וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרככת עמדות? שר החוץ הצרפתי: "לא נכיר בפלסטין באופן אוטומטי"

10.3.2016 / 10:35

ז'אן-מארק איירו אמר בביקורו במצרים דברים המנוגדים לאלו של קודמו בתפקיד לורן פביוס, ולפיהם פריז לא תכיר במדינה פלסטינית אם ועידת השלום הבינלאומית תיכשל. ביום ראשון יגיע השליח המיוחד לדיונים בירושלים וברמאללה

צילום: ניב אהרונסון עריכה: ניר חן

האם צרפת מרככת את עמדתה בנושא ההכרה במדינה פלסטינית? אפשרות זו עולה מדברים שאמר אתמול (רביעי) שר החוץ הצרפתי החדש, ז'אן-מארק איירו, במהלך ביקור במצרים. איירו, שהחליף בתפקיד את לורן פביוס לפני כחודש, אמר במהלך הביקור כי צרפת "לא תכיר באופן אוטומטי" במדינה פלסטינית, אם תהליך השלום שהיא מעוניינת להוביל ייכשל. אמירה זו גרמה לסימני שאלה רבים סביב "היוזמה הצרפתית" לחידוש המשא ומתן.

קודמו של איירו בתפקיד הודיע לפני כחודשיים שצרפת מתכוונת לכנס ועידת שלום בינלאומית בנושא הישראלי-פלסטיני. בזמנו, טען כי אם הוועידה לא תוביל לפריצת דרך של ממש, אזי תכיר צרפת בפלסטין כמדינה - צעד שאף מדינה באירופה המערבית לא נקטה בו עד כה. האולטימטום של פביוס גרם לזעם בירושלים, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ישראל תהיה מוכנה לבחון כל יוזמה לחידוש המשא ומתן, אבל תתנגד לניהול שיחות תחת איומים מסוג זה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
צרפת מאיימת: ללא חידוש המו"מ - נכיר במדינה פלסטינית
משבר ביחסים: ישראל דחתה את יוזמת השלום הצרפתית
נתניהו על היוזמה הצרפתית: "מהווה תמריץ לפלסטינים לא להתפשר"

ראש ממשלת צרפת ז'אן מארק איירו. יולי 2013. AP
שינוי מדיניות? שר החוץ הצרפתי איירו/AP

פביוס התפטר ממשרד החוץ הצרפתי זמן קצר לאחר ההכרזה על היוזמה שלו, אבל בפריז מיהרו להודיע שאין בכוונתם לסגת מהעניין. השגריר הצרפתי בישראל, פטריק מזונאב, אף הגיע לתדרך בכירים במשרד החוץ בירושלים בנושא. בתדריך, הוא חזר על הדברים באופן שבו הציג אותם פביוס: צרפת תפעל לכינוס ועידה בינלאומית, ואם מאמץ זה ייכשל, היא תשקול צעדים עצמאיים כגון הכרה במדינה פלסטינית ואולי גם הגשת הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם בנושא.

הבוקר נמסר כי במסגרת היוזמה הצרפתית, ביום ראשון הקרוב יגיע לישראל השליח המיוחד של ממשלת צרפת למזרח התיכון, פייר וימון, על מנת לדון במגעים לכינוס ועידה בינלאומית בקיץ. הוא צפוי לערוך דיונים בירושלים וברמאללה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

גורם מדיני: "צרפת תכיר במדינה פלסטינית"

על הרקע הזה, דבריו של איירו, שר החוץ החדש, עוררו סימני שאלה בירושלים וגם ברמאללה. טרם ברור אם הדברים של איירו מהווים שינוי לעומת הקו שהוביל פביוס, או שמא מדובר רק בהצהרה כללית שלפיה ההכרה בפלסטין לא תהיה "אוטומטית", אלא כפופה להתנהלות של ישראל במשא ומתן. לכאורה, האמירה של השר החדש מהווה נסיגה מהקו הקודם, אבל בישראל עוד לא ממהרים "לחגוג" זאת, ומחכים למידע נוסף בעניין.

גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! NEWS כי ההערכה בירושלים היא שצרפת בכל מקרה תכיר בסופו של דבר בפלסטין כמדינה, בעיקר מתוך שיקולי פוליטיקה פנימית, לקראת הבחירות שייערכו במדינה בשנת 2017.

אם הערכה זו אכן תחזיק, ניתן יהיה לראות בדבריו של שר החוץ החדש סטייה חד-פעמית, ולא הצהרה על מדיניות חדשה. אפשרות נוספת היא שאיירו התכוון לאותת לישראל שהיא יכולה עדיין להשפיע על קבלת ההחלטות של צרפת, אבל זה תלוי במידת הגמישות שהיא תפגין בשיחות על כינוס הוועידה.

(עדכון ראשון: 9:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully