וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטרור לא מבחין בין ערבים ליהודים": יפו מנסה להתאושש מערב הדמים

10.3.2016 / 0:40

אחרי הפיגוע שבו נרצח תייר אמריקני, העיר המעורבת חוותה יום שקט במיוחד ובעלי העסקים חוששים מההמשך: "האווירה השתנתה. ואולם, היו מי שבחרו לטייל ביפו למרות הכל: "נמשיך להסתובב גם במקומות שיש פיגועים"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

יותר מיממה חלפה מאז שטיילת יפו הפכה לזירה מדממת בפיגוע הדקירה שבו נרצח טיילור פורס, תייר מארצות הברית, ונפצעו עשרה בני אדם נוספים. ואולם, נדמה כי באי העיר ההיסטורית מנסים להמשיך הלאה בתחושות מעורבות; התיירים שנקלעו לגל הטרור מעכלים את מאורעות שלשום ומשדרים אופטימיות, ישראלים בחרו להגיע היום דווקא ליפו ובעלי העסקים חוששים כעת ממשבר פרנסה. מעל הכול, מרחפת עננת מועקה שמאיימת על הדו-קיום בעיר המעורבת.

"אני לא הולך לתת להם לנצח, אין מצב. זו המולדת שלנו", אומר בנחישות טוד, תייר יהודי מפלורידה שהגיע לביקור בישראל יחד עם אלינה. אתמול, החליט יחד עם אלינה להגיע מירושלים ליפו, והם התייצבו בשעות הבוקר עם מצלמות וכובעים בכיכר השעון – המקום ששעות אחדות לפני כן היווה זירת פיגוע הומה. למרות החשש, הם מבהירים כי הגיעו על מנת להוכיח שזו זכותם להיות במולדתם ללא חשש. "שירתי בצבא אז אני יודע איך זה, להיות בסיטואציה מסוכנת ולהתמודד איתה. זה טרגי – הם מבזבזים את חייהם בהרג אנשים אחרים במקום לבנות את עצמם", אמר בהתייחס למפגעים.

עוד בנושא:
חייל של הקצין האמריקני שנרצח ביפו: "נפל קורבן לטרור שבו לחם"
"לא שמתי לב שנדקרתי עד שהורדתי מעיל": הפצוע שחזר את רגעי האימה
דקירה בשוק, שוטרים ירויים ומסע קטל בטיילת: כך נראה יום הדמים

מצלמה בכיכר השעון ביפו אשר הוצבה כחלק מפרויקט של עיריית תל אביב להציב מצלמות לאכיפת חניה אסורה, פברואר 2014. ניב אהרונסון
מנסים להמשיך הלאה. כיכר השעון ביפו/ניב אהרונסון

אלינה סיפרה כי הטיול תוכנן כשגל הטרור כבר התחיל, אולם הדבר לא הרתיע אותה ואת טוד. "חברינו שאינם יהודים שאלנו אותנו איך אנחנו הולכים לישראל בזמן כזה, וזה בדיוק הזמן ללכת", אמרה. "זו המולדת שלנו, אלה האנשים שלנו ואנחנו תומכים בהם. אנחנו לא הולכים להכיר באלימות ובטיפשות כאמצעים שמקדשים את המטרה". טוד התייחס למותו של פורס, שהיה קצין באפגניסטן, ואמר: "יש לך אמריקני ששירת בצבא ארצות הברית, מגיע לישראל ונרצח בידי אנשים שרוצים להרוג יהודים, אמריקנים ואירופים. להרוג כל דבר מערבי".

מוניקה מגרמניה נחתה שלשום בישראל, ואתמול בבוקר סיפרה לה האישה שמארחת אותה על הפיגוע ביפו. עם זאת, היא לא נמנעה מלהגיע לעיר. לדבריה, האבטחה המוגברת מרגיעה אותה. "היינו קצת מפוחדים, קצת בהלם, אבל אז שאלנו את המארחת שלנו והיא אמרה שבמצב רגיל זה לא קורה לתיירים. תיירים הם לא מטרה", סיפרה. "אולי האבטחה שיש כאן, וגם העובדה שזה קרה שלשום, הופכים את היום לקצת יותר בטוח, כי אנשים מודעים. כרגע אני מרגישה בטוחה. אני פשוט מרגישה שאלו חיים נורמליים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מוניקה, תיירת מגרמניה מטיילת ביפו, סמוך לזירת פיגוע הדקירה. מרץ 2016. יותם רונן
"אני מרגישה שאלה חיים נורמליים". מוניקה/יותם רונן
תיירים מטיילים ביפו, סמוך לזירת פיגוע הדקירה. מרץ 2016. יותם רונן
התעקשו לא לבטל ולהגיע ליום גיבוש ביפו/יותם רונן

בשלב זה מגיע אוטובוס סיור אדום שעל הגג שלו יושבים ישראלים שרוקדים לצלילי השיר "מי שמאמין לא מפחד" של אייל גולן. "באנו מהרצליה לעשות גיבוש ולהראות לכולם שאנחנו לא מפחדים בכלל", אמרה האני גידלי, שהייתה על האוטובוס יחד עם הקולגות שלה במעון לבעלי מוגבלות שכלית. ירדנה חשאי, עובדת נוספת, אמרה: "אנחנו פה על אפם ועל חמתם ליום כיף וגיבוש. למרות המצב הקשה, לא ביטלנו. הארץ חשובה לנו לא פחות משהיא חשובה להם, ואנחנו נמשיך לטייל ולהסתובב גם במקומות שיש בהם פיגועים".

בניגוד לישראלים ולתיירים שמנסים להמשיך ולרומם את האווירה בעיר, בעלי העסקים לא בטוחים בכלל בנוגע לעתידה של יפו. "זה בוקר שונה מכל מה שהכרנו בתקופה האחרונה", סיפר בפנים נפולות רפיק, חלפן כספים שישב מחוץ לחנות שלו בחוסר מעש. "יש מעט מאוד אנשים, הרבה פחות קונים, מטיילים ותיירים ולצערי אנחנו מרגישים שהאווירה השתנתה", אמר.

תיירים מטיילים ביפו, סמוך לזירת פיגוע הדקירה. מרץ 2016. יותם רונן
"נמשיך לטייל ולהסתובב גם במקומות שיש בהם פיגועים"/יותם רונן

"אנחנו פוחדים מגל שימשיך ויפגע לא רק בעסקים שלי, אלא בעסקים שמשותפים ליהודים ולערבים. הטרור לא מבחין בין יהודים לערבים. גם אתמול נדקרו שני ערבים", אמר בהתייחס לשניים מהפצועים שלשום. "כשטרור פוגע באזור מסוים, הוא פוגע בכולם. זה לא משנה אם הסוחר הוא יהודי או ערבי. מאתמול בשעה שש וחצי הרגשנו שהאווירה השתנתה. אף תייר לא נכנס לאזור. אנחנו ארבעה עובדים בחנות וכולנו יושבים בחוץ בחוסר מעש".

הוא הביע תקווה לפתרון שישים סוף לטרור ולפיגועים. "דבר אחד שיפתור את כל הדברים האלה, שלום אמיתי שייתן מענה לכל הבעיות של שני הצדדים. כך כל הדברים האלה ייפסקו", אמר. אך למרות המצב, הוא מביע אופטימיות זהירה ומשוכנע כי מרקם היחסים בין יהודים לערבים ביפו לא צפוי להיפגע. "אנחנו חיים פה עשרות שנים ומכירים אחד את השני. השותף שלי שיושב לידי הוא יהודי". רפי, השותף, מסכים עמו: "אני רוצה שיהיה שלום, זה טוב לשני הצדדים. תהיה לנו פרנסה לכולם".

יוסי ודודי, קבלנים שבונים מלון ביפו, סמוך לזירת פיגוע הדקירה. מרץ 2016. יותם רונן
"מחר כולם ישכחו את האירוע הזה. זו הצגה". יוסי ודודי שעובדים ביפו/יותם רונן

דווקא יוסי ודודי, קבלנים שעובדים במלון על שפת הטיילת ביפו, לא מתרגשים מהאבטחה המוגברת וממיעוט האנשים. "נראה לי שמחר כולם ישכחו את האירוע הזה, אפילו השוטרים לא יהיו פה. זו הצגה. מחר יהיה יום חדש, עד האירוע הבא", אמר יוסי. "יהיה בסדר. נכון, מפחיד, אבל יהיה בסדר. במלון עובדים גם פועלים ערבים. אז מה, כולם אותו דבר?".

דודי אמר כי הוא לא מופתע שהטרור הגיע ליפו, משום ש"כנראה שאין ביטחון בשום מקום, גם כאן, שזו אוכלוסייה מעורבת עם תיירים". הוא סיפר: "אתמול התלהבתי מהאופוריה שיש פה. ישבתי ליד הבריכה וראיתי מלא תיירים, גם ערבים, גם ישראלים, ופתאום כשחזרתי הביתה וקיבלתי הודעה שזה קרה. באותו רגע אני חושב 'איך מתחילים מחר לעבוד?', אבל חייבים להמשיך, להביא כסף הביתה".

גיא וקרן, מטיילים ביפו, סמוך לזירת פיגוע הדקירה. מרץ 2016. יותם רונן
"אתה רוצה לראות עולם, אז אתה מקבל את ההשלכות וממשיך הלאה"/יותם רונן

בתום השיחה עם השניים מגיעה קבוצת רוכבי סגווי, באחד מהסיורים המודרכים של תל אביב-יפו. גיא, מדריך הקבוצה, הבהיר ש"החיים נמשכים בישראל". "אנשים באים לבלות, לטייל, לעשות כיף. לא היו ביטולים הבוקר, וטוב שכך", אמר. קרן, תיירת מארצות הברית שהשתתפה בסיור, אמרה: "אני אוהבת את ישראל, את תל אביב ובכלל את עם ישראל". לדבריה, כשהייתה בארצות הברית חששה מהטיול, אך היום היא הזמינה את הסיור אף ששמעה על הפיגוע שלשום. "אני חושבת שבכל מקום שאליו אתה מגיע יכול לקרות לך משהו, אבל אתה רוצה לראות עולם, אז אתה מקבל את ההשלכות וממשיך הלאה. זה קצת מפחיד לקרוא שבטיילת כאן מישהו נדקר ומת, אבל זה אקראי ואתה לא יכול לדעת מה יקרה. לא ציפיתי לזה שהגעתי לישראל, אבל השלמתי עם זה ואני נהנית. אני נהנית כאן מאוד".

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully