וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרסיס פלפל, מעצרים – ודאעש: השגרה החדשה בעצרות של טראמפ

24 השעות האחרונות במרוץ לבית הלבן היו מרגשות ומותחות במיוחד, אפילו בסטנדרטים של המועמד הרפובליקני המוביל. לקראת "מיני סופר טיוזדיי", המועמדים – ובעיקר המפגינים – מורידים את הכפפות. הלילה: קרוז ניצח בוויומינג הקטנה, רוביו ב-DC

עריכה: ניר חן

עם התקדמות המרוץ לבית הלבן, המתיחות שהצטברה סביב המועמד הרפובליקני המוביל דונלד טראמפ התפרצה ב-24 השעות האחרונות, שאפילו בסטנדרטים של איל ההון הצבעוני מניו יורק היו מרגשות ומותחות במיוחד. עכשיו כבר ברור לתומכי טראמפ ולמתנגדיו: עצרות הבחירות של המועמד הרפובליקני הן מתכון פשוט לאסון, ואירועי סוף השבוע במידווסט האמריקני הבהירו זאת.

במסגרת ההכנות לעצרת הבחירות של טראמפ אמש בקנזס סיטי, מיזורי, לא חסכו הרשויות בפרשים משטרתיים ובמסוקים שחגו מעל לאולם שבו נערך הכינוס. למרות שהאירוע נערך כמתוכנן – בניגוד לעצרת קודמת בשיקגו שבוטלה "משיקולים ביטחוניים" – כוחות המשטרה ריססו פעמיים תרסיס פלפל על הקהל מחוץ לאולם. המשטרה המקומית סירבה להבהיר אם פעלה נגד תומכי טראמפ או מתנגדיו, שביקשו להפריע לעצרת של המועמד השנוי במחלוקת.

עוד בוואלה! NEWS:
סערה בנאום טראמפ באוהיו: המאבטחים זינקו לבמה מחשש לפגיעה בו
הצלחת טראמפ מחזקת את המסר של ביידן לנתניהו: קבל את הסיוע הביטחוני
"זרקנו אותו": טראמפ ביטל עצרת בשיקגו - בעקבות הפגנת אלפים

עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"זה רק מכעיס את חברינו ותומכינו". טראמפ בעצרת בקליבלנד, אוהיו/רויטרס

טראמפ, מצדו, דרש באופן מפורש מכוחות הביטחון לעצור מפגינים שביקשו להפריע לאירועי הבחירות שלו, בטענה כי רישום פלילי יניא אזרחים מלעשות זאת. הוא אף התחייב "להתחיל להגיש תביעות נגד כל האנשים האלה, זה הולך להרוס את שארית חייהם". לתומכיו, אמר: "לא הולכים להיות לנו עוד מפגינים, חברים".

זאת, לאחר ביטול העצרת בשיקגו והתפרצותו של תומאס דימסימו לבמה שעליה עמד טראמפ באירוע נוסף באוהיו, אז מיהרו אנשי השירות החשאי להגן על המועמד הרפובליקני המוביל, והתקרית הסתיימה תוך זמן קצר. טראמפ, מצדו, טען בציוץ בטוויטר כי דימסימו קשור לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). אלא שצ'רלס ליסטר, חוקר במכון האמריקני למזרח התיכון, הסביר: "האשמותיו של טראמפ רק מדגישות את הבורות המוחלטת שלו בנושא".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"בנו חומה סביב טראמפ - אני אשלם". מפגין בקליבלנד, אתמול/רויטרס

שינוי הכיוון בעצרותיו של טראמפ, ובקמפיין כולו, החל לפני כחודש, כשהציבור האמריקני החל להבין כי טראמפ אכן מתכוון להמשיך במרוץ לבית הלבן – והסיכויים לטובתו. ההפגנה המרכזית הראשונה הייתה במהלך ביקורו של טראמפ בניו אורלינס לפני כחודש, אז פעילים של תנועת "Black Lives Matter" הפגינו מחוץ לעצרת.

במהלך השבוע האחרון, מפגין שחור הוכה על ידי תומך טראמפ, לאחר שהורחק מאירוע בחירות. על כך הגיב המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס, שאמר: "טראמפ חייב להיות ברור לחלוטין ולומר לתומכיו כי אלימות בעצרות אינה דרכה של אמריקה". במקביל, כ-30 מפגינים נגד טראמפ נעצרו בסנט לואיס, מיזורי, ויותר מ-50 פונו מאירוע שלו בקליבנד, אוהיו.

האלטרנטיבה לטראמפ: המועמד היחיד שהביע בו תמיכה

טראמפ האשים את תומכיו של סנדרס, שאותו הגדיר "ברני, חברנו הקומוניסט". חלק מהמפגינים אכן היו תומכי סנדרס, על פי השלטים שנשאו, אולם דווח על מפגינים שהביעו תמיכה במועמדים נוספים. בין השלטים שנשאו המפגינים, "קול לטראמפ הוא קול לשנאה", "לזרוק את טראמפ" (Dump Trump), ו"טראמפ: להשיב את אמריקה לגזענותה", במשחק מילים על סלוגן הבחירות של טראמפ, "להשיב את אמריקה לגדולתה".

"אני לא חושב שהתומכים שלי מסיתים, אלא עונים למועמד שבמידה רבה עודד אלימות", הבהיר סנדרס במסיבת עיתונאים בשיקגו. "כשהוא מדבר על 'הימים הישנים והטובים, כשהייתי יכול פשוט להכות מישהו בראש', איזה מסר בדיוק זה שולח לתומכיו?", הוסיף.

גם במפלגה הרפובליקנית מורידים את הכפפות. מיט רומני שב ויצא בחריפות נגד טראמפ, וטען בין היתר כי הוא "לעולם לא יפרסם הצהרת הון". רומני הוסיף כי דבריו של טראמפ בנוגע לאסלאם הם פוגעניים, והגדיר אותם איום למפלגה ולמדינה. בריאיון לסוכנות הידיעות האמריקנית אי-פי, הבהיר יריבו של טראמפ מרקו רוביו כי לא יהיה מסוגל לתמוך בטראמפ אם הוא יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות, בטענה שהוא "מפלג את המפלגה ואת המדינה באופן כה חריף".

עצרת בחירות של דונלד טראמפ בקנזס סיטי, מיזורי, 12 במרץ 2016. רויטרס
"גזענות היא אנטי-אמריקנית". מפגין בעצרת בקנזס סיטי/רויטרס

מועמד נוסף, ג'ון קייסיק, טען כי הוא מעודד "סביבה רעילה", והוסיף כי האירועים האחרונים בעצרות הבחירות של טראמפ "מטרידים אותי, אנחנו יותר טובים מזה". המועמד הטקסני טד קרוז היה היחיד שהבטיח לעמוד מאחורי טראמפ אם ינצח, אף שניסה להציב את עצמו כאלטרנטיבה היחידה לאיל ההון מניו יורק. קרוז אף האשים את טראמפ ביצירת כר פורה ל"אלימות מלוכלכת".

עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"סביבה רעילה". פינוי מפגינים מעצרת בקליבלנד/רויטרס

אלא שעם הצטברות הנציגים שהובטחו לו לאחר הבחירות המקדימות שנערכו עד כה, לטראמפ אין סיבה של ממש לשנות גישה. בעצרת אמש בקליבלנד, אוהיו, לקראת הבחירות המקדימות ביום שלישי הקרוב, הוא הגיב לפעילות הציבורית נגדו: "זה רק מכעיס את חברינו ותומכינו, וכולנו נלך לקלפיות ביום שלישי".

טראמפ התייחס בכך ל"מיני סופר טיוזדיי", הבחירות המקדימות בחמש מדינות במקביל, בהן פלורידה, אילינוי, אוהיו וקרוליינה הצפונית, עתירות הנציגים. אמש נערכו בחירות במדינות שמספר הנציגים שלהן קטן מאוד. כך, רוביו ניצח בבחירות במחוז קולומביה וקרוז ניצב בוויומינג. בגואם, התקבלה החלטה בנוגע לנציג אחד בלבד, מתוך תשעה, והוא הלך לטד קרוז. מהמפלגה הרפובליקנית באי האמריקני נמסר כי שמונת הנציגים הנוספים יוכרעו רק בפגישה נוספת ביום שלישי.

בתוך כך, אצל הדמוקרטים, קלינטון זכתה באספות הבחירות באיי מריאנה הצפוניים, ברוב של 54%. מלבד ארבע הנציגים שבהם זכתה, ארבעה "נציגי על" של המפלגה הדמוקרטית הבטיחו הלילה את תמיכתם בה.

עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"טראמפ רוצה להשיב את אמריקה ללבנותה"/רויטרס
עימותים בעצרת בחירות של טראמפ בקליבלנד, אוהיו, 12 במרץ 2016. רויטרס
"טראמפ = שנאה". מפגין בקליבלנד, אוהיו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully