וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ליו"ר ועדת החוקה: כל סיעות הקואליציה יתמכו בחוק ההשעיה

16.2.2016 / 13:30

ראש הממשלה הבהיר לח"כ ניסן סלומינסקי, שהצהיר שלא יקדם את החוק ללא רוב, כי יש תמיכה גורפת למהלך כולל מצד כל הח"כים של הליכוד. זאת, לאחר שגם יו"ר הכנסת אדלשטיין חזר בו והודיע על תמיכה בנוסח העדכני

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין אמר היום (שלישי) לחבר הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) כי הוא נחוש לקדם את "חוק ההשעיה" במתכונתו הנוכחית. בשיחה טלפונית בין השניים הודיע נתניהו ליו"ר הוועדה כי כל סיעות הקואליציה יתמכו בתיקון לחוק יסוד: הכנסת (השעיית ח"כים), ובכלל זה כל חברי הכנסת מטעם הליכוד. קודם לכן שינה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את עמדתו והצהיר כי הוא תומך בנוסח הנוכחי. לאור התבטאויות אלו הודיע סלומינסקי כי הדיונים בנושא זה יחודשו בוועדת החוקה בהקדם.

נתניהו התייחס לסוגיה בדברים שאמר במסיבת עיתונאים בברלין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אני חייב להגיד שדיברתי עם חבר הכנסת סלומיאנסקי הבוקר, דיברתי גם עם יו"ר הכנסת אדלשטיין, ואמרתי להם שאנחנו ממשיכים בחקיקה. אני מקווה שלחקיקה הזאת יצביעו לא רק חברי הקואליציה, אלא גם מפלגות באופוזיציה, משום שיש גבולות מסוימים שדמוקרטיה צריכה לקיים כדי לשמור על עצמה, ואנחנו נקיים את זה במקרה הזה".

"יש הבדל בין אנרכיה לדמוקרטיה", הוסיף נתניהו. "דמוקרטיה חייבת להגן על עצמה ואי-אפשר לנצל את הדמוקרטיה כדי לנסות ולהביא לנפילתה - לא של הדמוקרטיה ולא של המדינה. לכן, כשחברי כנסת תומכים בתנועות שקוראות באופן מפורש להשמיד את ישראל, כשהם תומכים בטרור, כשהם עומדים דום לזכר רוצחי ילדים, הכנסת יכולה וצריכה לפעול נגדם, והיא תפעל נגדם באמצעות חוקים או חלקי חוקים שקיימים בספר החוקים שלנו בנושאים אלה".

לקריאה נוספת:
ריבלין נגד חוק ההשעיה: "חוטא למהות הכנסת וציבור הבוחרים"
אחרי התנגדות הנשיא ויו"ר הכנסת: בוטל הדיון בנוסח חוק ההשעיה שהוחמר
גרירת רגליים וחרב פיפיות: הדרך המייגעת לאישור חוק ההשעיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ברלין, גרמניה. 16 בפברואר 2016. רויטרס
"יש הבדל בין דמוקרטיה ואנרכיה". נתניהו במהלך פגישתו עם קנצלרית גרמניה מרקל/רויטרס

אדלשטיין חזר בו היום מהצהרתו כי "החוק לעולם לא יונח על שולחן הכנסת כל עוד אני היו"ר", והביע תמיכה בחוק. בריאיון לרשת ב' ניסה יו"ר הכנסת לנמק את חוסר העקביות שלו בכך שהוא תומך בנוסח העדכני, שמדבר על השעיית ח"כ בגלל תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל או שלילת קיומה של מדינת ישראל, וכי התנגד לנוסח הקודם, שדיבר על "התנהגות שאינה הולמת".

עוד באותו נושא

ההתכתשות על חוק ההשעיה: מגלגלים את תפוח האדמה הלוהט לעבר נתניהו

לכתבה המלאה
יולי אדלשטיין בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
חזר בו מהצהרתו. אדלשטיין/נועם מושקוביץ

הבוקר נראה היה פוחתים סיכויי החוק במתכונתו החדשה. סלומינסקי עצמו, כמו חברי כנסת אחרים בבית היהודי ובליכוד, לא התלהב מן הנוסח המוצע ולפיו חברי כנסת יוכלו להדיח איש את רעהו, והודיע כי הדיון שאמור היה להתקיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט נדחה.

"שמעתי בלילה את דבריו של יו"ר הכנסת, שהוא גם אדם מרכזי בליכוד, כי הוא מתנגד לחוק. אמרתי שאם אין רוב אז למה אני צריך לעשות את כל הבלגן. התנאי שלי זה שיהיו 61 ח"כים. אמרתי שהוא ישהה את החוק עד שראש הממשלה יחזור מחו"ל", אמר הבוקר סלומינסקי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

ההצעה עלתה באחרונה ביוזמת נתניהו על רקע פגישתם של חברי הכנסת באסל גטאס, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי מהרשימה המשותפת עם משפחות מחבלים. היא אושרה בשבוע שעבר על ידי ראשי הקואליציה. ועדת הכנסת קיימה בשבוע שעבר דיון מיוחד בנושא, שבמהלכו דנו בצעדים אפשריים נגד שלושת הח"כים.

החוק העדכני מאפשר הדחת ח"כים בשל התבטאויות

על פי הנוסח הסופי שסוכם אתמול והיה אמור לעלות היום לדיון, ניתן יהיה להדיח חבר כנסת בשל תמיכה בשלילת קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. כך ניתן יהיה להדיח ח"כים גם בשל התבטאויות בנוסח זה, ולא רק בעקבות מעשים כפי שכתוב בחוק בסעיף 7א לחוק כיום.

על פי ההצעה, אם 61 חברי כנסת יבקשו להשעות ח"כ מסוים, תתכנס ועדת הכנסת לישיבה שבה יוכל חבר הכנסת המועמד להשעיה להשמיע את טיעוניו. אם הוועדה תחליט כן, תתכנס המליאה להצביע על כך, ויידרש רוב של 90 ח"כים כדי לאשר את המהלך.

כעבור עשרה ימים מאותו הרגע שבו אישרו 90 חברי כנסת להשעות את חברותו של אותו ח"כ, ייכנס במקומו של אותו ח"כ הבא בתור ברשימה לכנסת. לחבר הכנסת תינתן האפשרות לערער על המהלך לבית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully