וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקריות האלימות בכנסיו של שליח הגזענים לוושינגטון הן רק ההתחלה

14.3.2016 / 0:16

התבטאויותיו השערורייתיות של דונלד טראמפ מקסימות את תושבי שכונות הקרוואנים הנבערים ומעוררות שדים גזעניים בני עשרות שנים. התגרות בהשתתפות תומכיו ומתנגדיו מאותתות מה צפוי לארה"ב אם ייבחר לראשות המפלגה הרפובליקנית

צילום: רויטרס, עריכה:

המרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית התאפיין עוד מראשיתו בשיח אלים ומתסיס, שאותו טיפח בנחישות דונלד טראמפ. כבר בנאום שבו הכריז על כניסתו לפוליטיקה השתלח המיליארדר מניו יורק במהגרים המקסיקנים, שאותם כינה "אנסים וסוחרי סמים", והבטיח לבנות חומה בגבול בין שתי המדינות, במימונה של הממשלה במקסיקו סיטי. תגובתו לטבח בקליפורניה הייתה קריאה לעצירת כניסתם של מוסלמים לשטחה של ארצות הברית ורק בשבוע שעבר אמר כי קשה להבחין מי מבין המוסלמים הוא קיצוני ומי לא. על היהודים אמר כי הם ככל הנראה לא יצביעו לו משום שהם "אינם זקוקים לכסף שלו" ויחסו לנשים הסתכם בלעג למראה החיצוני של המועמדת הפורשת קרלי פיורינה ולמחזור החודשי של המגישה מייגן קלי.

חרף דבריו הגזעניים והשוביניסטיים, הוא נותר הרבה מעל ליתר יריביו האפרוריים. תקשורת המיינסטרים אמנם ביקרה את התבטאויותיו השערורייתיות, אך לא הפסיקה לסקר אותו ובכך לתת במה לרעיונות הזויים שקסמו לרפובליקנים שסבלו תחת שנות שלטונו של ברק אובמה, אך גם מאסו בממסד הרפובליקני. הטוב ביותר שהפיקה המפלגה היו דמויות כמו ג'ב בוש, מרקו רוביו וג'ון קייסיק, שאפשרו לטד קרוז, שמרן קיצוני ואנטי-ממסדי לא פחות מטראמפ, להפוך לאלטרנטיבה היחידה לאיל הנדל"ן.

האירועים האלימים שהתרחשו בסוף השבוע בעצרות בחירות של טראמפ הן תולדה של הרטוריקה האלימה של מי שהצהיר בגאון כי לא יאבד קולות גם אם ירה במישהו בשדרה החמישית בניו יורק או דיבר בהתלהבות על הכאת אדם שהתפרע באחת מהופעותיו המשולהבות, שכוללות שבועה מצד המשתתפים המזכירה את תנועת המועל יד. התחמקותו מהתנערות ברורה מהתמיכה שהעניק לו מנהיג תנועת הקו קלאס קלאן (KKK) לשעבר דייוויד דיוק החזירה לקמפיין הבחירות את השד הגזעי, שדומה היה שלא ישוב להיות רלוונטי עם זכייתו ההיסטורית של אובמה. כך, למעשה, שתל טראמפ את זרעי האלימות שהחלו לנבוט בשבועות האחרונים.

תומכי המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ נשבעים בתנועה המזכירה מועל יד. מרץ 2016.. AP
הזדמנות אחרונה לעצור את "השליח". תומכי טראמפ נשבעים בתנועה המזכירה מועל יד/AP

במראות שמזכירים את שנות ה-60', התעמתו ביום שישי מפגינים לבנים עם מפגינים שחורים והיספנים מחוץ לאולם בשיקגו שבו היה אמור לנאום טראמפ. המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית ביטל את האירוע בשל התגרה האלימה, אך גם אתמול נרשמה תקרית בעצרת בדייטון, אוהיו, אז אנשי השירות החשאי בלמו אדם שניסה לעלות לבמה בזמן שטראמפ נשא דברים. בשבוע שעבר, באירוע בקרוליינה הצפונית, הכה גבר לבן בן 78, תומך של טראמפ, מפגין שחור שמחה נגדו במהלך הכינוס.

התזמון שבו התפרץ זעמם של השחורים ושל ההיספנים, וכן של לבנים ליברלים המתנגדים לטראמפ, אינו מקרי. ביום שלישי יגיעו הפריימריז במפלגה ככל הנראה לרגעי ההכרעה שלהם, אז יתקיימו בחירות בפלורידה, באוהיו, באילינוי, בקרוליינה הצפונית ובמיזורי. בעיני רבים, זאת ההזדמנות האחרונה למנוע מאיש העסקים לזכות בייצוג המפלגה ולבחור במועמד של פשרה בוועידה בקיץ. כ-150 צירים עומדים לבחירה בפלורידה ובאוהיו, כולם בשיטת "המנצח לוקח הכול". אם הסנאטור רוביו והמושל קייסיק יגברו על טראמפ במדינותיהם, הסיכוי של האחרון להגיע ל-1,237 הצירים הדרושים יקטן בצורה משמעותית. ועידת פשרה, שבה הצירים יכולים לשנות את דעתם בהצבעה השנייה, לא התרחשה במפלגה הרפובליקנית מאז 1948.

המצביע הממוצע של טראמפ: לבן, ללא תעודת בגרות, חי בקרוואן, מגדיר את עצמו כאמריקני שורשי ואיש צווארון כחול

טראמפ, כמו תמיד, מיתמם. הוא טוען כי אינו מעודד אלימות, אך באותה נשימה שלח היום מסר מאיים - שמזכיר קמפייני בחירות במדינות לא דמוקרטיות - לברני סנדרס מהמפלגה הדמוקרטית. איל הנדל"ן האשים את הסנאטור היהודי מוורמונט בכך ששלח את תומכיו לשיקגו ולדייטון, והזהיר אותו כי אם לא יפסק, הוא "ישלח את אנשיו" לעצרות של "חברנו הקומוניסט".

לטענת המיליארדר בעל הפה הגדול, הוא בסך הכול אומר את שעל לבם של מיליוני אמריקנים שאגרו בתוכם זעם רב. "אני בסך הכול השליח", הדגיש היום טראמפ בריאיון לרשת NBC, שחזר על הבטחתו לממן את ההליך המשפטי של תומכיו שמואשמים בעבירות אלימות שהתרחשו במהלך אירועי הבחירות שלו.

עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"ישלח את אנשיו לעצרת של הקומוניסט". הפגנה נגד טראמפ/רויטרס

על דבר אחד אין עוררין שהוא אכן צדק – מיליוני אמריקנים, רבים מהם לבנים, נוהרים אחריו בזכות הבוז ההדדי שהם רוכשים לוושינגטון. לפי פילוח שעשה הניו יורק טיימס, המצביע הממוצע של טראמפ הוא לבן, ללא תעודת בגרות, חי בקרוואן, מגדיר את עצמו כ"אמריקני שורשי", חקלאי, איש צווארון כחול וגם כזה שהצביע בעבר לג'ורג' וולאס, תומך ההפרדה הגזעית שהתמודד ב-1968 על הנשיאות.

פלח זה באוכלוסייה של ארצות הברית, שבמרוצת השנים הצטמצם ביחס ליתר חלקי החברה, קיבל בזכותו של טראמפ, שבלשון המעטה אינו דוגל בפוליטיקלי קורקט, דרור להביע את רעיונותיו הגזעניים החשוכים. המיליארדר עדיין מפגר בסקרים הארציים אחרי מי שלא יזכה בראשות המפלגה הדמוקרטית – הילרי קלינטון או סנדרס - אך שורת התקריות האלימות האחרונות מאותתות מה צפוי לארצות הברית בחודשים הקרובים אם טראמפ ייבחר למועמד של הרפובליקנים. אלימות, הצהרות גזעניות וחיוך זחוח אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully