וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחית DNA על עתירת המורשע ברצח: "האמת יכלה לצאת לאור קודם"

דב גיל-הר

29.2.2016 / 16:55

בריאיון באולפן וואלה! NEWS הסבירה ד"ר נורית בובליל כי ההתפתחות הטכנולוגית בתחום אפשרה להגיע לממצאים שעשויים להביא לזיכויו של עובדיה שלום, שהורשע ברצח לפני 21 שנים. "אדם ללא אמצעים ובשולי החברה עלול לשלם מחיר כבד יותר"

עריכה: ניר חן

בסוף השבוע שעבר עתר עובדיה שלום, 21 שנים אחרי שנכלא בגין רצח, לבית המשפט העליון בבקשה חריגה לניהול משפט חוזר לנוכח ראיות חדשות שנחשפו לכאורה רק לאחר שני עשורים שבהם היה כלוא. ד"ר נורית בובליל, מומחית לזיהוי DNA, הסבירה היום (שני) בריאיון באולפן וואלה! NEWS מדוע לקח זמן רב כל כך להגיע למסקנות ולערוך בדיקות מתאימות לראיות בתיקו של שלום. לדבריה, להתקדמות הטכנולוגית מאז תקופת משפטו של שלום בשנות ה-90 היה חלק משמעותי בעניין, וכי הצורה המקובלת לשימוש ב-DNA בחקירות משטרתיות התייצבה רק בשנת 2000.

"ב-1994 הטכנולוגיה לבדיקת DNA לא הייתה רלוונטית. היא לא הייתה מפותחת כמו היום ולא הייתה בשימוש משטרתי", הסבירה בובליל. לטענתה, היום השימוש ב-DNA בחקירות נחשב לסטנדרט. "יש אבולוציה כמו בכל תחום אחר. עצם היכולת להשתמש ב-DNA כסמן לשוני בין זהויות התגלה בבריטניה רק ב-1985", הסבירה. "רק בתחילת שנות ה-90 החלו לערוך בדיקות כאלה בארצות הברית, והצורה המקובלת היום התייצבה רק ב-2000".

לקריאה נוספת:
תעלומת ההרשעה: מהרצח שהסעיר את י-ם ועד ה-DNA שזוהה אחרי 21 שנה
"בלבול מהול בהתרגשות": אשתו של המורשע ברצח שעשוי להשתחרר מתקשה להאמין
האסיר שהורשע ברצח ומבקש משפט חוזר: "קשה לי להאמין שאזוכה"

עובדיה שלום בשיחת טלפון עם אולפן וואלה. מערכת וואלה!
"האם אדם מחוסר אמצעים משלם מחיר כבד יותר? התשובה היא כן". שלום/מערכת וואלה!

לשאלה אם עובדיה שלום שילם את המחיר על כך שלהגנה לא היה די כסף כדי לשלוח את ממצאי הזירה לבדיקות מעבדה בחו"ל, אמרה בובליל כי לאנשים ללא אמצעים אכן יש פחות יכולת להגן על עצמם בתחום זה. "זו נקודה מהותית. האם אדם שהוא מחוסר אמצעים ובשולי החברה משלם מחיר כבד יותר מאחרים?" התשובה היא כן", אמרה והוסיפה: "זה פחות כסף וביגוד, ופחות יכולת להגן על עצמו. שלום הוא דוגמה למצב שבו האמת אולי יכלה לצאת לאור קודם".

עו"ד אלי זוהר, שייצג את עמוס ברנס בתביעה אזרחית נגד המדינה על כך שריצה מאסר על לא עוול בכפו, הסביר בשיחה טלפונית עם וואלה! NEWS כי "טוב שהעניין נבדוק ושהסנגוריה הציבורית עושה פרויקט שלם שיעזור בעניין החפות בישראל". ברנס הורשע ברצח החיילת רחל הלר ב-1974 וזוכה סופית מהאישום נגדו בשנת 2002. לדברי זוהר, "זה ראשית דרכו של הפרויקט, אבל יש תקוות שבעזרתו יוכלו להוכיח את חפותם של אסירים שכרגע יושבים בכלא".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
קטי שלום אשתו של עובדיה שלום – ראיות די אן איי חדשות ייתכן וישחררו אותו ממאסר עולם. רוני כנפו באמצעות מלצמת הסלולרי של וואווי, צילום מסך
אשתו ובתו של שלום/צילום מסך, רוני כנפו באמצעות מלצמת הסלולרי של וואווי

כשנשאל מדוע הפרקליטות לא הייתה זו שהובילה לבדיקה מחדש של הראיות, אלא הבקשה החוזרת של משפחת הקורבן הייתה זו שהובילה לכך, אמר זוהר כי ייתכן שהפרקליטות תופסת עצמה כגוף שנועד להוביל להרשעה בלבד. "יש אולי תחושה בפרקליטות שהתפקיד שלה הוא להוביל להרשעה ולאו דווקא להוביל לחקר האמת", אמר. "הסיפור העיקרי היה למשל כמו עמוס ברנס, שפנה שלוש פעמים למשפט חוזר. רק השופטת דורנר בבקשה השלישית הסכימה להורות על משפט חוזר, ואז הפרקליטות החליטה לא להעמיד אותו לדין, והוא יצא זכאי".

זוהר הוסיף: "קשה לי להעריך כמה חפים מפשע יושבים בכלא. צריך לבדוק ולבדוק ולבדוק, וכמו שאמר השופט חיים כהן, יותר טוב שיהיו עשרה אשמים שלא יורשעו מאשר חף משפע אחד שיישב על לא עוול בכפו בכלא".

שלום הורשע ברצח עורך הדין שמואל לוינסון בירושלים ב-1994. לוינסון נמצא מת בדירתו ברחוב רד"ק בעיר, זאת לאחר שפורץ ככל הנראה נכנס לביתו. חקירת המשטרה באותה העת התמקדה בעברייני רכוש ומכורים לסמים, ולאחר שורת מעצרים של עבריינים מוכרים, המשטרה עצרה את שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully