וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקשים להתאושש: מיליונים ביפן ציינו 5 שנים לאסון הגרעיני ולצונאמי

ברחבי המדינה הקדישו דקת דומייה לזכר 19 אלף הנספים באסון הטבע ובפוקושימה. מאות אלפי ניצולים עדיין מנסים לבנות מחדש את חייהם ולשקם את הקהילות שנהרסו. "רבים עדיין לא יכולים לשוב לבתיהם האהובים"

צילום: רויטרס

מיליוני בני אדם התייחדו היום (שישי) עם זכרם של 19 אלף הנספים בצונאמי וברעידת האדמה שפקדו את המדינה לפני חמש שנים, שבתורם גרמו לאסון הגרעיני הכבד במפעל הגרעיני בפוקושימה. תושבי יפן הקדישו דקת דומייה בשעה 14:46 בדיוק – הזמן המדויק שבו רעידת האדמה בעוצמה 9, החזקה ביותר שידעה יפן, גרמה לצונאמי האימתני שהציף עשרות עיירות וכפרים.

פעמוני המקדשים בטוקיו ההומה הודיעו על תחילתה של דקת הדומייה בבירה, ובמהלכה נעצרה התנועה בעיר. בטקס הזיכרון המרכזי נכחו קיסר יפן אקיהיטו, בת זוגו הקיסרית מיצ'יקו וראש הממשלה שינזו אבה. בדברים שנשאו במהלך הטקס, עודד את הניצולים בעוד שאלו מנסים לבנות מחדש את חייהם ולשקם את הקהילות שנחרבו באסון.

"הרבה מהאנשים שהושפעו מהאסון מזדקנים, ואני חושש שחלק מהם סובלים לבדם במקומות שאנו לא מגיעים אליהם", אמר הקיסר בפני 1,200 הנוכחים בטקס הזיכרון. "חשוב שכל האנשים ישמרו על לבבותיהם מאוחדים כדי שנוכל לעזור לכל אדם שנמצא בקשיים, וכדי שכולם יוכלו לחזור לחיים נורמליים מהר ככל האפשר", הוסיף.

עוד ידיעות בעולם:
קרסון הודיע על תמיכה בטראמפ: "למעשה הוא אדם אינטילגנטי"
קים ממשיך להתגרות במערב: "יש לקיים ניסויים גרעיניים נוספים"
לבנון: אל-חרירי שב לביירות "כדי להישאר" - ותקף את חיזבאללה

ציון חמש שנים לצונאמי ביפן. 11 במרץ 2016.. AP
בפוקושימה לבדה כמאה אלף בני אדם לא יכולים לחזור לבתיהם. נרות זיכרון בטוקיו, היום/AP

הנשיא אבה הודה גם הוא בדברים שנשא כי רבים מאזרחי ארצו עדיין נאבקים כדי לשרוד, אך אמר כי "הבנייה מחדש של האזורים שנהרסו ממשיכה להתקדם באופן יציב, צעד אחר צעד. בתים נבנים ומקומות עבודה חדשים נוצרים. אנשים רבים עדיין חיים בתנאים קשים באזורים שהושפעו מהאסון, יש הרבה שאינם יכולים לחזור לבתיהם האהובים בגלל התאונה המצערת במפעל הגרעיני". אבה הדגיש כי ממשלתו מחויבת לדאוג ל"נפשותיהם וגופם" של כל הסובלים מהשלכות האסונות, ואמר כי יפעל "להקמת קהילות מקומיות ולתמיכה בפיתוח התעשייתי של האזורים שנפגעו".

מסקיו קימורה, ששני הוריו נספו בעיר החוף אונגווה, פנה לאביו המנוח בדברים שנשא בטקס. "אבא, ביום ההוא, התקשרתי לטלפון הנייד שלך כמה וכמה פעמים – אבל לא ענית. ביתנו נהרס לחלוטין מהיסודות שלו. שום דבר לא נשאר חוץ משתי כוסות תה תואמות שבהן השתמשו שני הוריי, ונותרו עומדות במטבח זו על גבי זו".

עוד באותו נושא

חמש שנים לאסון בפוקושימה: ההורים שעדיין מחפשים את גופות ילדיהם

לכתבה המלאה
ציון חמש שנים לצונאמי ביפן. 11 במרץ 2016.. AP
המשטרה חידשה את החיפושים אחר אלפי אנשים שהוגדרו נעדרים. טקס זיכרון בטוקיו, היום/AP

על אף שבחמש השנים האחרונות פונו רבות מההריסות על מנת לבנות ולחדש אזורים שלמים שנמחקו בשל האסונות, חייהם של יותר מ-180 אלף ניצולים ממשיכים בתנאים קשים. המחוזות איוואטה, מייאגי ופוקושימה עדיין לא שוקמו, ושליש מתושביהם חיים ביחידות ארעיות קטנטנות שסופקו בידי הממשלה, ואותן היו אמורים לפנות לאחר שנתיים. בפוקושימה עצמה, שהוכתה בעקבות האסון בגלי קרינה רדיואקטיבית ההרסניים ביותר מאז האסון בצ'רנוביל, נותרו מאה אלף בני אדם שלא יכולים לחזור לבתיהם. נוסף על כך, רבים מהניצולים ממשיכים להמתין לקבל את ההזדמנות להתאבל כמו שצריך על יקיריהם. לאחרונה, המשטרה ומשמר החופים ביפן חידשו את החיפושים אחר יותר מ-2,500 בני אדם שהוגדרו נעדרים.

ציון חמש שנים לצונאמי ביפן. 11 במרץ 2016.. AP
אלפים מתו ממחלות או התאבדו בעקבות האסונות הקשים. טוקיו, היום/AP

קצב ההחלמה האיטי באזור גובה מחיר כבד בעיקר מאוכלוסיית הקשישים המתגוררים בבתים הזמניים. על פי הרשויות ביפן, עד חודש ספטמבר 2015 נרשמו יותר מ-3,400 מקרי מוות ממחלות או כתוצאה מהתאבדות שקשורה לאסון. המפונים מפוקושימה, שיושבו מחדש בטוקיו, סיפרו היום כי הם מפחדים שצרתם כבר נשכחה על ידי השלטון. "אני מקווה שאנשים עדיין זוכרים אותנו, שהחיים של אלו שפונו עדיין קשים מאוד בכל מיני תחומים, בייחוד בתחום הכלכלי", אמר קזוקו ניהיי במהלך טקס זיכרון אחר שנערך בבירה.

לאחרונה, קרא אבה להאיץ את השיקום באזורים שנפגעו כדי שיסתיים לפני האוליפיאדה שנקבעה להתקיים בטוקיו ב-2020. הקבינט בראשותו אישר את העברתם של 6.5 טריליון ין, שהם כ-40 מיליארד דולר, לשם תעדוף תכנית שיקום חדשה שתכלול דיור ציבורי, מרפאות ובתי חולים, תשתיות ושיקום תחום התיירות. עד כה, רשויות מקומיות ביפן התריעו כי הממשלה בנתה רק חצי מ-29 אלף יחידות דיור הציבורי שתוכננו באזור.

ציון חמש שנים לצונאמי ביפן. 11 במרץ 2016.. AP
ראש הממשלה קרא להאיץ את השיקום עד האולימפיאדה ב-2020. טוקיו, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully