וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר ביחסים: ישראל דחתה את יוזמת השלום הצרפתית

30.1.2016 / 0:07

גורם מדיני התייחס להצהרה של צרפת ולפיה אם ישראל לא תחדש את המשא ומתן, תכיר פריז במדינה פלסטינית. לדבריו, האמירה תביא את הפלסטינים להימנע משיחות עם ישראל כדי לקבל הכרה. "צרפת מתמרצת אותם להגיע למבוי סתום"

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

לאחר ששר החוץ של צרפת הודיע אמש (שישי) כי פריז תכיר במדינה פלסטינית אם ישראל לא תחדש את המשא ומתן והבהיר כי מדינתו תכנס ועידת שלום בהשתתפות הצדדים בסכסוך, התייחס לנושא גורם מדיני והבהיר כי ישראל דוחה את התכנית. "אמירה זו מהווה תמריץ לפלסטינים להגיע למבוי סתום", אמר. "כך לא ניתן לנהל משא ומתן ולא להשיג שלום".

במסגרת התכנון הצרפתי, אמר פביוס כי צרפת "תעסוק בשבועות הקרובים בכינוס בינלאומי שאליו יגיעו כלל הצדדים ושותפיהם - האמריקנים, האירופים והערבים, על מנת להביא למימוש פתרון שתי המדינות". הוא הוסיף כי כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות בנושא, ומחובתה לנסות לקדם את פתרון שתי המדינות.

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת, בירך הערב על הצהרתו של פביוס. "אנו שמחים על הקריאה של צרפת למעורבות מקיפה ורצינית של הקהילה הבינלאומית לסיום הכיבוש הישראלי שהחל בשנת 1967 ולהתגשמות של חופש, עצמאות וריבונות של מדינה פלסטינית בגבולות 1967", אמר. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לקיים ועידה למען פלסטין, תוך התבססות על החוק הבינלאומי ועל החלטות האו"ם, שבה ישתפו הצדדים שמיישמים את חובתם במסגרת הסכמים כתובים, כולל הפסקה מלאה של הבנייה בהתנחלויות במסגרת זמנים ותנאים שתיקבע בוועידה".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם שר החוץ של צרפת לורן פביוס, יוני 2015. AP
"צרפת מתמרצת את הצדדים למבוי סתום". אבו מאזן ופביוס/AP

גורם בלשכתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר אמש כי הלשכה מודעת להכרזתו של פביוס. "אנחנו לא מתכוונים לערער על ההצעה לקיים ועידה בנושא", אמר הגורם, אך הוסיף: "עמדתה של ארצות הברית ברורה: אנחנו ממשיכים להאמין כי הדרך הטובה ביותר לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא בעזרת הסכם בין שני הצדדים, שיושג במשא ומתן ישיר".

חבר הכנסת עמר בר-לב (המחנה הציוני) התייחס לנושא ואמר כי "באין מדיניות ואין יוזמה, מוצאת עצמה מדינת ישראל נגררת ונדחקת לפינה. נתניהו מתנהל כאחרון התלמידים שמתרץ תירוצים על כך שלא הכין את שיעורי הבית. זוהי לא מנהיגות". לדבריו, "במקום שפקיד כזה או אחר יגיב ליוזמתה של צרפת לוועידה בינלאומית לקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, הגיעה העת, לאחר ארבע קדנציות וגל טרור של ארבעה חודשים, שראש הממשלה ושר החוץ של מדינת ישראל יציג משנה ברורה. מהי תוכניתו המדינית של נתניהו? נדמה כי אם גם הוא לא יודע לנסח אותה, עליו לפנות את כסאו ולאפשר לאדם ראוי ממנו להוביל את המדינה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, יוני 2015. עמית שאבי, פול צלמים
"נתניהו מתנהל כאחרון התלמידים שמתרץ תירוצים". ראש הממשלה ופביוס/פול צלמים, עמית שאבי

בשבוע שעבר אישרו שרי החוץ של האיחוד האירופי הצהרה שלפיה כל ההסכמים בין האיחוד לבין ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק. בהודעה מטעמם נכתב כי צעד זה אינו מהווה חרם על ישראל וכי האיחוד האירופי מתנגד בתקיפות לחרמות על ישראל.

ההחלטה מבוססת על החלטות קודמות של האיחוד האירופי, שהבדילו גם כן בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ולמזרח ירושלים. עם זאת, היא מדגישה את ההתנגדות של האיחוד ושל המדינות החברות בו להתנחלויות ולהמשך הבנייה בהן.

האיחוד האירופי. Michael Probst, AP
צרפת טוענת לאחריות בנושא מתוקף מעמדה כחברה במועצת הביטחון של האו"ם. פביוס ונתניהו/AP, Michael Probst

פביוס קרא לקהילה הבינלאומית להתערב בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים כבר בחודש אוקטובר, וטען כי יש לדחוף את ישראל והפלסטינים להגיע להסכם שלום, מאחר שהמצב באזור יוצא משליטה. "המצב מתוח באופן בלתי רגיל. כבר אמרתי כמה פעמים שלא לעשות דבר עלול להביא להסלמה, וזה מה שקורה היום", אמר. "צרפת מבקשת שמשהו ייעשה, לא רק מצד הרשות הפלסטינית וישראל, שצריכות לעבוד יחד, אלא גם מצד מסגרת בינלאומית שתסייע להן לשאת ולתת כדי להגיע לשלום", הוסיף.

בחודש נובמבר אישר האיחוד האירופי הנחיות חדשות לסימון מוצרים תוצרת ההתנחלויות – החלטה טכנית בעיני בריסל, אך נתפסה בעיני משרד החוץ כאפליה בלתי מתקבלת על הדעת. הנציבות האירופית "אימצה מסמך פרשני לגבי מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967", מסר גורם רשמי באיחוד.

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully