וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן או דאעש: פוטין פורש מסוריה ובישראל תוהים מי ימלא את החלל

16.3.2016 / 0:02

במערכת הביטחון חששו כשרוסיה נכנסה לבוץ הסורי, אך היציבות האזורית נשמרה ברובה. האם נסיגת פוטין תוביל לעליית כוחה של איראן או תהיה לזריקת עידוד עבור דאעש?

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(הרמטכ"ל בישיבת ועידת חוץ וביטחון, אתמול)

החלטתו המפתיעה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסגת מסוריה באופן חלקי, מגיעה רגע לפני שאדמת סוריה הופכת מבחינתו לביצה טובענית. ייתכן שמדובר בסוג של לקח מהפלישה הסובייטית לאפגניסטן, מהפלישה האמריקנית לעיראק או מהפלישה הישראלית ללבנון.

רגע לפני שהצבא הרוסי נכנס לסחרור ומאפשר לכוחות הג'יהאד העולמי להסב לו נפגעים רבים, תוך פגיעה בהילה שיצר לעצמו בחודשים האחרונים, פוטין עושה בדיוק ההיפך - הוא ממלא את כלי התקשורת הזרים בתמונות של נסיגת כוחות מסוריה. בינתיים, עוקבים במערכת הביטחון בישראל בדריכות אחר הנעשה במדינה ששבויה זה חמש שנים במלחמת אזרחים.

מבחינת פוטין הוא פורש בשיא ומעביר מסר למערב ולמזרח התיכון, שלפיו הוא עדיין שולט ומקבל החלטות מבלי ששום מהלך צבאי או מדיני יכפה עליו את הנסיגה. עבורו, התהליך המדיני המתנהל ברקע על עתיד האזור והפסקת אש היחסית באזור, הם סיבה טובה דיה לפרוש. לא ברור אם המהלך טורף מחדש את הקלפים בצפון ואם רוסיה תפסיק לשמש מטריה אווירית לסוריה, לחיזבאללה ולאיראן, או תמשיך את קצב התקיפות מהאוויר ומהים נגד יעדי "המדינה האסלאמית" (דאעש) וארגוני המורדים.

לקריאה נוספת:
רוסיה מתקפלת, אך איראן נשארת בדמשק וחורשת מזימות נגד ישראל
אחרי ההודעה המפתיעה של פוטין: רוסיה החלה בנסיגה מסוריה
ההונאה הגדולה? המהלך שעשוי לאפשר לפוטין לשמור על בן חסותו בארמון בדמשק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו, פברואר 2016. רויטרס
פורש אך עדיין שולט. ולדימיר פוטין ושר ההגנה שלו סרגיי שויגו, בחודש שעבר/רויטרס

בישראל לא ממהרים להגיב על המהלך הרוסי, שממנו – לפי הרמטכ"ל – הופתעו מאוד, אך ברור שבשלב זה התוצאה המידית פחות טובה עבור ישראל. למרות החששות במערכת הביטחון, שהחלו לפני שבעה חודשים עם ההצהרה הרוסית על הקמת בסיסים בסוריה והקמת מנגנון תיאום בין צבא רוסיה לצה"ל – נשמרה היציבות האזורית, ברמת הגולן ובגבול לבנון בפרט. גם חופש הפעולה של חיל האוויר נשמר בשמי סוריה ולבנון. לפי פרסומים זרים, למרות הנוכחות הרוסית בוצעו תקיפות נגד שיירות נשק שהיו אמורות להגיע לידי חיזבאללה.

איראן תתנפל על השלל

היציבות הייתה פועל יוצא של ריסון רוסי. כעת, אחרי שהרוסים יותירו חלל, עשויים להיכנס אליו האיראנים בכל הכוח ולהפוך להיות בעלי השפעה גדולה מבעבר בזירה הסורית ובסביבה, ללא ריסון מיוחד. האיראנים, היוזמים מהלכים קבועים במטרה להסיט את תשומת הלב הישראלית, עשויים להחזיר את החיכוך לצפון רמת הגולן.

עם זאת, יש להכניס את המהלך לפרופורציה. פוטין לא ימהר לוותר על ההשפעה שהשיג עד כה באזור ובאמצעותה נחלץ ממצור מדיני על רקע עימותים מדיניים עם אוקראינה ועם ארצות הברית, ומסנקציות שהשפיעו באופן דרמטי על הכלכלה הרוסית. בהמשך להצהרותיו מהיממה האחרונה הוא ימשיך לשלוט בבסיס ימי ובסיס חיל האוויר שהקים בשנה האחרונה בסוריה.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט נפגש עם רמטכ"ל רוסיה ולארי גריסמוב 21 ספטמבר 2015. דובר צה"ל
הקמת מנגנון תיאום בין הצבאות תרם לשמירה על היציבות. איזנקוט עם מקבילו הרוסי, אוקטובר 2016/דובר צה"ל

המשמעות היא שפוטין הניח רגל בדלת ולא יאפשר לה להיסגר בניגוד לרצון המובהק של טורקיה, ארצות הברית וערב הסעודית. לכן נדרשת כעת הסבלנות לראות מה מדבריו של פוטין ייושם בשטח וכמה מכלל הכוחות שלו הוא יחזיר לרוסיה. המצב הנוכחי מאפשר לו בעתיד לחזור בו מההחלטה ולהציב מחדש כוחות בסדר גודל דומה בשטח של מה שנותר מסוריה מהר יותר ממה שניתן לחשוב.

השאלה שנשאלת כעת בחדרי החדרים של כלל ארגוני הביון במערב היא כיצד המהלך יתפרש על ידי ארגוני ההתנגדות בסוריה והאם תעלה רמת המוטיבציה של דאעש והארגון יגביר את קצב הלחימה נגד המשטר הסורי וחיזבאללה במטרה לקבוע כללי משחק חדשים.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully