וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: אל-חרירי שב לביירות "כדי להישאר" - ותקף את חיזבאללה

חרף האיומים על חייו, ראש הממשלה לשעבר חזר למולדתו על רקע הניסיונות הכושלים לבחור נשיא במדינה. הוא תקף את הארגון השיעי, וצידד במדינות המפרץ על הגדרתו כארגון טרור. "כשהארגון לוחם בישראל מדובר בהתקוממות, כשהוא לוחם במדינות זרות זה טרור"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ראש ממשלת לבנון לשעבר אל-חרירי למלך הסעודי: "אל תנטוש אותנו")

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי, שהתגורר מאז 2011 מחוץ למדינה, לרוב בערב הסעודית, בשל חשש לחייו, שב השבוע למולדתו. זו אינה הפעם הראשונה שבה מגיע אל-חרירי לביירות בחמש השנים האחרונות, אך הפעם הוא הדגיש: "הגעתי כדי להישאר".

שיבתו של אל-חרירי מגיעה על רקע הניסיונות שנמשכים כבר כמעט שנתיים לבחירת נשיא חדש למדינה. עם הגעתו החל בראיונות לתקשורת המקומית, ובהם אמר כי יפעל לכך שנשיא חדש ייבחר עד לחודש אפריל הקרוב. כמו כן, הוא התייחס למשבר החריף שפרץ בין ערב הסעודית לחיזבאללה, ששיאו הגיע בשבוע שעבר עם הגדרת הארגון השיעי כארגון טרור, ותקף בחריפות את הארגון ואת העומד בראשו חסן נסראללה.

בריאיון לרשת הלבנונית LBC הוא אמר כי אין לחיזבאללה כל זכות להתערב בענייניהן של מדינות אחרות, והדגיש כי המעורבות של לוחמי הארגון בתימן ובסוריה הן אינן חלק מהאינטרס הלבנוני. "כיצד המלחמה של המורדים החות'ים בתימן מכובדת ומוערכת יותר ממאבק באויב והגנה על העם הלבנוני?", תהה. לדבריו, כאשר הארגון לוחם בישראל מדובר בהתקוממות, אך כאשר מדובר בהתערבות במלחמות במדינות ערביות זרות מדובר בטרור.


עוד כתבות בנושא:
נסראללה משיב אש לסעודים: "חיזבאללה במצב הכי טוב שלו זה שנים"
מנהיג חיזבאללה לשעבר על המלחמה בסוריה: "הפכנו לשכירי חרב של רוסיה"
מדינות המפרץ הכריזו על חיזבאללה ארגון טרור: "נילחם בו בכל מקום"

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעיד אל-חרירי בטקס בביירות לציון עשר שנים להתנקשות באביו רפיק אל-חרירי, 14 בפברואר 2015. AP
"כיצד המלחמה של החות'ים בתימן מכובדת ממאבק באויב?". אל-חריר/AP

הוא פנה לנסראללה ואמר: "אני שבתי ללבנון, ואני מצפה ממך שתשוב גם כן", כביקורת על מעורבות הארגון בזירות זרות. הוא הדגיש כי יסכים להיפגש עם נסראללה, במידה ויהיה לכך אינטרס לאומי. חרירי התייחס גם למצב בסוריה, וחזר על טענותיו הקודמות, התואמות לטענות הסעודים, לפיהן על הנשיא בשאר אסד להתפטר מתפקידו. לדבריו, המשטר הסורי הנוכחי "ייפול במוקדם או במאוחר".

חסן נסראללה, אוקטובר 2015. רויטרס
חסן נסראללה/רויטרס

המבוי הסתום בנוגע למינוי הנשיא הביא לפני כמה חודשים את אל-חרירי לנקוט בצעד שהצליח להפתיע רבים. הוא הביע את תמיכתו בסלימאן פרנג'יה, מנהיג תנועת "מרדה", שנחשב לאהוד על המשטר הסורי. פרנג'יה, בן למשפחה נוצרית מיוחסת ומפורסמת, היה בכלל עד לאותה נקודה חבר במחנה "8 במרץ" – יריבו של "14 במרץ" בראשות אל-חרירי.

עם זאת, מחנה ה-8 במרץ לא שינה את עמדתו והמשיך להביע תמיכה במועמדותו של מישל עון לנשיאות. חרירי הדגיש בריאיון כי הוא תומך בפרנג'יה, וציין כי כל מי שיזכה צריך להיבחר בצורה דמוקרטית ולא בשום צורה אחרת.

תפקיד נשיא לבנון, שנבחר בידי חברי הפרלמנט ועל פי החוקה שמור לנוצרי, אינו מאויש מאז מאי 2014. זאת, בשל חוסר הסכמה על מועמד בין שני הגושים הפוליטיים במדינה. בשל כך הפרלמנט הלבנוני אינו יכול להתכנס לישיבות מן המניין, וישנה בעיה משפטית לגבי חוקיות החלטות שיקבל ללא אישורו של הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully