את המתווה ואמר אם זה בסדר או לא, אלא אמר רק דבר אחד: לממשלה אסור לכבול את עצמה שלא דרך הכנסת.

"בית המשפט מתערב בפעילות הממשלה ובכנסת במצב שהוא לא מוסדר בחקיקה. אין חוק יסוד: חקיקה במדינה. רק לפני 20 שנה בית המשפט הוביל מהפכה חוקתית ואמר: 'אני החלטתי כבית משפט שאני מתערב בכנסת'. היינו לא מזמן, ממשלת ישראל, במפגש עם ממשלת גרמניה, וגם שם יש בית משפט עליון אקטיביסטי. דיברנו על מתווה הגז והם נדהמו לשמוע שבית המשפט העליון יכול להתערב בעניין כלכלי שכזה", הוסיף אלקין.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
איתן כבל בפרמייריז במפלגת העבודה. ינואר 2015. ראובן קסטרו
"יש שופטים בירושלים". כבל/ראובן קסטרו

לדברי כבל, בג"ץ פעל בהתאם לתפקידו. "בית המשפט הציל את ממשלת ישראל מעצמה. הוא אמר כי היא לא יכולה לקבל החלטות כאלה, כי הם לא יכולים לקבל החלטות בסדר גודל כזה, כי החלטות אלו אינן חוקתיות. וזה תפקידו של בית המשפט".

אלקין התנגד והבטיח לקדם שינויים מרחיקי לכת במערכת. "אם בית המשפט אקטיביסטי, ומתערב אפילו בחקיקה של הכנסת, צריך להסדיר את זה בחוק יסוד החקיקה. מי ממנה שופטים בבית המשפט לחוקה של ארצות הברית? הנשיא".

הוא הוסיף: "אין ספק שנקשיב לפסיקה. עם זאת, בית המשפט לא הציע תרופה. למה כל דבר צריך לחוקק? חקיקה אי אפשר לבטל אחר כך? זה אבסורד, הכנסת תחוקק חוק שאחר כך לא ניתן לבטל? שלחו אותנו לעשות משהו מוזר ואין פה תקדים. או שנצטרך לעשות את זה (לחוקק בכנסת) או שנצטרך לבטל את המתווה, ואז מי שצופה בנו ישלם מחיר אדיר. מה הרווחנו מזה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully