וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: יש לאפשר לעוד גופים פרט לרבנות לקיים טקסים במקוואות

בעקבות פניית הרפורמים והקונסרבטיבים בעניין מקווה בבאר שבע, התקבלה החלטה כוללת שלפיה לרבנות אין מונופול על המקוואות. "יום בשורה למאות מתגיירים". הרב הראשי הספרדי: "החלטה שערורייתית"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לתת יחס שוויוני למאות הגרים". מקווה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בג"ץ אסר היום (חמישי) על הרבנות למנוע מהתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות לקיים טקסי גיור במקוואות ברחבי הארץ. משמעות הדבר היא ביטול מונופול הרבנות על המקוואות ובכך לאפשר לכל גוף אחר לקיים שם טקסים.

החלטת בג"ץ מגיעה בעקבות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בעתירה נגד האפליה של הרפורמים והקונסרבטיבים במקוואות הציבוריים בבאר שבע. בפסק הדין הכריע בג"ץ כי "על פתרון דומה להימצא במקוואות ברשויות אחרות שבהן מתאפשרת טבילת מתגיירים".

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה שייצגה את התנועות הליברליות בבג"ץ, אמרה כי "בית המשפט העליון קיבל את טענותינו שלפיהן המועצות הדתיות מחויבות לאפשר את טבילתם של גרי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית במקוואות ציבוריים".

לדבריה, "בית המשפט דחה את טענת המדינה לפיה בשל העובדה שהגיור הלא אורתודוקסי הוא גיור פרטי ולא ממלכתי, מותר למנוע את כניסת הגרים למקוואות. וכן, הוא קבע שיש לתת יחס שוויוני למאות הגרים שמתגיירים במסגרת התנועות הלא אורתודוקסיות מדי שנה".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
ראש השב"כ הבא: סגנו של ראש השירות, נדב ארגמן
"עשינו זאת": נמצאה הוכחה ממשית לחלק מתורת היחסות של איינשטיין
השילו שכבות וצאו לטייל: סוף שבוע חם מהרגיל לפנינו

"יש יותר מדרך אחת להיות יהודי"

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, ציין כי זהו "צעד משמעותי נוסף בדרך להכרה מלאה של היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית בישראל". הוא הוסיף: "אנו נמשיך במאמץ להשלים את המסע בשנים הקרובות. אנו מקווים שגורמים אורתודוקסים מתונים ואנשי הציונות הדתית יחלו לתמוך במאמץ זה מתוך הבנה שהדבר רק יחזק את דמותה היהודית דמוקרטית של החברה הישראלית. זהו יום בשורה למאות מתגיירים שבוחרים בהליכי גיור רפורמיים מידי שנה, להורים לתינוקות מאומצים המתגיירים בקנילותינו ולכל אדם המאמין בזכות לחופש דת ומצפון".

גם יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל, התייחס לפסיקת בג"ץ וציין כי היא "מהדהדת מירושלים אל קצות הארץ ותישמע היטב גם בכל רחבי העולם היהודי". לדבריו, "לא עוד התגנבות משפילה למקוואות אליהם הצלחנו להשיג מפתח בדרך לא דרך, אלא קביעה ברורה שהיהודים הקונסרבטיבים והרפורמים הם לא בנים חורגים במדינת ישראל. זהו עוד צעד חשוב בהנכחת העובדה הבסיסית שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי".

הרב הראשי הספרדי לישראל הרב יצחק יוסף התייחס להחלטה ואמר: "החלטתו האומללה של בית המשפט לאפשר לרפורמים ולקונסרבטיבים לטבול במקוואות שמיועדים לכלל הציבור היא שערורייתית". לדבריו, "הרפורמים עושים שימוש בהלכה לצרכיהם רק כאשר נוח להם וחותרים תחת זהותה היהודית של מדינת ישראל. בית המשפט לא יכול בידו האחת להשביע את רצונו של קומץ זעיר ובידו השניה לפגוע פגיעה אנושה ברבבות יהודים שמעוניינים בחיים יהודיים על פי ההלכה ובהמשך שמירת זהותה היהודית האמיתית של המדינה".

כל הליך גיור מחייב טבילה במקווה טהרה בסוף התהליך. ואולם, עד כה כשהגיעו הרבנים הרפורמים והקונסרבטיבים למקוואות הציבוריים של המועצות הדתיות, הממומנים מתקציב ציבורי, הם נתקלו בסירוב כניסה. טבילה לשם גיור חייבת להתבצע בנוכחות חברי בית הדין המבצע את הגיור, ועל פי ההלכה היהודית גרים טובלים רק ביום, ובכך הם מסירים מעליהם את עברם הנוכרי. למערך הגיור הממשלתי יש הסדר מיוחד עם המועצות הדתיות לפתיחת המקווה גם ביום לשם הטבילה של הגרים. אך הרפורמים והקונסרבטיבים טענו כי ניסיונותיהם להיכנס למקוואות ציבוריים בשעות אלו נתקלו בסירוב ועל כן הם פנו לבית המשפט.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully