וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית בחברון: הרמטכ"ל כבר הכריע מה מצופה מלוחם שניצב מול מחבל

25.3.2016 / 0:09

הירי בראשו של המחבל השרוע בשכונת תל רומיידה הבהיר עד כמה נדרשה האמירה החדה של איזנקוט כי לא היה רוצה ש"חייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים". אחרי שבצה"ל הודו שהיה כשל מוסרי, גם יתר הנוכחים בזירת האירוע יידרשו להשיב על שאלות קשות

צילום: באדיבות "בצלם", עריכה: ניר חן, שניר דבוש

ברקע האירוע שהתרחש אתמול בבוקר (חמישי) בחברון, שבמהלכו ירה לוחם בחטיבת כפיר בראשו של מחבל שביצע במקום פיגוע דקירה בזמן שהיה שרוע על הכביש, מהדהדת אמירתו של הרמטכ"ל לפני כחודש וחצי. איזנקוט התייחס אז לגל הטרור ואמר בפני תלמידים בבת ים כי לא היה רוצה שחייל יפתח באש וירוקן מחסנית על נערה בת 13 שאוחזת במספריים. זאת, לדבריו, גם אם היא עושה מעשה חמור מאוד. הוא ציין כי הוא מצפה שהחייל "יפעיל את הכוח הדרוש לביצוע המשימה".

דבריו עוררו מהומה במערכת הפוליטית. כבר אז היה ברור שיש שטח אפור שמפקדי צה"ל ערים לו, ולכן נדרשת אמירה חדה וברורה בנושא. התקרית האחרונה בשכונת תל רומיידה בחברון עוררה שוב את השאלות הקשות על השימוש בנשק, אך דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז הכריע במהירות בנושא וקבע כי הוא נוגד את ערכי הצבא. החייל כבר נעצר וחוקרי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) פתחו בחקירה וגבו הערב עדויות מקצינים, מלוחמים ומגורמים אחרים שהיו עדים לאירוע בחברון.

לקריאה נוספת בנושא
החייל שירה במחבל הפצוע: "עשיתי את זה כדי למנוע הרג חפים מפשע"
יעלון על הירי בחברון: "אסור לנו לאפשר אובדן עשתונות כזה"
במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לתיעוד הירי: "רצח בגיבוי שרים ורבנים"

חייל צה"ל יורה למוות במחבל בחברון, 24 במרץ 2016. בצלם, אתר רשמי
לא ברור מה גרם לחייל לירות בראשו של המחבל/אתר רשמי, בצלם

סנגורו עו"ד בנימין מלכא טוען כי החייל חש שנשקפה סכנת חיים, אך השאלה הראשונה שעולה מהאירוע היא מה הסיבה שהובילה את החייל לפתוח באש לעבר של המחבל השרוע. לא ברור מה עבר בראשו באותן שניות, מאחר שהפקודות הן ברורות. כל חייל אמור לנטרל את האיום כל עוד הוא מזהה אמצעי וכוונה. לכן אמר דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז כי יש לחלק את האירוע הזה לשני חלקים – בראשון עצרו הלוחמים שהיו מוצבים במקום את שני המחבלים שעטו עליהם ובשני ירה הלוחם במחבל השרוע, אז אירע הכשל המוסרי.

באירועים רבים בגל הטרור הנוכחי הגישו חיילים עזרה רפואית למחבלים שנורו בידיהם, אחרי שחבלן בדק אותם וראה שאינם מהווים איום יותר. במקרים אחרים שהתרחשו בגבול מצרים בשנים האחרונות חשודים שחצו את הגבול נורו ומיד לאחר מכן הוקפצו מסוקים של חיל האוויר כדי לפנות אותם לבתי החולים. לכן, נשאלת השאלה מה זיהה החייל במחבל השרוע, שעל פניו נראה דומם ומה גרם לו דווקא לירות בראשו. חוקרי מצ"ח יצטרכו לבדוק גם את התדריך שעבר הכוח ואת הכשרתו למשימה, כמו גם תפקוד המפקדים שנכחו בשטח.

(עדכון ראשון: 22:30)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
איזנקוט: "לא הייתי רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים". יותם רונן
למפקדים בשטח נותר תחום אפור. הרמטכ"ל איזנקוט בנאומו בבת ים/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully