וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלנובלה הלבנונית רחוקה מסיום: כבר קרוב לשנתיים שארמון הנשיאות ריק

23.1.2016 / 0:10

התפטרותו של הנשיא מישל סלימאן במאי 2014 הייתה רק ההתחלה של משבר חמור, שמצליח לזרוע בלבול גם בקרב המומחים והפרשנים בביירות. הלבנונים עוד מנסים להבין איך זה קרה, אולם דבר אחד ברור: חיזבאללה ממשיך לאט ובטוח להשתלט על המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הפוליטיקה הלבנונית הידועה לשמצה הצליחה השבוע להותיר לא מעט מומחים, פרשנים ועיתונאים לבנונים וזרים כאחד פעורי פה נוכח ההתרחשויות האחרונות במרוץ לנשיאות. אויבים מרים מהעבר חברו להם יחדיו, בעוד קבוצות של בעלי ברית התפוררו בן לילה. גם כעת, לא בטוח שהטלנובלה הפוליטית תצליח להביא את משבר הנשיאות וניהול המדינה לסיומו.

כבר שנה ושמונה חודשים חלפו להם מאז התפטרותו של הנשיא לשעבר מישל סלימאן, בחודש מאי 2014, ואף אחד עוד לא נבחר למלא את מקומו. בניגוד לישראל, נשיא לבנון מחזיק גם בסמכויות ביצועיות רבות, ולכן הריק השלטוני הזה הקשה – ועדיין מקשה – על תפקודה של המערכת הפוליטית כולה. גם הממשלה מתקשה לתפקד כראוי, כפי שהוכיח משבר הזבל המתמשך, והפרלמנט כמעט ולא מתכנס.

עוד בוואלה! NEWS:
הצעד הדרמטי של אויב חיזבאללה שעשוי לסיים את המשבר בלבנון
"רועי הכבשים" של חיזבאללה עלולים להפר בכל רגע את השקט המדומה בצפון
סוף למשבר הזבל בלבנון? הממשלה אישרה פינוי האשפה מהרחובות

ערימות זבל בביירות, 19 בינואר 2016. רויטרס
הריק השלטוני מקשה על תפקודה של המערכת הפוליטית כולה. ערימות זבל בביירות, השבוע/רויטרס

על פי החוקה ועל פי האמנה הלאומית שנקבעה בשנת 1943, הנשיא חייב להיות נוצרי מרוני. זאת על אף שהנוצרים הם מיעוט קטן ביחס לקבוצות הדתיות האחרות, כמו השיעים או הסונים. בהתאם לכך, מיד לאחר עזיבתו של סלימאן הוצגו שני מועמדים נוצרים, כל אחד מהם מטעם מחנה פוליטי אחר. הראשון, סמיר ג'עג'ע עומד בראש מפלגת "הכוחות הלבנוניים" והיה בעבר אחד מראשי המיליציות החמושות הנוצריות.

ג'עג'ע זכה לתמיכת מחנה "14 במרץ" בראשותו של סעד א-דין אל-חרירי, שידוע בהתנגדותו החריפה לתומכי סוריה וחיזבאללה. אל-חרירי, בנו של ראש הממשלה לשעבר שחוסל בחודש פברואר 2005 ככל הנראה על ידי אנשי חיזבאללה, האו מוסלמי סוני, וכיהן גם הוא בעבר כראש הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סמיר ג'עג'ע. Bilal Hussein, AP
זכה לתמיכת מחנה "14 במרץ". ג'עג'ע/AP, Bilal Hussein

המועמד השני, מישל עאון, עומד בראש מפלגת "הזרם הפטריוטי החופשי", שצועד יד ביד עם חיזבאללה ועם תומכי הארגון השיעי מאז שנת 2006 – למרות שנלחם בהם בעבר. עאון הבהיר בעבר כי הוא מסרב להצטרף למחנה "14 במרץ", והוא זוכה לתמיכתם של מרבית הנוצרים המרונים במדינה.

סדק במבוי הסתום

המבוי הסתום בנוגע למינוי הנשיא הביא לפני כמה חודשים את אל-חרירי לנקוט בצעד שהצליח להפתיע רבים. הוא הביע את תמיכתו במועמד שלישי, סלימאן פרנג'יה, מנהיג תנועת "מרדה", שנחשב לאהוד על המשטר הסורי. פרנג'יה אף הוא בן למשפחה נוצרית מיוחסת ומפורסמת, והיה בכלל עד לאותה נקודה חבר במחנה "8 במרץ" – יריבו של "14 במרץ". סלימאן הוא בנו של טוני פרנג'יה, שנרצח בביתו בעיירה אהדן בשנת 1978 על ידי אנשי הפלנגות הנוצריות, בפיקודם של אלי חבייקה – ולא אחר מאשר סמיר ג'עג'ע. השניים נחשבו אז לאנשיו של בשיר ג'ומאייל, שפעל עם ישראל. יחד עם טוני, נרצחו אשתו ורה ובתם ג'יהאן, בת שלוש. הבן, סלימאן, שהיה אז בן 14, ניצל מאחר ששהה בביירות. בכל מקרה, אהבה גדולה בין פרנג'יה הבן לסמיר ג'עגע אין, בלשון המעטה.

ג'עגע ידע בעבר יריבות דמים קשה גם מול עאון. בתחילת שנת 1990, בשלהי מלחמת האזרחים הלבנונית, כוחותיו של ג'עג'ע נלחמו בחיילי צבא לבנון, בפיקודו של הגנרל מישל עאון. אולם עאון עצמו, לאחר שובו מגלות בצרפת, היה אחד מהגורמים הבולטים בקריאה לשחרר את ג'עג'ע מהכלא, על חלקו ברצח אישים בלבנון. ביולי 2005 הפרלמנט הלבנוני הסכים להעניק חנינה לג'עג'ע, והיחידים שלא תמכו בכך ונמנעו בהצבעה היו נציגי חיזבאללה.

נשיא סוריה בשאר אסד ומנהיג נוצרי לבנון, מישל עאון, בדמשק, ספטמבר 2009. AP
"הגנרל". עאון לצדו של בשאר אסד, 2009/AP

ההודעה של אל-חרירי על תמיכתו בפרנג'יה התפרשה על ידי ג'עגע כבגידה. גם אחרים במחנה "14 במרץ" ראו בכך כניעה ללחץ של חיזבאללה. למרבה ההפתעה, גם חיזבאללה ותומכי המשטר הסורי לא מיהרו לאמץ את היוזמה של אל-חרירי והארגון השיעי הכריז בחלוף כמה ימים שהוא ממשיך לדבוק במועמדותו של עאון לנשיאות. וכך המבוי הסתום נמשך לו, עד שהשבוע באה ההכרזה הדרמטית שהצליחה להפתיע את כולם: ג'עג'ע כינס מסיבת עיתונאים יחד עם עאון והודיע כי הוא תומך במועמדותו של "הגנרל" עאון לנשיאות.

הפגנת תמיכה בחיזבאללה בביירות, דצמבר 2015. רויטרס
ממשיכים במהלך ההשתלטות. הפגנת תמיכה בחיזבאללה בבירות, דצמבר 2015/רויטרס

מבולבלים? אתם כנראה לא לבד. רוב המפלגות ומוקדי הכוח הפוליטיים כיום בלבנון ממתינים לראות מה ילד יום, ועד כה לא ממהרים לצאת בהכרזות תמיכה כאלה או אחרות. לא בטוח עדיין שלעאון יש את הרוב הנדרש בפרלמנט כדי להיבחר, אך ללא ספק סיכוייו השתפרו באופן דרמטי. אם אכן "הגנרל" יהיה זה שייכנס לארמון הנשיאות בבעבדה וגם אם לא, הרי שדבר אחד אפשר לומר בוודאות: חיזבאללה ובעלי בריתו ממשיכים במהלך ההשתלטות על לבנון.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully