וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובת האופוזיציה לחוק העמותות: הצעת חוק לשקיפות מלאה

11.2.2016 / 2:02

ח"כים מהמחנה הציוני, מרצ ויש עתיד הגישו הצעת חוק שלא מסתפקת בסימון עמותות שמאל, אלא מבקשת שקיפות מלאה בנושא מימון ארגונים. "לא ייתכן שהנאבקים בעמותות השמאל בשם השקיפות, יסתתרו מאחורי סעיפים עלומים כשהם מממנים עמותות ימין קיצוני"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע הצעת החוק לסימון עמותות, שעברה שלשום (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, הגישו לאחרונה חברי כנסת מסיעות האופוזיציה הצעת חוק שמטרתה להוביל לשקיפות מלאה, ולא להסתפק בסימון עמותות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית.

על פי ההצעה שיזמו חברי הכנסת תמר זנדברג, יעל גרמן, קרין אלהרר, נחמן שי ואיציק שמולי, כל העברת כספים ממשלתית לגופים וארגונים תהיה שקופה – ולא נסתרת, כפי שמקובל כיום. לדבריהם, "כיום מחויבות עמותות לדווח על העברת כספי ציבור ממשרדי ממשלה ורשויות מקומיות תחת סעיף עמום של 'השתתפויות' וללא פירוט הגוף שמעביר את התמיכה". המצב הנוכחי מביא לתמיכה ענפה של משרדי ממשלה ורשויות מקומיות בפעילות עמותות, מבלי שמתאפשרת ביקורת ציבורית על הגוף או השר שהעביר את המימון, שכן הוא אינו מזוהה בדיווחים המחויבים של העמותות.

עוד באותו נושא:
וואלה, הבנתי: שקיפות או סימון פעילי שמאל? הכול על חוק העמותות
שקד לשגריר האמריקני: "ארה"ב לא צריכה להתערב בחקיקה פנימית"
נתניהו: מתנגד לחיוב נציגי עמותות להסתובב עם תגי זיהוי בכנסת

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
"אני מצפה מממשלת הימין לעצור את הצביעות". תמר זנדברג/ניב אהרונסון

ההצעה קוראת לתיקון הסעיפים הרלוונטיים בחוק העמותות הקיים, ולדיווח מפורט של כל מימון שמקורו בכספי ציבור, לרבות גובה המימון, זהות הגוף המממן והפרויקט הספציפי שעבורו הועבר המימון. זאת, לדברי מציעי החוק, על מנת "לעצור את התופעה שבמסגרתה מועברים בחשאי וללא עקבות סכומים המוערכים במאות מיליוני שקלים בשנה, לטובת מטרות פוליטיות של שרי הממשלה".

ח"כ זנדברג (מרצ) אמרה כי "בעקבות החשיפה שלפיה כסף ממשלתי שהועבר לוועד מתיישבי השומרון שימש לסרטון אנטישמי ולקמפיין מסית, חובה להוסיף שקיפות לכספי העמותות – ושקיפות מתחילה בכסף ממשלתי. אני מצפה מממשלת הימין לעצור את הצביעות ולאפשר שקיפות של ההעברות התקציביות כבדות המשקל לארגונים קיצוניים, העברות שמשמשות לאחר מכן לצורך הסתה נגד חלק מהציבור. לא ייתכן כי מי שיצא למאבק בעמותות השמאל בשם השקיפות ימשיך להסתתר מאחורי סעיפים עלומים כשהוא מעביר מימון ציבורי לעמותות ימין קיצוני ותג מחיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
"השקיפות חשובה למנהל התקין, וזאת ללא הבדל בין ימין ושמאל". גרמן/נועם מושקוביץ

לאחר הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת, ציינה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "השקיפות בהעברת הכספים לעמותות השונות חשובה למנהל התקין, וזאת ללא הבדל בין עמותות ימין ושמאל. הצעת החוק תאפשר לרשויות המקומיות לדעת כמה קיבלה כל עמותה מהמשרדים השונים, ותאפשר לעקוב אחר כספי הציבור ויעדיהם".

ח"כ נחמן שי (המחנה ציוני) אמר כי "אני מייחס חשיבות רבה לפעילות החברה האזרחית ובכללה לעמותות, מכל סוג ובכל תחום. ראוי שהמקורות הכספיים יהיו גלויים ושקופים לכלל הציבור".

חברת הכנסת ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר (יש עתיד), מסרה כי "לצערי אנו בימים בהם שקיפות ומנהל תקין הם דבר שמצריך חקיקה ראשית ולא התנהלות נורמטיבית של גופים ציבוריים. שקיפות צריכה להיות נחלת כלל העמותות, ללא יוצאי דופן, ואם הדבר לא קורה באופן טבעי אנחנו נגרום לו לקרות".

לדברי ח"כ איציק שמולי (המחנה ציוני): "צריך להפסיק את מדיניות קריצת העין של הממשלה, שמצד אחד מוקיעה פומבית חלק מארגוני הימין הקיצוני ומצד שני מוצאת דרכים נסתרות ועקלקלות שבאמצעותן, בסופו של דבר, הם זוכים לקבל ממנה תמיכה של כספי ציבור. בואו נראה עכשיו אם אותה הממשלה שמדברת בלהט על חובת השקיפות כשמדובר בארגוני שמאל, תהיה נאמנה לאותו העיקרון כאשר מדובר בכספי המסים של כולנו והשימושים העקומים שהיא עושה בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully