וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בבג"ץ: "אם מתווה הגז לא יאושר - ייגרם נזק ארוך טווח לישראל"

ראש הממשלה התייצב בצעד חריג כדי להסביר את הפעלת סעיף 52. "אנחנו בדקה ה-90 מבחינת פוטנציאל הגז וכל עיכוב עלול להביא לתוצאות חמורות", אמר. יחימוביץ': "הופעתו - הטלת מורא על שופטים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: אבי כהן ורוני כנפו, עריכה: ניר חן

שר הכלכלה וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (ראשון) לבית המשפט העליון כדי להסביר להרכב של חמישה שופטי בג"ץ את הסיבות שהובילו אותו לחתום על מתווה הגז בנימוק ביטחוני במסגרת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. "אנחנו בנקודת זמן קריטית. אנחנו בדקה ה-90 מבחינת פוטנציאל הגז. כל עיכוב יכול להביע לתוצאות חמורות", אמר נתניהו.

במהלך הדיון הקריא נתניהו את הדברים ולא דיבר בחופשיות כפי שעושה בדרך כלל. "למרות שהמתווה אושר אין חלופה ריאלית ואם הוא לא יאושר ייגרם נזק ארוך טווח למדינה. אני פה כדי להפחית את החששות של סעיף 52. אינני זקוק לדחיפה כדי לקדם תחרות, אני משקיע במאבק באינטרסים. ללא המתווה אין תחרות ואין פיתוח, אין השקעות".

לאחר מכן, החלו כמה מהנוכחים באולם להשתעל בקולניות בעוד נתניהו מדבר. אחד השופטים הבהיר: "מי שלא חש בטוב שיצא החוצה", ונתניהו הוסיף: "מי אמר שאין חדשנות במדינת ישראל".

לקריאה נוספת:
נתניהו לבג"ץ: "ללא מתווה הגז ייתכן נזק של ממש לביטחון ישראל"
דרמה בבג"ץ: נתניהו ביקש להופיע בדיון הבא על מתווה הגז
"ביבי שודד אותנו": מאות הפגינו נגד מתווה הגז ברחבי הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט העליון. 14 בפברואר 2016. צולם באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, יהושע בריינר
נתניהו בבית המשפט, היום/יהושע בריינר, צולם באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

ראש הממשלה הבהיר בדבריו כי "החשיבות של המתווה לביטחון הלאומי והביטחון האנרגטי, וגם למעמדנו המדיני במזרח התיכון ובים התיכון". הוא הסביר: "נאבד את פוטנציאל ייצוא גז עם ירדן, טורקיה, מצרים, הפלסטינים וגם עם האיחוד האירופי. אישור המתווה מהווה מנוף ראשון מבחינה מדינית והוא חיוני למדינה. ישראל נתפשת כמדינה בעלת רגולציית יתר, ולכן אנו עומדים בפני בעיה משמעותית בתחום הרגולציה בגז. מדינות אחרות ילכו לאויבנו וייקחו מהם אז ולכן אנו ברגע מכונן".

שר הכלכלה העניק משקל רב לממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, כשהסביר מדוע הפעיל את סעיף 52. לטענתו, גילה עיכב את הוצאתו של המתווה לפועל ותלה בו את האשמה לביטול הסכם הגז בין ישראל לירדן. "ערערנו את אמון הבנקים והחברות הזרות. משכנו את החבל ואין לזה תקדים באף מקום. אם נמתח אותו יותר, הוא ייקרע", אמר נתניהו, והוסיף כי גילה אחראי גם ליצירת אי-יציבות רגולטורית. כל אלה, לדבריו, הביאו אותו להתערב ולהפעיל את סעיף 52.

במסגרת השיקולים הביטחוניים שהביאו אותו להפעיל את הסעיף, אמר כי במהלך "צוק איתן" היה ניסיון לתקוף את אסדת תמר. "יש רק אסדה אחת של תמר, ובמהלך 'צוק איתן' ניסו לתקוף אותה. אם צריך, תקבלו סקירה", אמר לשופטים. "המצב מסכן את הביטחון. תארו לעצמם שישראל מחזיקה רק תחנת כוח אחת. למזלנו יש יותר, אבל אויבנו יודעים שיש אסדה אחת והם מפתחים יכולות ואנחנו מפתחים תחרות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בנימין נתניהו בדיון על מתווה הגז, בית המשפט העליון, 14 בפברואר 2016. גיל יוחנן, פול צלמים
נתניהו בדיון, היום/פול צלמים, גיל יוחנן
הפנת מחאה בנושא הגז מחוץ לבית המשפט העליון לפני הצהרת נתניהו בבג"צ. נועם מושקוביץ
הפגנה נגד מתווה הגז מול בית המשפט העליון, היום/נועם מושקוביץ

הגעתו של נתניהו לבית המשפט היא צעד חריג בתגובה לעתירות שהוגשו נגד המתווה, שאושר בכנסת ובממשלה. בין העותרים: התנועה למען איכות השלטון, המפלגות המחנה הציוני ומרצ וארגונים חברתיים. כמאה מפגינים הגיעו למחות נגד המתווה ונתניהו מחוץ לבית המשפט.

לפני שבועיים ביקשו העותרים מבג"ץ להוציא צו על תנאי, שיחייב את המדינה לנמק את צעדיה שנגדם הוגשה העתירה, כולל הפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, שהסמיך את נתניהו לאשר את המתווה בנימוק ביטחוני והחלטת הממשלה שהייתה לטענת העותרים "בלתי סבירה ובלתי מידתית". נגד טענות אלה טענה המדינה כי החלופה שהציעה הממשלה בדמות המתווה היא הדרך האפקטיבית היחידה למיצוי פוטנציאל הגז, וכי אין כל עילה להתערבות בהחלטת הממשלה. בצעד חריג ביקשה המדינה לאפשר לנתניהו להגיע להעיד כשר הכלכלה.

בנימין נתניהו בדיון על מתווה הגז, בית המשפט העליון, 14 בפברואר 2016. גיל יוחנן, פול צלמים
תלה את האשמה בדיוויד גילה. נתניהו/פול צלמים, גיל יוחנן

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני טענה כי הופעתו של ראש הממשלה היא זריית פחד על שלטון החוק. "היום גוברים האיומים והלחצים על בית המשפט העליון, תחת מסווה קלוש של 'גורמים ממשלתיים'. זאת, בשעה שלעצם הופעתו החריגה של נתניהו בפני השופטים אין כל עילה עניינת ומשפטית זולת הטלת מורא על השופטים, בתקופה שבה בית המשפט העליון נמצא ממילא תחת מתקפה בלתי פוסקת של המערכת הפוליטית".

היא הוסיפה כי "בסוף השבוע נשבר עוד שיא של התנהלות נטולת עכבות - נתניהו בישר על אביב פיקטיבי חדש ביחסינו עם טורקיה, שנולד אך ורק לכבוד המתווה".

הפנת מחאה בנושא הגז מחוץ לבית המשפט העליון לפני הצהרת נתניהו בבג"צ. נועם מושקוביץ
מחוץ לבית המשפט העליון, בצהריים/נועם מושקוביץ

מהתנועה למען איכות השלטון נמסר: "התנהלות פקידי ונבחרי הציבור באישור מתווה הגז ממחישה את 'השבי רגולטורי' העמוק שבו הם נתונים, הלובש מעטפת מסוכנת של אי חוקיות. המדינה מנסה להעביר מכלול נרחב עתיר הסדרים ראשוניים, באקט מנהלי, בלא להיזקק לבלמים ואיזונים המרכזיים בשיטה הדמוקרטית: בלא ביקורת פרלמנטרית של הליך חקיקה, ובלא ביקורת שיפוטית עצמאית ומתמחה המגינה על הציבור ממונופולים ומקרטלים.

"דברי שר אנרגיה יובל שטייניץ ותצהירו של ראש הממשלה ושר הכלכלה מבקשים לייצר 'מסך עשן' בהתמקדות בטענה כי מתווה הגז הוא טוב ונחוץ. ואולם, השאלה הבסיסית שבמחלוקת היא אם הוא חוקי – אם הממשלה והשרים מוסמכים כלל לחתום על מתווה הגז, על שלל פרקיו, ועל סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. בשאלה משפטית מובהקת זו בית המשפט הנכבד לבדו מחזיק במומחיות ובסמכות הבלעדית להכריע".

(עדכון ראשון: 15:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully