וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של ישראל"

בממשלה מתחו ביקורת קשה על החלטת בג"ץ לבטל את מתווה הגז במתכונתו הנוכחית. שרת המשפטים שקד טענה כי מדובר ב"התערבות בוטה ומיותרת בהחלטת הממשלה". שר התיירות לוין: "שופטי בג"ץ אינם ראויים לתפקידם". באופוזיציה בירכו על פסק הדין

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(בחודש שעבר: נתניהו התייצב בבג"ץ והגן על מתווה הגז)

החלטת בג"ץ לבטל את מתווה הגז במתכונתו הנוכחית והחזרתו להליכי חקיקה בכנסת הובילה אתמול (ראשון) לתגובות נסערות בעד ונגד פסק הדין. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל. ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים. בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל". הוא הוסיף כי "נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו".

שרת המשפטים איילת שקד הוסיפה מוקדם יותר כי "ביטול סעיף היציבות מהווה התערבות בוטה ומיותרת בהחלטת הממשלה ופוגע פגיעה קשה בכלכלת ישראל". לדבריה, "לא ייתכן שלממשלה יש את האחריות לכלכלתה ושגשוגה של המדינה, אך היא נותרת ללא הסמכות הנדרשת לפעול. בלתי אפשרי לעבוד כך במדינה מתוקנת". היא קראה לפעול במהירות לאישור פסקת היציבות בכנסת, הקובעת כי לא תהיה התערבות רגולטורית במתווה בעשר השנים הקרובות. "בלית ברירה, אני קוראת לשר גלנט, לשר כץ, ללפיד ולליברמן לגלות אחריות לאומית, להתאחד ולהעביר במהירות האפשרית את סעיף היציבות בחקיקה".

שר התיירות יריב לוין פרסם את ההודעה החריפה ביותר מבין שרי הממשלה וטען כי "שופטי בג"ץ הוכיחו פעם נוספת שהם אינם מבינים את תפקידם ואינם ראויים לו. בהחלטתם ההזויה, אשר חותרת תחת מהות עיקרון הדמוקרטיה, הם מחבלים בעבודת הממשלה ובסמכויותיה, כובלים את ידי נבחרי הציבור מקבלי ההחלטות ופוגעים פגיעה אנושה בכלכלת ישראל".

לקריאה נוספת:
המדינה לבג"ץ: אין מקום לחקיקת סעיף היציבות במתווה הגז
נתניהו בבג"ץ: "אם מתווה הגז לא יאושר - ייגרם נזק ארוך טווח לישראל"
דעה | למה נתניהו נלחם בכזה חירוף נפש על מתווה הגז?

בנימין נתניהו בדיון על מתווה הגז, בית המשפט העליון, 14 בפברואר 2016. גיל יוחנן, פול צלמים
נתניהו מעיד בבג"ץ בעד המתווה, בחודש שעבר/פול צלמים, גיל יוחנן
"שופטי בג"ץ בחרו לבלום את הדורסנות חסרת המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הפרדת הרשויות בישראל"

באופוזיציה, שחלק מסיעותיה עתרו לבג"ץ נגד המתווה בירכו על ההחלטה. יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שעתרה עם סיעתה נגד המתווה, אמרה כי "בג"ץ הגן בגופו על הציבור ועל כספו מול מעשה הנבלה שנקרא 'מתווה הגז'". לדבריה, "הניצחון סותם את הגולל על הניסיון המושחת להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי ששבויה בידי אוליגרכים".

גלאון הוסיפה כי "במשך שנים היינו עדים לניסיונות בלתי חוקיים וחסרי בושה של נתניהו להפוך תגלית שאמורה הייתה להיטיב עם כלל הישראלים לפרה חולבת של מזומנים עבור קומץ בעלי הון שמקורבים אליו. הניצחון היום הושג על ידי האזרחים שיצאו לרחובות ויטיב קודם כל עם מדינת ישראל, על אפו ועל חמתו של ראש הממשלה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהייתה הבולטת מבין מתנגדי המתווה, אמרה: "יש שופטים בירושלים. החלטת בג"ץ היסטורית ודרמטית. פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל היגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי".

לדברי יחימוביץ', "למרות מסע האיומים והלחצים הממומן היטב, שופטי בג"ץ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הפרדת הרשויות בישראל". היא הוסיפה: "אני יודעת שלמנהיגות אסור לבכות, אבל יש לי דמעות בעיניים".

חבריה למפלגת המחנה הציוני בירכו גם הם על ההחלטה. ח"כ ציפי לבני אמרה כי "‏ביטול המתווה זה המחיר שהממשלה משלמת היום על רמיסת שומרי הסף הגסה בדרך חקיקתו. גישת ה'אני מצפצף על זה', הדחת יו"ר החשמל והזזת שר הכלכלה, לא השתלמו".

לפי ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), "נתניהו ניסה לכפות באורח כוחני ואנטי דמוקרטי את מתווה הגז ונעצר בבג"ץ. הטיעונים הביטחוניים כמו אלו הכלכליים של ראש הממשלה היו זלזול באינטליגנציה של הציבור ונועדו בסך הכול לרצות את חבריו במועדון ההון".

רוזנטל הוסיף כי "שופטי בג"ץ, כמו ההמונים שיצאו לרחובות לדרוש את המגיע לנו ממשאבי הטבע של כולנו, אמרו היום אמירה חשובה - המציאות משתנה. גם אם אתה ראש הממשלה שטוען שהוא 'משיג מה שהוא רוצה' המודעות הציבורית והצדק החברתי יכולים לנצח גם את הטייקונים החזקים ביותר בשוק. זה הניצחון של כולנו".

"התערבות שגויה של הרשות השופטת"

מנגד, בממשלה מתחו ביקורת קשה על ההחלטה. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר כי "מדובר בהחלטה אומללה. החלטה שהשלכותיה השליליות על פיתוח משק הגז, על הביטחון האנרגטי, על כלכלת ישראל, ועל אובדן ההכנסות למדינת ישראל ואזרחיה, עלולות להיות קשות ביותר - ואולי אף בלתי הפיכות".

יובל שטייניץ בדיון על מתווה הגז, בית המשפט העליון, 14 בפברואר 2016. גיל יוחנן, פול צלמים
"נשקול את המשך דרכנו". שטייניץ בדיון על מתווה הגז, בחודש שעבר/פול צלמים, גיל יוחנן

לדבריו, "לאחר שנים של עיכובים, גיבשתי עם כניסתי לתפקיד את מתווה הגז למען אזרחי ישראל. העובדה ששישה חודשים לאחר אישור המתווה בממשלה בכנסת, ומספר שבועות לאחר התנעת התהליך לפיתוח לוויתן - בית המשפט העליון מחליט להחזיר אותנו לאחור, היא בעיניי בלתי סבירה. עם כל הכבוד לבית המשפט העליון, לעניות דעתי התערבות מסוג זה בהחלטות הממשלה והכנסת לא הייתה מתרחשת בדמוקרטיות מערביות אחרות במצב דומה". הוא הוסיף כי "בימים הקרובים נצטרך לשקול את המשך דרכנו ופעולתנו בנושא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ יואב קיש (ליכוד) אמר בתגובה להחלטת בג"ץ כי מדובר ב"מדינת חלם". לדבריו, "לצערי אנו עדים היום לתוצאות של התערבות שגויה של הרשות השופטת בפעילותה של הרשות המבצעת. העברת סעיף אי ההתערבות הרגולטורית בכנסת משמעותו היא אחת - צעד אחד אחורה במאבקה של מדינת ישראל לעצמאות אנרגטית".

לדבריו, "במשא ומתן התעקשה הממשלה שלא לתת לחברות הגז יציבות בחקיקה ועכשיו בג"ץ הפך לנציגם של חברות הגז בדרישה זו. כל פרויקט שדורש השקעות רבות מחייב יציבות כך היה בפרויקט כביש 6 וכך בפרויקטים רבים אחרים, אך מעולם לא נדרש העניין לחקיקה. זהו תקדים גרוע שבג"צ דורש. מיליארדי שקלים שאמורים ללכת לקופת המדינה נמצאים כיום בסכנה".

לעומתם, ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, אמר כי הוא וחבריו לסיעה תומכים בקביעת בג"ץ. פולקמן התייחס להחלטה בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "מדינת ישראל חייבת לפעול כפי שהורה לה בית המשפט הגבוה לצדק. אנחנו בכולנו תומכים באופן בלתי מסוייג באימוץ הנורמות והקביעות של בג"ץ בעניין זה".


(עדכון ראשון: 18:17)

הפגנה נגד מתווה הגז מחוץ לבית המשפט העליון 3 פברואר 2016. רוני כנפו
הפגנה נגד מתווה הגז מול בית המשפט העליון, בחודש שעבר/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully