וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההונאה הגדולה? המהלך שעשוי לאפשר לפוטין לשמור על בן חסותו בארמון בדמשק

15.3.2016 / 6:30

היום צפויים כוחות צבא רוסיה להתחיל לצאת משטח סוריה. אם אכן הנסיגה תתממש, ייתכן שמדובר בפריצת הדרך הדיפלומטית שלה ציפו כולם אחרי חמש שנות לחימה עקובות מדם. ואולם, אף אחד לא יתפלא אם זה יתברר כמו עוד מהלך של מי שמרמה את העולם על בסיס קבוע

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

פעם נוספת הוכיח נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שכל מי שמנסה לחזות את מהלכיו נועד לכישלון. בהצהרה מפתיעה שמסר אמש (שני), הוא הודיע כי מוסקבה תחל בהסגת מרבית כוחותיה מסוריה כבר היום, וגם מבלי לשרטט לוח זמנים מדויק להשלמת הצעד וללא פירוט מדויק של התכנית, שוב שינה פוטין את כללי המשחק באזור בזמן שאיש במערב לא צפה את הנולד, אלא להיפך. בתחילת החודש עוד טענו בנאט"ו כי הקרמלין דווקא מעמיק את נוכחותו על אדמת סוריה ולא הזכירו כלל את האפשרות לצמצומה.

קשה עדיין לדעת מה מהותה של הודעת הנסיגה המעומעמת. לצד ההודעה על הוצאת הכוחות, פוטין הדגיש כי הפעילות בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה ובבסיס הצי הרוסי בטרטוס, שני מחוזות שהם לב לבו של המשטר, תימשך ולא ציין מתי אחרון החיילים ישוב לרוסיה. יתרה מכך, מוסקבה מעולם לא פרסמה את מצבת הכוח הרשמית שלה במדינה, כך שקשה יהיה לבחון את היקף הנסיגה. מלשכתו של בשאר אסד אף נמסר כי מוסקבה הבטיחה להמשיך לסייע במלחמה בטרור, אותו תירוץ ששימש אותה לתקוף ללא רחם בחצי השנה האחרונה גם ארגוני מורדים שנתמכים על ידי וושינגטון וגם יעדים אזרחיים.

לקריאה נוספת בנושא
"עומדים בפני רגע האמת": חודשו השיחות בין הממשל הסורי למורדים
5 שנים לתופת בסוריה: המספרים שלא הכרתם על ממדי החורבן
ארה"ב וצרפת מאשימות: "סוריה מנסה להכשיל את שיחות השלום"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו, 14 במרץ 2016. רויטרס
יממש את הנסיגה? פוטין ושר ההגנה שויגו, אמש/רויטרס

התזמון של ההחלטה – ביום שבו חודשו שיחות השלום העקיפות בין נציגי המשטר לנציגי האופוזיציה בז'נבה אחרי כחודשיים – ככל הנראה אינו מקרי. ב-30 בספטמבר הקרמלין הוציא לדרך את המערכה האווירית בסוריה, כשכמו אתמול, תפסה את המערב ואת מדינות ערב המתנגדות לאסד לא מוכנות. אז היה הנשיא על סף התמוטטות סופית, עם התקרבותם של המורדים לעבר רצועת החוף החיונית להמשך שלטונו. כפי שהכריז אמש פוטין, ובצדק, הסיוע הרוסי הפך את הקערה על פיה ושינה את המומנטום לטובתו של הדיקטטור. באותה תקופה, משא ומתן בין הצדדים היריבים היה נתפס כוויתור מצדה של האופוזיציה, שחשה כי ידה על העליונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיום, חמש שנים לתחילת המחאה העממית שהפכה במהרה למלחמת אזרחים אכזרית, מצבו של אסד הוא מהיציבים שחווה באותן שנים. החיפוי האווירי הרוסי, יחד עם העזרה של איראן ושל חיזבאללה על הקרקע, הסיר את האיום המידי שנשקף על מעוזי השלטון בלטקיה ועל המישורים שמובלים לרצועת החוף. בהמשך, שחררו כוחות המשטר חלקים נרחבים מידי האופוזיציה במחוז חאלב והגיעו עד לכדי כיתור כמעט מלא של העיר. בדרום, הם השתלטו מחדש על נתיב אספקה חיוני מדרעא לבירה דמשק ובמרכז המדינה צבא סוריה מתקרב לתדמור, שנפילתה בידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במאי אשתקד סימלה את מצבו הקשה של השליט העלוואי.

הריאיון שבו התרברב אסד כי יכבוש את מחדש את כל סוריה הרגיז את רוסיה

בשני המשטרים סיפרו על שיחה חיובית בין פוטין לאסד, שבמהלכה הביעו שני השליטים תקווה להצלחת המגעים הדיפלומטיים. נשיא רוסיה הצהיר שרוב מטרותיה הצבאיות של מוסקבה הושלמו ובהודעה אמש אותת לנשיא סוריה כי מחשבתו על כך שיוכל לכבוש מחדש את כל שטחי המדינה אינה ריאלית. כך, דוחפת מוסקבה את דמשק להתייחס ברצינות לתהליך שמקדם האו"ם ביזע רב ולא להסתמך על כך שחיל האוויר הרוסי יסלול לה את הדרך לא-רקה, לחאלב ולאידליב.

הריאיון שהעניק אסד בחודש שעבר לסוכנות הידיעות הצרפתית, ובו התרברב על כך שלא יוותר על השבת כל הטריטוריה שאיבד למורדים, הרגיזה את רוסיה. שגרירה באו"ם אף שלח מסר לשליט הסורי, שבו איים במרומז על הפסקת התמיכה אם לא ישנה את גישתו ועל כפיות טובה בשל ההשקעה הכלכלית הרבה של הקרמלין. אותה השקעה יקרה, שמגיעה בזמן של משבר כלכלי ברוסיה שנובע מהסנקציות המערביות שהוטלה עליה בשל מעורבותה במשבר באוקראינה ולנוכח צניחת מחירי הנפט, עשויה להיות זרז נוסף בהחלטה של פוטין להתמקד בערוץ הדיפלומטי.

מטוסי קרב רוסיים בבסיס חיל האוויר בלטקיה, סוריה, 20 בינואר 2016. AP
מוסקבה תמשיך לסייע לדמשק במלחמתה בטרור. מטוסי קרב רוסיים בלטקיה, ינואר/AP

חרף הדיווחים על מתיחות בין שתי המדינות, בקרמלין הדגישו כי שני המנהיגים לא דנו בעתידו של אסד. מדובר באחד מסלעי המחלוקת הגדולים ביותר בין רוסיה ואיראן, בעלות בריתה של סוריה, ובין מדינות ערב, טורקיה והמערב, הדורשים בהסתלקותו. ואולם, באופוזיציה מיהרו לברך על הנסיגה הרוסית הצפויה, שבהם הם רואים אמצעי להפעלת לחץ על המשטר העלוואי ולהגדלת הסיכויים להצלחת השיחות בז'נבה.

הסכם הפסקת פעולות האיבה בסוריה, שהושג דרך הבנות בין וושינגטון למוסקבה, מיושם כמעט באופן מלא בשבועיים האחרונים, להפתעתם של רבים. היקף האלימות הצטמצם בעשרות אחוזים ורוב החזיתות נותרו שקטות, מה שאפשר את הגעתן של המשלחות השונות לז'נבה. אם אכן הנסיגה תתממש, ייתכן שמדובר בפריצת הדרך הדיפלומטית שלה קיוו בעולם אחרי חמש שנות לחימה.

עם זאת, בטהראן, שבעצמה צמצמה והגדילה את נוכחותה בסוריה לאורך המלחמה, טרם הגיבו לצעד הדרמטי. לפי דיווחים, היה זה מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, שנשלח בקיץ האחרון לשכנע את פוטין בעזרת מפות מפורטות להתערב בסכסוך ולהושיע את משטר אסד הקורס.

פוטין, מבחינתו, כבר הפגין את כוחו ואת כלי הנשק החדשים של רוסיה במהלך המערכה היקרה וההודעה הזאת עשויה לשמש לו מקפצה לסיומה, לצד שמירה על האינטרסים ועל חופש הפעולה שלו. מנגד, אף אחד כבר לא יתפלא אם מדובר בעוד הונאה מצדו של מי שמרמה את העולם על בסיס קבוע, רק כדי לשמור על משטר החסות שלו בדמשק בדרך עקיפה.

(עדכון ראשון: 22:20)

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון עם העיתון הספרדי "אל פאיס". 21 בפברואר 2016.. רויטרס
התרברב שיוכל לכבוש מחדש את כל המדינה. אסד בריאיון בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully