וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנטישה הסעודית: לבנון הפכה לכלי במשחקי השליטה במזרח התיכון

24.2.2016 / 13:45

בריאד הבינו כי לא ניתן להעמיד עוד פנים שהקרקס הפוליטי בלבנון מתפקד. כל דולר שיעבירו רק יחזק את חיזבאללה, המקורב לאיראן, יריבתה הגדולה של הסעודים. ללבנונים לא נותר אלא לקבל את התפוררות הדמוקרטיה ואת הצרה הכלכלית שנפלה עליהם

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ההתפתחויות של היומיים האחרונים בין ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין ללבנון צריכות להדיר שינה מעיניהם של רבים מאזרחי מדינת הארזים. אתמול החליטו ריאד ואבו דאבי לאסור על אזרחיהן לבקר בלבנון, והיום הודיעו הסעודים על הפסקת טיסותיה של חברת התעופה הלאומית לבירות. החלטות אלו צפויות לגרור עמן נזק כלכלי אדיר לביירות, ואם מצרפים לכך את ההחלטה הסעודית להפסיק את הסיוע בסך של כארבעה מיליארד דולרים בשנה לממשלה הלבנונית ולצבא, הרי שמדובר כבר במהלומה כלכלית לא פשוטה.

אלא שאזרחי לבנון ייאלצו להתמודד עם כך שאין באפשרותם לעשות הרבה נוכח מה שנראה כחלק נוסף במלחמה הגדולה יותר המתחוללת ברחבי המזרח התיכון, בין ערב הסעודית ובעלות בריתה הסוניות לאיראן ושותפותיה ל"ציר השיעי". במובנים רבים, ההחלטה הסעודית, שגררה בעקבותיה את הצעד המקביל מאיחוד האמירויות ומבחריין, היא הכרה בתבוסה. לבנון כבר נפלה לידי ברית איראן-חיזבאללה, וכל דולר שמועבר כסיוע לצבא לבנון או לממשלה מוביל לחיזוק המעמד של ארגונו של חסן נסראללה.

עוד בוואלה! NEWS:
הסעודים מאסו במשחק הכפול של לבנון - והותירו אותה לחיזבאללה
סעודיה ביטלה סיוע צבאי נגד דאעש בשווי מיליארדי דולרים שהובטח לבנון
בצה"ל ערוכים לחיזבאללה? "האסטרטגיה שגויה, יש להילחם בלבנון"

תומכי חיזבאללה צופים בנאומו של חסן נסראללה, דאחייה, ביירות, 16 בפברואר 2016. AP
הסעודים ושותפיהם הסונים הכירו בתבוסה. תומכי חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בדאחייה, ביירות, לפני כשבוע/AP

לרוב, השלטונות הסעודיים מכריזים על צעדים כאלה רק לאחר קבלת גיבוי מלא מצד מדינות המפרץ האחרות, אולם ריאד הבינה ככל הנראה שאין טעם לחכות. עם זאת, התגובות מאבו דאבי וממנאמה הן רק הסנוניות הראשונות, וכעת מדינות סוניות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה ולהכריז גם הן על צעדים דומים לצמצום היחסים הדיפלומטיים וההשקעה בלבנון. בכל מקרה, הריק שהשאירה אחריה ערב הסעודית בלבנון יתמלא תוך זמן קצר. איראן כבר הודיעה כי היא מוכנה להעניק סיוע לצבא לבנון, במקום הסיוע שעל הקפאתו הכריזה ריאד.

הסעודים הבינו שהקרקס הפוליטי בלבנון, שאין בה נשיא כבר קרוב לשנתיים, לא ניתן לפתרון, וכל ניסיון לשמר את המבנה הפוליטי הישן ולהעמיד פנים שההצגה הדמוקרטית במדינה נמשכת רק ישרת את אויביה של סעודיה, כלומר חיזבאללה. השמירה על מראית עין של ממשלה מתפקדת, אם אפשר בכלל לכנות כך את הממשלה בביירות, כבר אינה מוסיפה דבר לציר הסוני ורק מבצרת את מעמדו של חיזבאללה כגוף השולט במדינה.

עוד באותו נושא

הטלנובלה הלבנונית רחוקה מסיום: כבר קרוב לשנתיים שארמון הנשיאות ריק

לכתבה המלאה
חות'ים מניפים כרזה של חסן נסראללה בהפגנה בצנעא, תימן, 19 בפברואר 2016. רויטרס
רק עוד חזית נגד איראן. מורדים חות'ים, הנתמכים על ידי איראן, מניפים כרזה של נסראללה בצנעא, תימן/רויטרס

ההחלטה הסעודית נובעת גם מהמדיניות החדשה של המלך סלמאן, שעלה לשלטון בערב הסעודית בשנה שעברה. בניגוד לעבדאללה קודמו, סלמאן מפגין קו אגרסיבי ולעומתי יותר בכל הקשור למדיניות מול איראן. הוא אינו חושש מעימותים צבאיים מזויינים בשלל הזירות במזרח התיכון, אפילו אם משמעות הדבר סיכון חיילים סעודים על אדמה זרה.

מי שייאלצו לשלם את המחיר בסופו של דבר הם דווקא הסונים המתונים שנותרו בלבנון והנוצרים מהמחנה האנטי-סורי. ריאד החליטה למעשה למשוך את ידיה מבעלי בריתה הקרובים בלבנון הישנה, המתונה, המודרנית והמתקדמת, שהייתה תחת שליטה של ברית נוצרית מרונית-סונית במשך עשרות שנים, והותירה את המדינה בידי איראן וחיזבאללה, ובידי ברית חדשה שהתהוותה בין נוצרים מרונים אחרים, כמו אנשיו של בכיר הצבא לשעבר מישל עאון, לשיעים, שמהווים כיום את העדה הגדולה במדינה.

מעבר לכך, לראיית הסעודים, לבנון אינה חזית נפרדת מהמלחמה נגד איראן המתנהלת בסוריה, בעיראק, בתימן ובזירות נוספות באזור. מעבר להחרפת המתיחות הבין-עדתית בתוך לבנון, העימות המזוין בין המחנה הסוני לזה השיעי עלול לעלות מדרגה, ולא בעתיד הרחוק אם ערב הסעודית תחליט להמר בגדול ולצאת למערכה קרקעית בסוריה. למרות הקריאה המרגשת של ארצות הברית ושל רוסיה, מגייסות תמיכה בכל נקודה במזרח התיכון להפסקת אש בסוריה החל מיום שבת הקרוב - כמעט חמש שנים לאחר תחילת מלחמת האזרחים - במוסקבה ובוושינגטון מבינים שזו תהיה הפסקת אש מוגבלת מאוד במקרה הטוב – כשהארגונים "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'הבת א-נוסרה אינם חלק ממנה – או כזו שתתמוטט בקול ירי גדול במקרה הרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully