וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר סופית: שהות מבקשי המקלט במתקן חולות תוגבל לשנה בלבד

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק, שלפיו זמן השהייה המקסימלי במקום יופחת מ-20 ל-12 חודשים. זאת, בעקבות קביעת בג"ץ בנושא. ארגוני זכויות האדם לא מיהרו לפרגן: "הכליאה בחולות תמשיך להפר את זכויות האזרחים הזרים"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון הרביעי לחוק למניעת הסתננות, במסגרתו נקבע כי זמן השהייה המרבי במתקן "חולות" שבנגב יקוצר ל-12 חודשים. זאת, במקום הוראת חוק קודמת שקבעה תקופת שהייה מרבית של 20 חודשים ונפסלה על ידי בג"ץ.

בג"ץ קבע למעשה כי הסעיף הקשור בהחזקה במתקן אינו חוקתי בשל "פגיעתו הקשה והבלתי-מידתית בזכות החוקתית לחירות ולכבוד, ועל כן, יש לבטלו". בקריאה שלישית תמכו 55 חברי כנסת והתנגדו 32.

עוד בוואלה! NEWS:
הממשלה אישרה תיקון לחוק: השהייה במתקן חולות תוגבל לשנה
ביצים רקובות וירקות עם עובש: תלונות על מזון מקולקל במתקן חולות
משרד הפנים: אין סיבה שלא להחזיק אבות לילדים במתקן "חולות"

מחוץ למתקן השהייה חולות, יוני 2015. ראובן קסטרו
השהות תקוצר לשנה אחת. מתקן חולות/ראובן קסטרו

בארגוני זכויות האדם שהגישו את העתירות לבג"ץ סרבו להתרגש מהשינוי, וטענו כי הוא אינו פותר את הבעיה באופן כולל. "הכנסת אישרה הערב בפעם הרביעית מדיניות כושלת שלא מסייעת לאיש, ומבזבזת את כספי משלמי המיסים", נמסר בהודעה משותפת של הארגונים. "תלישת מבקשי מקלט מחייהם וכליאתם לשנה במתקן 'חולות' רק כדי שיאלצו להתחיל מאפס כשישתחררו, תמשיך להפר את זכיותיהם ותעמיק את המצוקה בדרום תל אביב ובמקומות אחרים".

הארגונים הציעו פתרונות אחרים למצב: "השקעת הון העתק שמושקע בכליאה בתשתיות ושירותים במקומות המאכלסים מבקשי מקלט, הנפקת רישיונות עבודה מוסדרים שיאפשרו את פיזור הקהילות ברחבי הארץ, קליטת מבקשי המקלט בתעשיות שזקוקות לידיים עובדות במקום המשך ייבוא מהגרי עבודה ממדינות אחרות ובדיקת בקשות המקלט בהתאם לסטנדרטים העולמיים. אנחנו נמשיך להיאבק עד שהכנסת תפעל לקידום מענה אמיתי והולם אחת ולתמיד, שמכבד את מבקשי המקלט ואת הציבור הישראלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנה של תושבי דרום תל אביב נגד החלטת בג"ץ שישוחררו מסתננים, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
"התיקון לא משפר את חיי תושבי דרום תל אביב". הפגנת התושבים נגד מבקשי המקלט, אוגוסט 015/ניב אהרונסון

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני), אמרה גם היא כי התיקון פותר את מצבם של תושבי דרום תל אביב, שם נמצאים מבקשי מקלט רבים. "למה משקיעים את האנרגיה בחוק במקום להתעסק עם הדבר האמיתי, ולדבר על הצורך האמיתי, והוא מה עושים עם תושבי שכונות דרום תל אביב? איך משפרים את חייהם שהפכו לסיוט מתמשך? ממשלת ישראל השקיעה באיזה שהוא אופן בשכונות דרום תל אביב? ממש לא. אנחנו מתקשקשים עם תיקון לחוק שאת איזו שכונות זה יציל? למי זה יסייע? איך זה יעשה חסד?"

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הצטרפה לדבריה ואמרה: "הצעת החוק הזו לא תהפוך את דרום תל אביב למקום שכל כך טוב לגור בו. היא גם לא תוציא את הפליטים ותביא להם פרנסה כך שאולי יעזבו את דרום תל אביב. מצד שני היא לוקחת אנשים שלא עשו שום דבר המנוגד לחוק, ואי אפשר להחזיר אותם לארץ המוצא כי שם נשקפת להם סכנת חיים. מה מצפים מהפליטים האלה? שלא ישנו? שלא יאכלו? שלא יעבדו? הממשלה מפנה לב קר אל הקריאה שאומרת בואו נמצא פתרון הומני".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) גינתה את התנהלות הממשלה מול בג"ץ: "נציגי הממשלה מציגים בחו"ל את פסיקות בג"ץ בנוגע למבקשי המקלט כתמונת המראה של הדמוקרטיה הישראלית ומתגאים בזה שבית המשפט פוסל חוקים שאינם חוקתיים ומגן על זכויות פליטים מיעוטים. ביד אחת הממשלה משמיצה את בג"ץ ומהצד השני משתמשים בזה בעולם כדי להראות עד כמה אנחנו מדינה מתוקנת. לצערי הרב מדיניות ההתעללות וההתעמרות במבקשי המקלט ממשיכה במדינת ישראל. אנחנו שוב מתעלמים מהתוכן והמהות של מה שבג"ץ אמר לנו, ומתייחסים רק לעניין הטכני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully