וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות בישראל: כ-7,000 לוחמי חיזבאללה נמצאים על אדמת סוריה

20.2.2016 / 10:00

אסד וכוחות הציר השיעי הצליחו לכבוש את רוב העיר חאלב ואזורים בדרעא, שניים ממוקדי הלחימה המרכזיים במדינה. התפתחות משמעותית זו מתרחשת תוך הגברת נוכחותם של לוחמים איראנים, ובחסותן של הפצצות חיל האוויר הרוסי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

רק לפני חצי שנה היה קרוב נשיא סוריה בשאר אסד לתבוסה צבאית כוללת, אך ביום שני האחרון הוא העניק ריאיון שני לתקשורת בתוך פחות משבוע. בנאומו בפני לשכת עורכי הדין בדמשק, השליט נשמע מעודד ואולי יותר מכל "צמא אליי קרב". יש לו לא מעט סיבות לכך. אסד הדגיש כי יתנגד להפסקת אש כוללת וכי הפסקות האש המקומיות הנעשות בשטח "הן הפתרון הנכון" למשבר. גם שליח האו"ם סטפן די מיסטורה, שהגיע אתמול בדחיפות לפגישות בדמשק בניסיון להביא להפסקת הלחימה כבר ביום השישי הקרוב, שמע הצהרות לעומתיות מצדו של שר החוץ וואליד אל-מועלם, שליחו של אסד.

באוגוסט האחרון עוד ניהל נשיא סוריה קרבות הישרדות על מאחז השליטה האחרון שלו במדינה, בחבל "עלאוויסטן", אל מול ארגוני אופוזיציה אסלאמיים (לא ארגון "המדינה האסלאמית", שאינו פועל באזור, א"י). ואולם, מאז שהחליטה רוסיה לשלוח כוחות לסוריה השתנתה פני המערכה. בשבועות האחרונים חלה כבר תמורה של ממש בקרבות וכעת ידו של אסד - יחד עם חבריו משכבר הימים מרוסיה מאיראן ומחיזבאללה - על העליונה.

לפי ההערכות האחרונות בישראל, בשבועות האחרונים הצליחו הדיקטטור וכוחות הציר השיעי להשיב את השליטה בכ-70-80% משטחי חאלב, העיר הגדולה ביותר במדינה ואחד ממוקדי הלחימה המרכזיים בסוריה. מגמה דומה נרשמת גם בדרום, באזור דרעא, שם החלה מלחמת האזרחים במרץ 2011.

עוד בוואלה! NEWS:
רוסיה מזהירה את אסד: כיבוש סוריה מחדש יוביל ל"השלכות חמורות"
טורקיה: "הכורדים אחראים לפיגוע, מצפים לתמיכה במאבק נגדם"
דיווח: צה"ל הפציץ עמדות צבא סוריה מדרום לדמשק

מוכר מאפים בעיר חאלב בסוריה, פברואר 2016. רויטרס
עדיין לא נכבשה לגמרי בידי המשטר. הריסות בחאלב/רויטרס

חאלב עדיין אינה מכותרת לגמרי ולא נכבשה מחדש בידי המשטר. בטלוויזיה הסורית הרשמית דיווחו על המשך הקרבות בפאתיה, מצפון וממזרח וכוחות מורדים רבים נסוגו או הושמדו בהפצצות הרוסיות הכבדות. אין משמעות הדבר שלכל השטחים שפונו נכנסו חיילים של צבא סוריה, אך ההתנגדות בתוך העיר, אחד מסמלי המאבק במשטר, הולכת ונחלשת. הבעיה הקשה ביותר של כוחות האופוזיציה הנצורים חלקית בחאלב היא שהחיבור הקרקעי הנחוץ לאידליב, מחוז אחר בשליטת מתנגדי אסד הגובל עם טורקיה, נותק.

זאת התפתחות דרמטית ומשמעותית מבחינת שני הצדדים. אם יצליח נשיא סוריה לכבוש את חאלב, הוא ירצה לצרפה לערים הגדולות שבהן הוא כבר מתבסס - לטקיה, טרטוס, חומס, דמשק והיעד הנוסף דרעא. גם שם המשטר רשם הישגים צבאיים מרשימים, ובמרכזם כיבוש העיירה שייח מסכין. על הציר הראשי בין דרעא לבירה דמשק, נכבשו שתי עיירות אחרות, דאעל ואבטע. המטרה היא לבודד את העיר שהחלה את ההתקוממות נגד אסד ולנתק אותה מקווי האספקה מכיוון הגבול עם ירדן שמדרום.

לרוסים יש משקל עצום בהישגים הללו. הם הספונסרים ונותני החסות, שהפצצותיהם המסיביות על יעדי האופוזיציה המתונה מאפשרים את ההתקדמות של הכוחות המשולבים על הקרקע – הכוללים את צבא סוריה ואת משמרות המהפכה של איראן ושל חיזבאללה. נוכחותם של היועצים האיראנים על אדמת סוריה פחתה בחודשים האחרונים, אך במקומם נכנסים עוד לוחמים של הארגון השיעי.

בשבועות האחרונים חלה כבר תמורה של ממש בקרבות וכעת ידו של אסד, יחד עם הרוסים, חיזבאללה ואיראן, על העליונה. על פי ההערכות האחרונות בישראל, בשבועות האחרונים הצליח אסד וכוחות הציר השיעי להשיב את השליטה בכ-70%-80% משטחי חאלב, אחת הערים המרכזיות ביותר בלחימה בסוריה. מגמה דומה נרשמת גם בדרום, באזור דרעא, שם החלה מלחמת האזרחים במרץ 2011.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק ינואר 2015. רויטרס
ירצה לצרף את חאלב לשורת הערים שבהן הוא כבר שולט. אסד/רויטרס

לפי ההערכות בישראל, כ-6,000 עד 7,000 לוחמים בארגון נמצאים על אדמת סוריה. בעוד שהרוסים נותנים את הטון מהאוויר, בשטח מתקיימות התייעצויות תכופות בין השותפים באשר למהלכים טקטיים. אין הובלה של איראן או של חיזבאללה, אלא קבלת החלטות משותפת התלויה בתא השטח שבו מתנהלת הלחימה. אנשי חיזבאללה נוכחים כיום בכל אזור שבו מתנהלים קרבות בין סונים ושיעים, והם שם כדי להישאר. הם נמצאים בצפון ובדרום, כולל ברמת הגולן, שם מדי פעם נרשמות תקיפות רוסיות. ואולם, ניכר שרוב תשומת הלב של הציר השיעי מתמקדת קודם כל באבטחת הערים הגדולים ורק לאחר מכן ייתכן שיתפנו גם לרמה.

דאעש, מבחינתו, סופג הפצצות כבדות במעוזיו בא-רקה ובדיר א-זור שבצפון-מזרח המדינה, אך לעת עתה, מוסקבה וצבא אסד לא מצאו את הזמן - ואולי גם האנרגיות - להסתער על השטח שבשליטתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully