וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קו דק בין גיבור לרוצח": חבריו של הלוחם שירה במחבל חוששים שיופקרו

25.3.2016 / 14:30

חיילי גדוד שמשון, שאחד מחבריהם תועד יורה למוות במחבל בעודו שוכב פצוע על הכביש, טוענים כי נעשה לו עוול. "יש לנו התרעות על פיגועי נקמה", סיפרו. תיעוד חדש שופך אור על הרגעים שלפני הירי

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

תושבי חברון התעוררו היום (שישי) לשגרה מתוחה, כמו גם חבריו של הלוחם שתועד אתמול יורה למוות במחבל פלסטיני בעודו פצוע ומנוטרל על הארץ. הרוחות בקרב חיילי גדוד שמשון בחטיבה סערו. פלסטינית עוכבה לחקירה באותו המקום שבו אירעה התקרית הקטלנית אתמול, בכניסה לשכונת תל רומיידה בעיר, לאחר שבכליה נמצאה סכין. "אנחנו מצפים לפיגועים בעקבות מה שקרה. יש לנו התרעות".

הגדוד, מספרים החיילים, נמצא בגזרה זה חודש וחצי. "כולם מדברים על זה בגדוד", הם אומרים ושואלים אותנו איך "זה נראה בחוץ". כשענינו שיחסית העולם לא נזעק למראה התיעוד, השיבו החיילים: "אנחנו לא כאלה מעניינים כמו שאנחנו חושבים".

החיילים אומרים כי הם חוששים להפוך לשעירים לעזאזל. "אין הרבה מצבים שבהם אתה הופך מגיבור לרוצח, זה קו דק", הם מספרים. "אני מקווה שמי שצריך לירות יעשה את מבצעי אבל עם רטט – לא בגלל שאנחנו מפחדים ממצ"ח, כי אנחנו לא, אלא בגלל הסוגיה האתית", הוסיף אחד מהם ואמר כי הוא "סומך על החברים שלנו שיתנהלו כמו שצריך".

לקריאה נוספת:
במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לתיעוד הירי: "רצח בגיבוי שרים ורבנים"
יעלון על הירי בחברון: "אסור לנו לאפשר אובדן עשתונות כזה"
החייל שירה במחבל הפצוע: "עשיתי את זה כדי למנוע הרג חפים מפשע"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו לא כאלה מעניינים". זירת הירי בחברון, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי הלוחמים, המפקדים עברו אתמול בין החיילים. "לכל אחד היה מה להגיד על האירוע", העידו. התחקיר, סיפרו, התחלק לשניים: הראשון, המבצעי, הוגדר "מצוין", והחלק השני שעורר סערה.

בסמוך לעמדות החיילים בולטים להם כרטיסי ביקור של "חננו", ארגון המייצג משפטית חשודים ונאשמים באירועים מעין זה. "זה דבר שצריך אותו על כל מקרה", מספר אחד החיילים, שסיפרו גם כי הוא מפחדים מה יגידו עליהם. אחד אחר סיפר כי מפקד הפלוגה ומפקד הגדוד הכירו את החייל שבעין הסערה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
החייל החשוד שירה למוות במחבל חי בחברון מובא לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי ביפו, 25 במרץ 2016. מאצ'י הוף
"אין הרבה מצבים שבהם אתה הופך מגיבור לרוצח". החייל בבית הדין הצבאי, היום/מאצ'י הוף

לא רחוק משם, פעילי זכויות אדם מארגון TIPH ("הנוכחות הבינלאומית הזמנית בחברון") מצלמים ומשוחחים עם הפלסטינים ועם החיילים. "אנחנו לא פה בגלל אתמול, אנחנו פה כבר מ-1994", העידו. החיילים אף שלחו להם בווטסאפ סרטון מהבוקר, ובו נראית אותה פלסטינית שנעצרה בצומת ג'לבר בעיר.

בנקודה אחרת ביישוב היהודי החברון, זוג חיילים שומרים על בית. ילד יהודי מפטפט עם השניים. כשאנחנו מגיעים הוא שואל אותנו מה דעתנו על האירוע אתמול. "אתה בעד?", השבנו בשאלה, והוא עונה שכן ללא כחל ושרק. "מזל שאין לך נשק", אומר לו אחד החיילים.

שר החינוך נפתלי בנט היום בכנס ה INSS במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב 19 ינואר 2016. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
"את קור הרוח שאנחנו דורשים מחיילים בזירת פיגוע, איננו מקיימים בעצמנו". בנט/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי

הבוקר פורסם תיעוד חדש מזירת הירי, שצולם בעת פינוי החייל הפצוע ובטרם המחבל נורה בראשו. "שני מחבלים ניסיון דקירה", נשמע קול אומר בתחילת הסרטון. "המחבל הזה עוד חי, הכלב הזה? שלא יקום עלינו", נשמע איש אחר מדבר, ונקטע, כנראה על ידי הדובר הראשון: "יש עליו כנראה מטען, שימו לב, עד שלא בא חבלן לא נוגעים בו". בשלב זה נשמע קול אחר "הוא חי", אך הדובר הראשון שב וחוזר: "עד שלא בא חבלן לא נוגעים בו". היום הוא הובא לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי ביפו, שם נחשף כי הוא חשוד ברצח.

בנט: אין סיכוי למשפט הוגן לחייל

השר נפתלי בנט הגיב היום לתיעוד מזירת הפיגוע, ובפרסום בדף הפייסבוק שלו, טען: "מישהו שמע את החייל? כל הנהגת המדינה מיהרה להתנפל על החייל שירה במחבל. הייתם שם? הבנתם את החשיבה שלו? את השיקולים? אולי היה חשש שהוא ממולכד? שהוא יתפוצץ על החיילים והאזרחים?".

לדבריו, "איזה סיכוי יש למשפט הוגן לאחר שראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וכלי התקשורת כבר הוקיעו אותו? זהו זמן לאחריות ולא להתלהמות, למחשבה ולא לשליפה. לצערי מסתבר שאת קור הרוח והשליטה העצמית שאנחנו דורשים מחיילים בזירת פיגוע, איננו מקיימים בעצמנו".

בהכנת הידיעה השתתף שבתי בנדט

(עדכון ראשון: 12:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully