וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההודעה המפתיעה של פוטין: רוסיה החלה בנסיגה מסוריה

בהתאם להכרזת הנשיא, המטס הראשון כבר עזב את שדה התעופה חמימים במערב סוריה. שר החוץ של איראן בירך: "סימן חיובי". במקביל, דווח כי חיזבאללה הסיג "מאות מלוחמיו" מסוריה. צפו בהמראת המטוסים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

רוסיה החלה להסיג את כוחותיה מאדמת סוריה: שר ההגנה, סרגיי שויגו, הורה הבוקר (שלישי), בהתאם להכרזתו של הנשיא פוטין מאמש, על פינוי רוב כוחות הצבא הרוסי משטח המדינה. "צוותים טכניים בבסיסים האוויריים החלו בהכנת כלי הטיס לטיסה למרחק ארוך בחזרה לרוסיה. הצוותים מעמיסים ציוד, חומרים ואספקה טכנית על כלי הטיס", נמסר בהודעה מטעם משרד ההגנה הרוסי.

הדיווח מתייחס לכלי טיס הנמצאים בשדה התעופה חמימים, שבאזור לטקיה במערב סוריה. שדה התעופה הצבאי היה לאחד מבסיסי הפעילות המרכזיים של הכוחות הרוסיים בסוריה בחודשים האחרונים, ומשרד ההגנה מסר לאחר הצהרתו של שויגו כי קבוצה ראשונה של כלי טיס כבר עזבה אותו.

כמו כן, ראש ועדת הביטחון בבית העליון של הפרלמנט הרודסי, ויקטור אוזרוב, העריך כי כאלף חיילים מצבא רוסיה יישארו על אדמות סוריה לאחר הסגת מרבית הכוחות. לדבריו, החיילים יישארו בשני בסיסים ברחבי סוריה, זאת מאחר שרוסיה תזדקק ללפחות 800 בני אדם להגנה על שני המחנות. כמו כן, הואיל וחלק מהתקיפות האוויריות צפויות להימשך, יזדקק הצבא לכוח אדם להפעלת כלי הטיס.

ראש מטה הקרמלין סרגיי איוונוב הוסיף כי רוסיה תשאיר את מערכת ההגנה מפני טילים S-400, שהועברה רק לאחרונה, בשטח סוריה, זאת חרף עזיבת רוב כוחותיה. לדבריו, "כדי להבטיח את הביטחון באופן היעיל ביותר, גם מהאוויר, מערכת ההגנה המתקדמת ביותר נחוצה". למערכת טווח של 400 קילומטרים והיא מאפשרת לרוסיה לנטר אחר איומים מהאוויר ברוב שטחה האווירי של סוריה.

עוד בנושא:
"רוב המטרות הושגו": פוטין הורה על הסגת רוב הכוחות מסוריה
ההונאה הגדולה? המהלך שעשוי לאפשר לפוטין לשמור על בן חסותו בארמון בדמשק
"עומדים בפני רגע האמת": חודשו השיחות בין הממשל הסורי למורדים

"זה ברור שרוסיה הובסה, וב-48 השעות הקרובות, ג'בהת א-נוסרה תבצע פעולה בסוריה"

במקביל, אמש דיווח האתר הלבנוני "ג'ונוביה" כי ארגון חיזבאללה, הפועל לצד רוסיה, משטר אסד והכוחות האיראניים, החל להסיג מאות מלוחמיו בסוריה, במסגרת יישומו של הסכם רוסי-אמריקני לקידום פתרון מדיני למלחמת האזרחים במדינה. על פי הדיווח, מאות לוחמים החלו כבר ביום ראשון בערב לשוב במפתיע לבתיהם בלבנון.

הדיווח לא אומת על ידי גורמים רשמיים, ולא נמסר מידע בנושא בכלי תקשורת אחרים. "נודע לנו מפי מקורות רבים ונפרדים המקורבים לחיזבאללה כי הלוחמים החלו לשוב לבתיהם ולכפריהם בלבנון", מסר עלי אלאמין, בכיר ב"ג'ונוביה" לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה". לדבריו, מדובר בחלק מ"הסכם אמריקני-רוסי לייצוב הפסקת האש". הוא הבהיר כי חיזבאללה מתכוון להסיג רק חלק מכוחותיו מ"אזורים כמו חאלב", אך לא מתכוון להסיג את הכוחות הנמצאים באזור דמשק ובאלה הסמוכים לגבול עם לבנון.

זאת לאחר שבסוף החודש שעבר, איראן הכריזה על הסגת הכוחות הלוחמים שלה מסוריה, והותרת יועצים צבאיים בלבד. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אישר כי איראן הסיגה "מספר משמעותי" של חיילי משמרות המהפכה מסוריה. "המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה על נסיגת מספר משמעותי של חיילים, ונוכחותם של חיילי משמרות המהפכה בסוריה הופחתה", אמר במהלך שימוע בוועדת החוץ והביטחון של בית הנבחרים האמריקני.

אנשי ג'בהת א-נוסרה, שלוחת אל-קאעדה בסוריה, אמרו היום כי יארגנו מתקפה בסוריה במהלך 48 השעות הקרובות, על רקע עזיבת הכוחות הרוסיים. "זה ברור שרוסיה הובסה, וב-48 השעות הקרובות, ג'בהת א-נוסרה תבצע פעולה בסוריה", אמר אחד ממפקדי הארגון לסוכנות הידיעות הצרפתית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נחכה ונראה". חיילים רוסים מעמיסים ציוד, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא המכהן של מועצת הביטחון של האו"ם, שגריר אנגולה איסמעיל גספאר מרטינס, מסר כי כל 15 המדינות החברות במועצה רואות בהסגת כוחות צעד חיובי. לדבריו, לאחר שיחות עם שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין ועם השליח המיוחד לשיחות השלום סטפן דה מיסטורה, התחושה היא כי יש סיכוי ל"תוצאה חיובית יותר".

"כשאנחנו רואים כוחות נסוגים, זה אומר שהמלחמה עוברת לשלב אחר, ולכן זה טוב", הוסיף. השגריר מרטינס הדגיש כי קרא לדה מיסטורה לוודא כי שיחות השלום לסיום המשבר בסוריה כוללות כמה שיותר גורמים המעורבים בלחימה, וציין בין היתר הוספת נציגים כורדים לשיחות, אולם מבלי לגרוע "בהתקדמות שראינו עד כה".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בירך גם הוא על נסיגת הכוחות הרוסיים, והדגיש במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתתו האוסטרלית ג'ולי בישופ בקנברה את הצורך לשמר ולקדם את הפסקת האש. "העובדה שרוסיה הכריזה על הסגת חלק מכוחותיה מצביעה על כך שהם לא רואים איום מידי וצורך לשימוש בכוח על מנת לשמר את הפסקת האש", אמר, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, "זה כשלעצמו סימן חיובי, ועכשיו נחכה ונראה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא רואים איום מידי". חיילים מכינים את המטוסים לנסיגה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהודעתו אמש נימק פוטין את החלטתו בכך ש"הכוחות השיגו את רוב מטרותיהם". דובר מטעם הקרמלין, מסר כי פוטין שוחח על כך עם הנשיא בשאר אסד והודיע לו על ההחלטה. עוד נמסר כי אסד הביע תקווה ששיחות השלום בז'נבה, שחודשו אתמול, "יניבו תוצאות".

הלילה שוחח נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם פוטין על החלטתו המפתיעה. במהלך השיחה אמר פוטין לאובמה כי כוחות צבא רוסיה יחלו לסגת מאדמת סוריה, זאת מאחר שמילאו את "משימותיהם העיקריות" נגד הטרור באזור. כמו כן, השניים הסכימו על האצת המשא ומתן לשם השגת הסכם פוליטי בסוריה.

האופוזיציה בסוריה בירכה על ההודעה של רוסיה כי תתחיל להסיג את כוחותיה משטח סוריה, וציינה כי נסיגה משמעותית תוכל ללחוץ על הרשויות בדמשק לקחת חלק בשיחות השלום. "אם הנסיגה הזו רצינית, היא תתן דחיפה חיובית מאוד לשיחות השלום", אמר סלים אל-מוסלט, דובר הוועד העליון למשא ומתן בסוריה.

(עדכון ראשון: 9:57)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס קרב רוסי בשדה התעופה חמימים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צוותים טכניים החלו בהכנות לטיסה", היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צבא רוסיה החל בנסיגה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוסים רוסיים בשדה התעופה חמימים בסוריה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully