וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרשימה השחורה": מאות במופע מחאה של ארגוני זכויות אדם

5.2.2016 / 13:26

שרית וינו אלעד, מנחת האירוע, שנערך בנמל תל אביב בצל קמפיין "השתולים", קראה: "לסוכני השטאזי דה לה שמאטע - זה לא יעזור לכם". רבקה מיכאלי: "זכותה וחובתה של המדינה לממן אמנות". גלאון: "נמשיך להיאבק עד שיפסקו הטיהורים הפוליטיים"

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז
"מישהו יתפכח בסוף. המדינה צריכה לתמוך בייצוא הטוב ביותר שלה - אמנות".

מאות בני אדם הגיעו היום (שישי) למופע מחאה של אמנים ושל שורת ארגוני זכויות אדם בהאנגר 11 שבנמל תל אביב, תחת הכותרת "מופע עם קמצוץ של תקווה: 'הרשימה השחורה'". על פי מארגני האירוע, המופע, בהנחיית העיתונאי דרור פויר והשחקנית שרית וינו אלעד, נועד לקדם "שלום, שוויון, אמנות חופשית, חופש ביטוי וצדק".

בין המשתתפים, השחקניות רבקה מיכאלי, עינת ויצמן ולאורה ריבלין, הסופר ניר ברעם, העיתונאים רועי צ'יקי ארד וגל אוחובסקי, הכוריאוגרפית רננה רז, הזמרים מירה עוואד וקוואמי, הקומיקאי יוסי צברי, ההרכבים ז'עלוק, אקו וטיטו וסגול 59, המשוררת לורן מילק והתקליטנית נרקיס טפלר.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו על קמפיין "אם תרצו": "מתנגד לשימוש במונח בוגד"
"פאשיסטים": עימות סוער בכנסת בדיון על שוברים שתיקה. צפו
קמפיין השתולים המקורי: סיפורו האפל של מקארתי נולד מחדש בישראל?

המחנה שרית וינו אלעד אמרה על במת האירוע: "לסוכני השטאזי דה לה שמאטע - זה לא יעזור לכם. פתאום כולם מדברים על הכיבוש".

"באתי כדי לומר שאני חלק מהאנשים שרוצים וחייבים להתבטא ולנקוט עמדה, ולהצביע על כל מה שמעוות, ועל כל מה שעושים בשמי שהוא מעוות", אמרה רבקה מיכאלי. "אני רואה בזה שסומנתי כ'שתולה' נסיון ואני מקווה שההידרדרות הזאת תיעצר. מישהו יתפכח בסוף. לדעתי המדינה צריכה לתמוך בייצוא הטוב ביותר שלה, שזה אמנות. לדעתי האמנים הישראלים הביאו רק כבוד למדינת ישראל. אני לא חושבת שהיא צריכה להתעלם מזה. זכותה וחובתה לממן את זה".

עינת ויצמן באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
"תפקידה של אמנות היא לעורר שאלות ולבחון את המציאות בכלים ביקורתיים". ויצמן/אבי כהן
"לא מוכנים לסבול יותר את האג'נדה האפלה של העומדים בראש המדינה"

"חשיבות האירוע היא באמירה שלא מוכנים לסבול יותר את האג'נדה המכוערת והאפלה של האנשים שעומדים בראש המדינה, ולא מעניין אותם לא התרבות ולא החינוך ולא העם והאזרחים, אלא רק איך לקדם את המושב שלהם בממשלה", אמרה לאורה ריבלין. "זו התקוממות שלנו כאזרחים שיש להם חלק גדול במדינה, ואנחנו רואים איך הדבר הזה הולך ונהיה נגד עינינו. אנחנו רוצים שישנו את כל הגישה, שיתנו אפשרות לנסות לחיות פה בשלום ובהבנה עם שכנינו. לא נמחק אותם, יש להם זכויות פה לפחות כמו שלנו. אין מנוס מהידברות".

עינת ויצמן הוסיפה כי "כל מי שיכול שיאמר את דעתו, כי הפשיזם כבר עובר, ומי שמאפשר זאת הם כל אלה ששותקים". לדבריה, "כשאומרים לי שאני אמיצה זה מכעיס אותי, כי אני נהיית אמיצה כי הם שותקים. תפקידה של אמנות היא לעורר שאלות ולבחון את המציאות בכלים ביקורתיים - ולא להיות לחם ושעשועים".

לטענתה של מירה עוואד, "אמנות הייתה ותהיה לפני ואחרי ממסדים. היוצרים ימשיכו ליצור, אני מעולם לא נהניתי מתמיכת הממסד ובאתי להגיד לחבריי האמנים: בואו לא ניכנס לשיח הזה של התלהמות, כי גוררים אותנו לשם. אני רוצה ליצור - ואמשיך ליצור עם או בלי תמיכה".

מירה עוואד ודרור פויר באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
"אני רוצה ליצור - ואמשיך ליצור עם או בלי תמיכה". עוואד ופויר, היום/אבי כהן

יו"ר מרצ זהבה גלאון, הוסיפה: "הדג מסריח מהראש, הקמפיין של 'אם תרצו' להתרת הדם של ארגוני השמאל והאמנים, המסע לסתימת פיות וחוק העמותות הם תוצאת ההסתה מאדריכל ההסתה הראשי, ראש הממשלה נתניהו. ההתנערות שלו ושל פוליטיקאים נוספים מ'אם תרצו' היא בגדר מס שפתיים בלבד, אני לא מאמינה להם". לדבריה, "הם ייבחנו לא על פי הגינויים שלהם אלא על פי המעשים שלהם. נמשיך להיאבק עד שיפסקו הטיהורים הפוליטיים, סתימת הפיות וחקיקת חוקים אנטי דמוקרטיים וגזעניים".

מאחורי האירוע עומדת שורה ארוכה של ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית, בהם "יש דין", "בצלם", "רופאים לזכויות אדם", "שוברים שתיקה", "הוועדה הציבורי נגד עינויים", "אמנסטי אינטרנשיונל", "המוקד לפליטים ולמהגרים", "קו לעובד", "א.ס.ף", "קואליציית נשים לשלום" ו"הקשת הדמוקרטית המזרחית".

בנוסף להם, גם הארגונים "עיר עמים", "הקרן החדשה לישראל", "אחותי", "שתיל", "עמותת סיכוי", "שלום עכשיו", "לוחמים לשלום", "התנועה לחופש המידע", "האגודה לזכויות האזרח בישראל", "קבוצת המומחים לשלום ולביטחון", "יש גבול", "האגודה למען הלהט"ב", "רבנים למען זכויות אדם", "מרכז אדוה" וארגוני חברה אזרחית נוספים שותפים להפקת האירוע.

מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
"מופע עם קמצוץ של תקווה"/צילום מסך, פייסבוק

האירוע מגיע על רקע שורת צעדים חקיקתיים וציבוריים שלהם התנגדו רבים מהארגונים השותפים לאירוע, שהאחרון בהם הוא קמפיין "שתולים בתרבות" של "אם תרצו", שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. לאחר הפרסום והביקורת הציבורית החריפה על הקמפיין, שכלל אישי ציבור רבים ש"מצפצפים על מדינת ישראל וערכיה", כלשון הפרסום, ו"תומכים בארגונים שתולים", גנז הארגון את הקמפיין.

לפני כשבוע, פורסמה הודעה מטעם "אם תרצו" שמביעה חרטה על פרסום הקמפיין. "חברים יקרים, טעינו. העלנו פוסט שגוי בנושא מאוד חשוב ומהותי ודווקא מתוך כך היינו צריכים להקפיד הרבה יותר. לא היה 'קמפיין', ולא היו אמירות על 'בוגדים' שהדביקו לנו בתקשורת ומעולם לא אמרנו. אנחנו לוקחים אחריות מלאה ומבטיחים להמשיך לעבוד באמונה גדולה למען עם ישראל וחיילי צה"ל", נכתב בהודעה שפורסמה בפייסבוק.

מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
בשבוע הבא תעלה לדיון במליאה הצעת חוק סימון העמותות. משתתפים באירוע, היום/צילום מסך, פייסבוק

חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), יוזם "חוק השתולים", התנגד אף הוא לקמפיין. "אני מתנגד לקמפיין הפרסונלי של אם תרצו. התנגדתי גם לקמפיין הפרסונלי הקודם. בין הדרך הזו לבין חוק השתולים בהובלתי אין שום קשר. לא אתן יד לסימון אנשים ספציפיים, זו אינה דרכי". לדבריו, "בלי הסתה, בלי לרמוס אף אחד, נתווה את הדרך שלשמה נבחרנו בכל אותם מקומות שחששנו כל כך מלהתקרב אליהם. נאמר את האמת: תרבות, אקדמיה, משפט ותקשורת הם חלק מרכזי בחיינו, והימין סוף סוף מוכן להשפיע גם בהם. קידום ומימוש מדיניות כן, קמפיין פרסונלי לא".

בשבוע הבא תדון מליאת הכנסת בחוק העמותות שיזמה שרת המשפטים איילת שקד. הדיון על החוק, שהיה אמור להיות לעלות לאישור המליאה ביום שני האחרון, נדחה בשל עומס. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בישיבת סיעת הליכוד לחוק העמותות, וטען: "אני מנסה לדמיין מצב שבו ישראל הייתה מממנת עמותות שתומכות בתנועות בדלניות בבסקים. הייתה קמה זעקה נוראית. כשאנחנו באים להביא שקיפות לפעולה של ממשלות בתוך הדמוקרטיה שלנו, זה נתקל בטענות דווקא מתוך אלה שמצדדים בשקיפות. החוק הזה נחוץ, הוא דמוקרטי, והוא יעבור".

(עדכון ראשון: 12:53)

רבקה מיכאלי באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
רבקה מיכאלי, היום/אבי כהן
רבקה מיכאלי באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
רבקה מיכאלי באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016/אבי כהן
יוסי צברי באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
יוסי צברי, היום/אבי כהן
מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016/צילום מסך, פייסבוק
מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016. פייסבוק, צילום מסך
מופע מחאה של ארגוני זכויות אדם, נמל תל אביב, 5 בפברואר 2016/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully