וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בפתח: השרים ידונו בחוק שיבטיח את שליטת הרבנות במקוואות

10.3.2016 / 20:29

ביום ראשון תידון הצעת חוק של החרדים, שלפיה הטבילה במקוואות הציבוריים תותר רק על פי ההלכה. מטרתה לעקוף את בג"ץ, שאסר על הרבנות למנוע קיום טקסי גיור רפורמים וקונסרבטיבים במקוואות. זעם בקרב ארגונים חברתיים ודתיים: "האחיזה החרדית דואגת רק לצד אחד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טבילה הלכתית בלבד? מקווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת שרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק של המפלגות החרדיות ומחצית מחברי "הבית היהודי" לפיה, הטבילה במקוואות הציבוריים תותר על פי ההלכה בלבד, ולא יחולו עליהם הוראות חוק איסור אפליה במקומות ציבוריים. מטרת החוק היא לטרפד את פסיקת בג"ץ, שקבע כי גם הרפורמים והקונסרבטיבים יטבילו לגיור במקוואות האלה, ולסכל את עתירת הנשים האורתודוכסיות הדורשות לטבול ללא בלנית.

על הצעת החוק חתום ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וח"כים נוספים ממפלגתו ומש"ס. אליהם הצטרפו הח"כים המייצגים את הזרם החרדי-לאומי במפלגת "הבית היהודי", מוטי יוגב, בצלאל סמוטריץ', ניסן סלומינסקי ושולי מועלם. ההצעה הוגשה ביום שלישי וכאמור צפויה לעלות לדיון בוועדה בתחילת השבוע.

גורמים ביהדות התורה הצהירו כי לא יוותרו על קידום החוק וציינו כי כל התנגדות תהווה הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני לפיו, לא יהיו שינויים או הפרה של הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה ללא הסכמתם. אותם גורמים סירבו להצהיר על פרישה מהממשלה אם החוק לא יקודם.

עוד בוואלה! NEWS:
קצין בכיר מגבה את המתנדב שירה במחבל: "הסיטואציה מורכבת יותר מבסרטון"
"הנהג והנוסע התחלפו בזמן הנסיעה הפרועה": פרטים חדשים מהמרדף בגוש דן
הורים לתינוקת עם תסמונת נדירה בראש: "זקוקים לקצבה מוגדלת"

חבר הכנסת, משה גפני, בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"העליון אפשר לכתות שונות לעשות שימוש במקוואות". חתום על הצעת החוק. ח"כ גפני/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

בהסבר להצעת החוק, נכתב כי "בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים, פסק בית המשפט העליון כי יש לאפשר לכתות שונות לעשות שימוש במקוואות טהרה לצורך טקסים שונים הנערכים על ידן".

עוד נכתב כי "במדינת ישראל מאז ומעולם משמשים המקוואות לצורכי מסורת, הלכה ומנהג, ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותכנון המקוואות. לאור האמור, הוצע לקבוע בחוק כי ייעוד השימוש במקוואות טהרה ציבוריים שבאחריות גופים ממשלתיים, כגון רשויות מקומיות ומועצות דתיות, יהיה לצורך טבילה הלכתית בלבד. עוד הוצע לקבוע כי הסמכות להגדיר את ייעוד השימושים שיותרו במקוואות תהיה בידי מועצת הרבנות הראשית לישראל, בדומה לשירותים שונים שבהם קבע המחוקק רגולטור שמוסמך לתת אישורים".

לפני חודש קבע בג"ץ כי יש לאסור על הרבנות למנוע מהתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות לקיים טקסי גיור במקוואות ברחבי הארץ. משמעות הדבר היא ביטול מונופול הרבנות על המקוואות ובכך לאפשר לכל גוף אחר לקיים שם טקסים. החלטת בג"ץ מגיעה בעקבות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בעתירה נגד האפליה של הרפורמים והקונסרבטיבים במקוואות הציבוריים בבאר שבע

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

זעם מצד ארגונים חברתיים ודתיים: "חוק בלתי נסבל"

ארגונים רבים, בהם גם דתיים, זעמו על כך וביקשו מראש הממשלה לחסום את ההצעה. עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, טען כי החוק לא עוקף-בג"ץ אלא גם חוק נגד העם היהודי. "אם חלילה יעבור, המשמעות היא שמדינת ישראל הכריזה על גט כריתות מהעם היושב בתפוצות שרובו קונסרבטיבי ורפורמי".

יאיר שלג, ראש התכנית לדת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה, הוסיף כי מדובר בחוק בלתי נסבל. "זכות השימוש במתקנים המוקמים ומתוחזקים על ידי המדינה בכספי כלל משלמי המסים, צריכה להיות לכלל הציבור, ללא אבחנה בין מגזרים וזרמים. העיקרון הטבעי הזה חל גם על מתקנים המיועדים לשירותי דת".

תנועת נאמני תורה ועבודה הודיעה כי ביום ראשון בבוקר תקיים הפגנה מחוץ למשרד ראש הממשלה נגד הכוונה לאשר את החוק. התנועה תקפה את חברי הבית היהודי שחתמו על ההצעה: "בחתימתם על הצעת החוק של ח"כ גפני פוגעים חברי הסיעה בציבור הבוחרים שלהם, שחציו נשים, ודווקא הם שותפים להחמרה בסטטוס קוו. מקוואות הם דוגמא מצוינת לשירותי דת שחייבים לעבור דמוקרטיזציה ושחרור מהאחיזה החרדית הדואגת רק לצד אחד".

"מצב הטובלות בירושלים הוא אחד החמורים בארץ", הסבירה רני חזון וייס, מזכ"לית סיעת ירושלמים ומובילת המחאה "תנו לטבול בשקט". "הצעת החוק מהדקת את סמכויות המועצה הדתית אשר מי שעומד בראשה אינו קשוב לצורכי הטובלות עד כדי התעלמות מהעובדה כי נשים רבות, בהן דתיות, בוחרות לוותר על קיום המצווה הכה פרטית, אינטימית וחשובה, זאת בין היתר בשל התערבויות בוטות, שאלות פולשניות ואף מגע בלתי רצוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully