וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר מגבה את המתנדב שירה במחבל: "הסיטואציה מורכבת יותר מבסרטון"

10.3.2016 / 18:40

על רקע בדיקת מח"ש את התנהלות המתנדב בפיגוע ביפו, טען קצין בכיר במשטרת מחוז תל אביב כי היו מקרים בעבר שבהם מחבלים שנוטרלו המשיכו להוות סכנה. הוא גם מתח ביקורת על הסקת המסקנות מהסרטון שתיעד את השוטר יורה במחבל השרוע על הקרקע

צילום: יותם רונן

"הסיטואציה מורכבת יותר ממה שרואים כשבוחנים את הסרטון מתחת לפלורסנט", אומר היום (חמישי) מפקד בכיר במשטרת מחוז תל אביב בהתייחס להחלטת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לבדוק את התנהלותו של מתנדב במשטרה שתועד יורה במחבל שביצע את הפיגוע ביפו. מח"ש בודקת אם המתנדב המשיך לירות בבשאר מוחמד מסאלחה בעודו שוכב גם לאחר שנוטרל, ירי שתועד בסרטון.

"הכי קל להסתכל מתחת לאור פלורסנט בסרטון, כשלא רואים בו את כל הסיטואציה ולהסיק מסקנות", הוסיף הקצין הבכיר. "האירוע התרחש באזור חשוך אחרי מרדף לא קצר, אני מאמין שאם השוטר ראה תנועה מאיימת של המחבל הוא היה צריך לירות גם אם הוא על הקרקע".

המפקד הבכיר התייחס לבדיקת מח"ש, במיוחד לנוכח העובדה כי בעבר אירע מקרה שבו מחבל ששכב על הקרקע המשיך לפגוע בשוטרים. "לא שכחנו את הפיגוע ב'סי-פוד מרקט' בצומת מעריב, כשמחבל דקר למוות שוטר במרחב ירקון אחרי שכבר נורה. הוא דקר את השוטר בצווארו", סיפר הקצין. רב-סמל סלים ברקת, בן 33 מירכא, שוטר סיור במרחב ירקון של המשטרה, נהרג במאבק עם המחבל במהלך הפיגוע שאירע במרץ 2002. בפיגוע נוסף, שאירע ב-13 באוקטובר ברחוב מלכי ישראל בירושלים, תועד מחבל שנורה, קם וממשיך במסע ההרג שלו.

לקריאה נוספת:
אבו מאזן לביידן: מצר על מות התייר ביפו; ישראל הרגה 200 פלסטינים
"הטרור לא מבחין בין ערבים ליהודים": יפו מנסה להתאושש מערב הדמים
חייל של הקצין האמריקני שנרצח ביפו: "נפל קורבן לטרור שבו לחם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחבל לאחר הירי והמתנדב, יפו, שלשום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו עם של ציניקנים", קבע הקצין. "כולם יודעים לנתח הכול. אבל בסוף צריכים להבין שהשוטר נמצא בסיטואציה והיא בעיניו בעת אירוע מורכבת הרבה יותר", טען הקצין הבכיר.

אתמול אמר מפקד מחוז תל אביב במשטרה ניצב משה אדרי כי השוטרים פעלו בדיוק כמו שמצופה מהם במהירות ובמקצועיות. גם מקורביו של השוטר המתנדב מגבים אותו. הם סיפרו כי מדובר במתנדב ותיק בעל ניסיון. "הוא פעל נכון כשירה במחבל גם ששכב על הארץ. הוא פעל בדיוק כמו שמצופה ממנו. המחבל גם לאחר ששכב, עשה תנועה עם היד והסכין. במקרה כזה הוא היה חייב לירות. איש לא יודע באותו הרגע אם היה לו חגורת נפץ או רימון. במקום היו אזרחים והשוטר היה חייב ברגע שהמחבל המשיך לנוע - לנטרל אותו נטרול מלא", אמר חברו.

הקצין הבכיר הסביר את מטרת הבדיקה של מח"ש. "אנחנו נותנים למח"ש לבדוק בהתאם לנהלים, במקביל העמדנו לשוטר המתנדב ייעוץ משפטי על חשבון המשטרה". אולם אין לו ספק שהבדיקה לא תתפתח לכדי חקירה פלילית. "גם אם השוטר הודיע בקשר שהמחבל נוטרל זה לא אומר שהסתיימה הסכנה. מישהו בדק את הדופק של המחבל המוטל? מישהו ביצע בדיקה גופנית במחבל? מישהו יודע אם יש עוד מחבלים בתא השטח הזה? האם יודעים אם יש מטעני חבלה מפוזרים בשטח שאפשר להפעיל אותם בלחיצת אצבע?".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הרוג ופצועים בפיגוע דקירה ביפו - המחבל נורה למוות בידי שוטרים. צילום מסך
זירת הפיגוע ביפו, שבו נרצח תייר אמריקני ונפצעו עשרה בני אדם/צילום מסך

בסרטון נראה המתנדב מכוון את נשקו למסאלחה במרחק של כמה מטרים ממנו לאחר שהאחרון כבר נורה, ככל הנראה על ידי שוטר אחר, וברקע מעודדים אותו אזרחים לירות בפלסטיני על אף שלא נראה כי נשקפת סכנה ממנו. בין היתר קראו למתנדב: "תן לו בראש, אל תפחד, תן לו בראש". לאחר שנשמע קול ירייה אמר אחד הנוכחים: "טוב, טוב אתה, מלך. כל הכבוד, תן לו בראש אחי".

לאחר מכן נשמע אדם בסביבה מבקש להירגע. "שום שקט, תן לו בראש", ענה אחד הנוכחים ודירבן את לובש המדים לירות שוב. אחרי שהמצלמה מתמקדת במחבל נשמעת ירייה, וקול אומר: "הוא שוכב מנוטרל, מה אתה יורה סתם".

הבדיקה תתבסס על הסרטון ודוחות הפעולה של שני השוטרים שהיו מעורבים בירי. בסיום הבדיקה, יכריעו בהנהלת במח"ש אם יש מקום לזמן את השוטר שביצע את הירי לחקירה תחת אזהרה בחשד לביצוע עבירה פלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully