וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רועי הכבשים" של חיזבאללה עלולים להפר בכל רגע את השקט המדומה בצפון

25.12.2015 / 6:30

התצפיתנים פוקדים את הגבול עם ישראל, לעתים בדמות רועים ולעתים כחקלאים, אך תגובה לחיסולו של קונטאר אינה עניין של מה בכך עבור הארגון ששקוע בלחימה בסוריה. התרחיש הסביר ביותר מסתמן להיות ירי נ"ט על שיירת צה"ל - כפי שאירע לאחר חיסול עימאד מורנייה

עריכה: טל רזניק

(נסראללה, השבוע: "קונטאר נרצח, נגיב בזמן ובמקום שנבחר")

ביום ראשון אחר הצהריים, כ-12 שעות לאחר חיסולו של סמיר קונטאר בפאתי דמשק, לא נרשמו אירועים מיוחדים בגבול לבנון. בצד הישראלי נשמעו קולות המפקפקים בכך שחיזבאללה יגיב על חיסול שכזה - שעד כה ישראל לא לקחה עליו אחריות. הגבול הצפוני נראה שקוע בתרדמת חורף, אף שברור כי זהו שקט מדומה. כלי רכב בודדים של צה"ל נראו על כבישי הגבול, אולי בניסיון שלא להציג בפני אנשי חיזבאללה יותר מדי מטרות לתקיפה.

בעין בלתי מזוינת אפשר להבחין היטב בעמדות של צבא לבנון מהצד השני של הגדר, אך לא בעמדות או בלוחמים של חיזבאללה. לארגון השיעי אין כיום פעילות גלויה בצד השני של הגבול; אנשיו נעים בלבוש אזרחי, מסתירים את נשקם ורק לעיתים נראים כלי רכב אזרחיים ועליהם דגלי חיזבאללה. עם זאת, העיניים הישראליות שמשקיפות על הצד הלבנוני כבר יודעות להבחין היטב בפעילות בעלת "החתימה הנמוכה" של חיזבאללה בסמוך לגבול: תצפיתנים מחופשים לרועי כבשים או חקלאים שמגיעים לכאורה בתום לב לקרבת הצד הישראלי, ולאחר מכן מסתלקים.

לקריאה נוספת:
לאחר אזהרת נסראללה: חקלאים בגבול לבנון הונחו לא להתקרב לגדר
נסראללה: "נגיב על חיסול קונטאר בזמן ובמקום המתאימים"
אלפים בהלווייתו של סמיר קונטאר בביירות: "ישראל תישא באחריות"

גבול ישראל לבנון, 21 בדצמבר 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
גבול ישראל-לבנון, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

תגובה צבאית נגד ישראל אינה עניין של מה בכך עבור חיזבאללה בימים אלה. ראשית, עליו לוודא שלא יהיה מדובר בפעולה שתביא לעימות כולל עם ישראל בימים שבהם הארגון שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה. ירי רקטות, לדוגמה, עלול להביא את ישראל להגיב בחריפות יתרה, וכך גם פעולה קרקעית בתוך שטחה.

תקיפה בחו"ל היא משימה אף יותר מורכבת מבחינה מודיעינית ומבצעית. תשתיות חיזבאללה שנועדו להוציא לפועל פיגועים מעבר לים על מנת לנקום את חיסולו של עימאד מורנייה בשנת 2008, כשלו יותר מפעם אחת. מכאן שהסבירות של תרחיש דומה לזה שאירע בתחילת השנה, כשטילי נ"ט נורו על כלי רכב צה"ליים בתקרית שבה נהרגו שני חיילים, הוא כנראה הסביר ביותר. ועדיין, יש להדגיש כי מדובר בחיזבאללה וקשה עד בלתי אפשרי לחזות בדיוק את צעדיו.

כרוניקה של חיסול ידוע מראש

סמיר קונטאר היה בן מוות. מרגע שהגיח חזרה לעולם במסגרת עסקת השבויים בין ישראל וחיזבאללה - כלומר, אסירים תמורת גופות - החליט קונטאר לקרוא תיגר על המדינה. האיש, מחבל מתועב שרצח את בני משפחת הרן ב-1979 בנהריה ורוצץ את גולגולתה של ילדה חסרת אונים, לא הסתפק בכך והחליט לפרוע את חובו לחיזבאללה, הארגון שהיה אחראי לשחרורו מהכלא. לאחר שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה, נשלח מטעם חיזבאללה להקים תשתית טרור בכפרים הדרוזים של רמת הגולן הסורית ובעיקר באותה מובלעת שנותרה בשליטת המשטר, סביב העיירה חדר.

אלא שקונטאר לא רשם הצלחות גדולות בלשון המעטה בתפקידו החדש. גם ניסיונות של חיזבאללה ואיראן לתגבר אותו בבנו של עימאד מורנייה, ג'יהאד, ובאנשי משמרות המהפכה, הסתיימו בכישלון לאחר שאותה קבוצת טרור חוסלה מהאוויר בתחילת השנה. קונטאר חבר בשנה האחרונה לאיראנים, שהתנהלו ברמה הסורית כאילו מדובר במחוז ה-15 של איראן – ה-14 הוא בחריין – וגם הם ניסו להשתמש בו כדי להוציא לפועל פיגועים נגד ישראל ומכאן גם שחיסולו היה רק שאלה של זמן.

הלווייתו של סמיר קונטאר בדאחייה, מעוז חיזבאללה בביירות. רויטרס
הלוויית קונטאר, השבוע ברובע הדאחייה בלבנון/רויטרס

קונטאר הבין זאת. מתברר כי בחודש מרץ שעבר כתב צוואה שחיזבאללה פרסם בכתב ידו מיד לאחר חיסולו. "מאז שבחרתי בדרך המאבק והג'יהאד", כתב בפתח צוואתו, " כדי להסיר את העושק מפלסטין ובניה והרחקת העושק והמוות מבני עמנו בלבנון, הייתי משוכנע כי סופה של הדרך הזו בניצחון או במות הקדושים... וכעת הניצחון השלם וסילוק הישות הציונית מצריך עוד קורבנות, רבים יותר מאלה שהוקרבו עד כה". קונטאר כאמור לא "זכה" לראות את הניצחון ובסופה של אותה כרוניקה הפך ל"שהיד".

עשרה ימים בלבד לאחר חיסולו של ג'יהאד מורנייה בא ירי הטילים של חיזבאללה על שיירה של כלי רכב צה"ליים בתקרית שבה נהרגו שני חיילים. כעת, לא פחות צפויה היא תגובתו של חיזבאללה להריגתו של קונטאר, רק שלא ברור מה יהיה טיבה.

המיגון הטבעי נגד חיזבאללה

בינתיים, בצד הישראלי ממתינים לצעד הבא של חיזבאללה. ביום רביעי נדרשו החקלאים באזור מטולה שלא לנוע סמוך לגבול ובגזרה המערבית, העבודות ההנדסיות שנועדו להקים מכשול נגד אפשרות של פשיטה של חיזבאללה נמשכות. למרות המתיחות והדריכות, הדחפורים, אזרחיים וצה"ליים, לא הפסיקו את עבודתם. קילומטרים של מחסום נבנים בימים אלה באמצעים טבעיים כדי למנוע מתקפת פתע של חיזבאללה.

לפרויקט אחראי מפקד חטיבה 300, אלוף-משנה אלון מדנס, שהחליט, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, לחצוב בהר מצוק מלאכותי באזורים הבעייתיים כדי למנוע מאנשי חיזבאללה להגיע לקרבת הגבול מבלי להיראות. ללא המחסום הזה, יכולה הייתה להגיע פלוגת חיזבאללה די בקלות בחסות הסבך עד לגדר, ומשם להסתער על מטרה. המחסום הזה מצריך שימוש בסולמות ותנועה בשטח חשוף, כך שכל כוח, מובחר ככל שיהיה, ייאלץ להתעכב דקות ארוכות בשטח נחות הנתון לתצפיות ישראליות. המצוק המלאכותי אמנם לא ימנע מחיזבאללה מלהגיב על החיסול של קונטאר, אבל לפחות זה יקשה עליו.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully