וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביצים רקובות וירקות עם עובש: תלונות על מזון מקולקל במתקן חולות

26.12.2015 / 0:23

סמי, מבקש מקלט שהגיע למתקן שבנגב לפני כשבועיים, טוען כי האוכל המועט שמוגש לכ-3,000 השוהים בו אינו מספיק. "אני נשאר רעב, אנשים חיוורים", סיפר. פעילה לזכויות פליטים לאולפן וואלה! NEWS: "כמויות המזון קטנות ולפעמים לחלק מהם אין מה לאכול"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

סמי, מבקש מקלט השוהה במתקן חולות, אוכל בבוקר - קוטג', ריבה עם שתי פרוסות לחם, בצהריים - אורז, מרק ומלפפונים, ובערב – שוב אורז ומרק. "פעם בשבוע נותנים לנו קציצת בשר קטנה", הוסיף סמי בשיחה עם וואלה! NEWS והעלה שוב לסדר היום את סוגיית טיב האוכל במתקן, שאף נחשפת בתמונות המאששות את דבריו.

"כלואי מתקן חולות מתלוננים מיום פתיחת המתקן על טיב האוכל ועל איכותו", מסבירה סיגל אביבי, פעילה למען זכויות אדם ופעילה במאבק מבקשי המקלט. "לא אחת האוכל המוגש לכלואים אינו מבושל כראוי, האורז יבש, הביצים לא מבושלות ולפעמים עולה מהם ריח רע, העגבניות, כמו גם שאר הירקות, מרקיבות".

סמי, שנמצא זה ארבע שנים בארץ, הגיע למתקן, שמאכלס כ-3,000 מבקשי מקלט, לפני עשרה ימים ומתקשה להתרגל לתנאים בו. "האוכל לא מספיק, אני נשאר רעב, האנשים רעבים פה", סיפר. "אסור לנו להכניס אוכל למקום, אני מתבייש לבקש אוכל, זאת המנה שלך וזהו. יום אחד ביקשנו להביא מבחוץ אוכל שקנינו אבל לא נתנו לנו. אנשים פה חיוורים בגלל חוסר אוכל, ממש קשה בתנאים הללו, אסור לעשות לנו ככה, ארבע שנים אני פה ואף פעם לא נתקלתי בזה, פשוט אי אפשר להתקיים", קבע סמי.

לקריאה נוספת
השחרור מחולות נתן לי תקווה, אבל זה לא הפתרון האמיתי
תזונה לקויה והיגיינה ירודה: התנאים הקשים במתקן חולות

האוכל שמספקים לשוהים במתקן חולות. דצמבר 2015. סיגל אביבי, מערכת וואלה! NEWS
"העגבניות, כמו גם שאר הירקות, מרקיבות". המזון במתקן חולות/מערכת וואלה! NEWS, סיגל אביבי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מנת מבקש מקלט/מערכת וואלה, צילום מסך

הפעילה אביבי מאשרת את דבריו. "התפריט הדל אינו כולל כמעט בשר, פעם בשבוע מקבלים הפליטים בשר מעובד, כמו נקניקיות. כמעט שלא מגישים להם ירקות ופירות. מוצרי החלב, על פי רוב, פג תוקפם בכמה ימים".

לדבריה, "כמויות המזון כה קטנות כך שלפעמים לחלק ממבקשי המקלט כמעט שלא נותר מה לאכול". אביבי סיפרה כי לפני שבועיים לפחות 70 מבקשי מקלט חטפו הרעלת מזון, חלקם נזקקו לאינפוזיות במרפאה, "זו לא הפעם הראשונה שזה קורה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מנת אורז/מערכת וואלה, צילום מסך

אביבי אף טוענת כי המצב חמור כל כך שבשב"ס ממליצים למבקשי המקלט לא להוציא אנרגיה רבה. "ממליצים להם לא להוציא אנרגיה בהליכה או בריצה מחוץ למתקן, משום שגם לדעת אנשי השב"ס כמות המזון לא מספיקה לפעילות מסוג זה".

עורך דין ערן בן הרוש, המטפל בסוגיות רבות הקשורות בפליטים האריתראים והסודנים בארץ, אמר כי "מצפייה בתמונות מגשי האוכל שניתנים לפליטים עולה תמונה עגומה של השקעה במשאבים מיותרים בכלי אוכל מפוארים לעומת השקעה צנומה בכמות האוכל ובאיכותו. עובדה שאינה מסתדרת עם השכל הישר".

האוכל שמספקים לשוהים במתקן חולות. דצמבר 2015. סיגל אביבי, מערכת וואלה! NEWS
"ממליצים להם לא להוציא אנרגיה בהליכה או בריצה מחוץ למתקן". מלפפונים בחולות/מערכת וואלה! NEWS, סיגל אביבי

בן הרוש הוסיף: "חורה לי מאוד לראות שמדינת ישראל בשנת 2015 הרואה זכויות אדם כמעלה ראשונה, פוגעת פגיעה קשה בזכויות אדם בסיסיות, בכך שהיא לא מאפשרת לפליטים שעברו מסע קשה של בריחה, נרדפות וסכנת חיים, להתכלכל בכבוד ולהתקיים ברמה הבסיסית ביותר בתזונה בפרט. כולי תקווה שרשויות השלטון ישנו את דרכם במהרה ויאפשרו לפליטים השוהים במדינתנו ובמתקן חולות בפרט לקבל לכל הפחות, ארוחה חמה ותנאי שינה וקיום בסיסיים".

שב"ס בתגובה: "במרכז חולות אין ולא הייתה בעיה של כמות מזון"

משב"ס נמסר בתגובה כי אין בעיה של מזון במתקן, ואף צירף תמונה להמחיש את טענתו. "כפי שהסברנו בעבר וללא כל התייחסות לאינטרסים של מי מבין הפונים לתקשורת על אודות המתרחש במרכז חולות, נבהיר גם הפעם - במרכז חולות אין ולא הייתה בעיה של כמות מזון. המזון מסופק על ידי שב"ס מדי יום בהתאם למצבת השוהים ולא בהתאם לספירה בפועל – כך שנוצר מצב קבוע שבו הכמויות עולות בהרבה על מספר הסועדים.

"תפריט המזון המוגש בחולות מבוסס כמו ביתר מתקני שב"ס, על לוחות מזון שנבנו על ידי דיאטנים ויועצים חיצוניים, מעבר לכך מנהלי המקום קשובים לצרכי השוהים ומגוונים את התפריט במידת האפשר. מיותר לציין, כי על פי חוק, השוהים רשאים לשהות מחוץ למתקן במשך רוב שעות היום ויכולים לרכוש גם מזון בתקציב החודשי (כ-500 שקלים – י"י) הניתן להם". לתגובה צורפו תמונות המוכיחות, לטענתם, כי אין כל בעיה באיכות המזון המוגש במתקן.

(עדכון ראשון: 22:32)

מזון שמוגש בחדר האוכל במתקן השהייה בחולות. שב"ס,
האוכל במתקן "חולות" שצולם היום/שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully