וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט רומז על הפעילות נגד המנהרות: המאמץ גדול, רובו רחוק מהעין

9.2.2016 / 10:30

הרמטכ"ל התייחס בכנס שנערך במרכז הבינתחומי הרצליה לאיום מנהרות חמאס ואמר כי "יש קרוב למאה כלים הנדסיים שעובדים במסגרת פעילות ממוקדת לאורך רצועת עזה". הוא תקף גם את האמירות בימין על מבצע גדול בגדה: "מי שמדבר על חומת מגן 2 לא מכיר את יהודה ושומרון"

צילום: ניב אהרונסון, זוהר גואטה; עריכה: גדי וינסטוק

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, התייחס היום (שלישי) לאיום המנהרות ואמר כי במערכת הביטחון "ממקדים פעילות מודיעינית באיום. יש יוזמה ותחבולה וחיפוש כל רעיון אפשרי לנטרל אותו. יש לנו יכולות מתקדמות ואנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד, שרובם הגדול רחוק מהעין. יש קרוב למאה כלים הנדסיים שעובדים במסגרת פעילות ממוקדת לאורך רצועת עזה", סיפר בכנס צה"ל והחברה הישראלית שנערך במרכז הבינתחומי הרצליה לזכרו של רא"ל במיל' אמנון ליפקין שחק המנוח. איזנקוט התייחס גם להדלפות מהקבינט באשר לתקיפת המנהרות ומסר: "האם דרושה התקפה מקדימה? ראוי שתידון במקומות הראויים".

איום המנהרות הוא איום מרכזי מאז 2013, לטענת הרמטכ"ל. "צה"ל טיפל ב'צוק איתן' ב-33 מנהרות. חמאס לא זנח את זה. חלק גדול מהאמצעים שנכנסים לרצועת עזה מופנה לבניית תשתית תת-קרקעית". הוא הוסיף כי צה"ל מרכז מאמץ מודיעיני והנדסי אל מול האיום. "יש לנו את היכולת המתקדמת בעולם, אנחנו לא נותנים לשקט בדרום להפוך לאחיזת עיניים. לטעמי שנת 2015, הייתה השקטה ביותר מאז שנות השבעים. 23 רקטות שוגרו מרצועת עזה על ידי ארגוני מורדים וסלפים לשטחים".

הרמטכ"ל דיבר בנאומו גם על גל הטרור ואמר כי הבסת הטרור אפשרית אך שלל אפשרות ליציאה למבצע "חומת מגן 2", כפי שקרא שר החינוך נפתלי בנט . "כיום פועלות ביהודה ושומרון שש חטיבות, עשרות גדודים ומאה פלוגות לילה-לילה נגד הטרור, בהן מיטב היחידות המיוחדות. מי שמדבר על חומת מגן 2 לא מכיר את המציאות ביו"ש. צה"ל נהנה מחופש פעולה", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
דומרני - הדור הבא: כך הופך בנו של ראש ארגון הפשע לאימת הדרום
נחמן בן ה-14 כתב להוריו לפני שמת מסרטן: "סליחה, קשה לי לסבול יותר"

גדי איזנקוט במרכז הבינתחומי. ניב אהרונסון
איזנקוט, היום/ניב אהרונסון

לדבריו, "הוכחנו בעבר שאפשר להביס את טרור המתאבדים. המצב מורכב מאוד אין יד מכוונת. חמאס והג'יהאד האיסלאמי מסיתים ומתלהמים אבל אין תשתיות מאורגנות. האירועים מוזנים מאירועים פנימיים של דקירות ופיגועים נוספים". הוא הוסיף כי בצה"ל מתקשים "להמשיג את המציאות הנוכחית" ולכן קוראים לו הסלמה. איזנקוט ציין כי מה שסייע להביס את טרור המתאבדים היה עליונות מודיעינית גבוהה מאוד של שב"כ ואמ"ן. "זו הסיבה המרכזית להבסת טרור המתאבדים. אבל כשהמחבלים לא צריכים להישען על מסייע, מארגן מתכנן ומעבדת חבלה אלא לקחת סכין מהמטבח אתה מבצע פיגוע" באין מפריע.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מיהו המחבל? 95% הם צעירים וצעירות שלוקחים החלטה

ההנהגה הפלסטינית אומנם מסיתה אך היא אינה מכוונת את הרחוב לטרור, טען הרמטכ"ל. "80% מהטרור מתקיים ביהודה ושומרון מול כוחות ביטחון", אמר הרמטכ"ל והוסיף, "עשינו ניסיון להבין מי הסכינאי? מי המתאבד? שאלנו גם מי אינו הסכינאי. 95% מהסכינאים הם צעירים וצעירות שלוקחים החלטה".

הוא ציין מקרה יחיד של "מתאבד" שיש לו אישור עבודה בישראל. בעשור האחרון, הסביר איזנקוט, מתוך 120 אלף מקבלי אישור עבודה היה רק אחד שביצע פיגוע. "שאלנו עוד שאלה נוספת. כמה מהם הם בנים למקבלי אישורי עבודה? מכל המפגעים יש עוד אחד כזה. המחבל שביצע את הפיגוע בעתניאל. הוא המחבל היחיד שהוא בן למקבל אישור עבודה. צריך לעשות הפרדה בין טרור לאוכלוסייה. אני לא מדבר על אירוע נקודתי אלא כתפיסה".

תיעוד: כלים הנדסיים של צה"ל חופרים בגבול הרצועה בניסיון לאתר מנהרות. מערכת וואלה! NEWS
"לא נותנים לשקט בדרום להפוך לאחיזת עיניים". כלים של צה"ל בעוטף עזה/מערכת וואלה! NEWS
על שוברים שתיקה: "שידווחו בזמן אמת ולא ישתחררו אחרי שלוש שנים וישתתפו בכנס ויגידו אני שובר שתיקה"

איזנקוט הסביר כי ההסתה התקשורת אכן מובילה לפיגועי הסכינים. "מתחקירי המחבלים עולה מוטיב חוזר. הם מספרים שראו הסתה בטלוויזיה, בטוויטר, באינסטגרם ובפייסבוק ויצאו לבצע פיגוע. זה השפיע עליהם. זו ויראליות שמסבירה את ההשפעה על הצעירים. כמו על 15,000 צעירים שהצטרפו לדאעש מרחבי העולם". בנוסף לכך ציין הרמטכ"ל כי בנוסף להסתה ולמתח סביב הר הבית יש משקל גם למצב הכלכלי הקשה ביהודה ושומרון על המצב הביטחוני.

בנאומו התייחס הרמטכ"ל לסערת ארגוני זכויות אדם, בהם שוברים שתיקה. "אנחנו מצפים מחיילי צה"ל שסולם הערכים שלהם יהיה כזה ואם יש פקודה בלתי חוקית בעליל שידווחו בזמן אמת ולא ישתחררו אחרי שלוש שנים וישתתפו בכנס ויגידו אני שובר שתיקה, אלא בזמן אמת, זו חובתך לא למלא פקודה בלתי חוקית בעליל".

"להבנתי", אמר איזנקוט, "אם צה"ל לא היה פועל לפי סולם ערכים ברור, על פי רוח צה"ל, זה היה עשוי לפרק אותו. יחד עם זאת, יש מקרים חריגים שאני מודע להם ולא מתעלם". הוא הוסיף: "שלושה שבועות אחרי שחייל מתגייס לצה"ל הוא אומר 'אני נשבע אמונים למדינת ישראל'. מלמדים אותו מה זו פקודה חוקית ומה זו פקודה בלתי חוקית ומה זו פקודה בלתי חוקית בעליל ומה זו רוח צה"ל".

תפיסת המחבל בזירת פיגוע הדקירה, בניין פנורמה, תל אביב, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
בעל היתר עבודה בישראל. המחבל מהפיגוע בבניין פנורמה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully