וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: עובדים בארגונים שיוגדרו "שתולים" לא ישרתו במילואים

20.12.2015 / 17:10

ח"כ יואב קיש מהליכוד יגיש בימים הקרובים את הצעת "חוק השתולים", שקוראת למשרדי ממשלה ולצבא להימנע משיתופי פעולה עם "מי שמייצג בעלי אינטרסים פוליטיים זרים". אחיה שץ, פעיל ב"שוברים שתיקה" אמר באולפן וואלה! NEWS: "אני מפחד שיוציאו אותי ממערך המילואים"

עריכה: ניר חן

ח"כ יואב קיש (הליכוד) יוזם הצעת חוק שתאסור על מי שמועסקים על ידי ארגונים שיוגדרו "שתולים" לשרת במילואים. עד כה היא זכתה לתמיכה של 17 חברי כנסת והיא תוגש בימים הקרובים ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולסגניו.

את הצעת החוק מכנה קיש "חוק השתולים", בדומה לשמו של הסרטון שהפיצה בשבוע שעבר עמותת הימין "אם תרצו", הקורא להוציא פעילות של ארגוני שמאל מחוץ לחוק. יחד עם זאת, קיש הביע בשבוע שעבר הסתייגות מהסרטון ואמר כי הוא "מתנגד לפרסונליזציה האגרסיבית בקמפיין" של תנועת הימין.

לטענתו של ח"כ קיש, "במדינת ישראל פועלות עמותות הזוכות לתמיכה ולסיוע כספי מישויות מדיניות זרות, ובעצם הופכות את עצמן ל'שתולים' בקרב הממסד החברתי בישראל. אותן עמותות הופכות, הלכה למעשה, למייצגות מובהקות של בעלי אינטרסים פוליטיים זרים, בבחינת בעל המאה הוא בעל הדעה".

יואב קיש. מתוך עמוד הפייסבוק, אתר רשמי
ח"כ יואב קיש/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק

בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "מועסקי השתול לא יקראו להתייצב לשירות ביטחון", וכי "משרדי ממשלה וצבא הגנה לישראל ימנעו משיתופי פעולה עם ה'שתולים', ובכלל זה העברת תקציבים, הקצאת תקנים לשירות לאומי, ארגון כנסים וימי עיון ופרסומים משותפים". כמו כן, הצעת החוק דורשת מה"שתול" לציין "בכל מסמך רשמי, דף אינטרנט, שילוט או פרסום היוצא מטעמו, את המילה 'שתול' בצמוד לאזכור שם התאגיד".

על ההצעה חתומים שישה ח"כים נסת נוספים מהליכוד:
דוד ביטן, נאווה בוקר, נורית קורן, מיקי זוהר, ענת ברקו ואברהם נגוסה. כמו כן, חתומים עליה שלושה ח"כים מהבית היהודי - בצלאל סמוטריץ, מוטי יוגב ושולי מועלם ושלושה חברי כנסת מישראל ביתנו - רוברט אילטוב, חמאד עמאר ועודד פורר. עוד חתומים ח"כ יואב בן צור מש"ס, ח"כ מנחם מוזס מאגודת ישראל, ח"כ מיקי לוי מ"יש עתיד", וח"כ מירב בן ארי ואלי כהן מכולנו.

ח''כ מיכל רוזין (מרצ) גינתה את הצעת החוק ואמרה כי "יצא המרצע מן השק. ח"כ קיש, וח"כים נוספים, בשילוב ידיים מקומם עם התנועה הפשיסטית 'אם תרצו', פועלים לטיהור שורות הביקורת נגד הכיבוש מהחברה והדמוקרטיה הישראלית. לא ייתכן כי חיילים וחיילות, שחירפו נפשם בשטחים הכבושים וברצונם לספר על כך – יורחקו מצה"ל. כש"אם תרצו" מגובה ממסדרונות הכנסת, צריכה להידלק אצל כולנו נורה אדומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שבתי בנדט באולפן על השתולים. מערכת וואלה!
מתוך סרטון "השתולים" של "אם תרצו"/מערכת וואלה!
שץ: "משטר פשיסטי חסר עכבות"

אחיה שץ, מנהל המחלקה הציבורית של "שוברים שתיקה", כינה את הצעת החוק "מביכה". לדבריו, "נראה שחבר הכנסת יואב קיש רוצה להתחרות על תואר ליצן החצר של הכנסת. מדובר בהצעת חוק שכל מטרתה הוא ניסיון לקושש עוד כותרת על גבם של חיילים ושל חיילות ששירתו בצבא ומעידים על חוויותיהם האישיות מהשירות שלהם בשטחים". שץ תקף את קמפיין 'השתולים', שהוא בעיניו "הסתה מכוערת ומסוכנת, שנועדה להלך אימים על לוחמים שכבר סיכנו את חייהם בשירותם הצבאי ועכשיו מתמודדים עם מסכת איומים שמקורה בבית המחוקקים. אם ח"כ קיש מעוניין בהסבר מפורט יותר, הוא מוזמן לפנות לליגה נגד השמצה".

שץ אף סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, כי אי הגיוס למילואים מפריע לו באופן אישי. לדבריו, הוא שירת ביחידה דובדבן ובשנים האחרונות זומן פחות למילואים. "אני מחכה שיזמנו אותי, ומאוד מפחד שיוציאו את עדי שוברים שתיקה ממערך המילואים, ונהפוך מצבא העם לצבא האינטרסים הפוליטיים", אמר.

בריאיון לאולפן התייחס לסערה סביב פעילות "שוברים שתיקה" גם רב סרן במילואים עמית דרי, ממובילי המחאה הציבורית נגד הארגון. הוא טען כי מותר להעביר ביקורת על צה"ל, "אבל אסור לשקר, ו'שוברים שתיקה' משקרים. הם לוקחים שתי שורות מעדות אנונימית ובונים סביבן סיפור שלם עם פרשנות שלא נאמרה בעדות המקורית". שץ לעומתו, טען כי דרי משקר וכי ארגונו לא מבקש להוציא את דיבתה של ישראל.

דרי: "צה"ל מעביר על עצמו ביקורת"

שץ ביקש להפריך את טענותיו של דרי, ואמר כי "הטענה שלו שאנחנו מפיצים שקרים ומוציאים את דיבתה של ישראל, היא שקר. זהו שקר שדרי חוזר עליו שוב ושוב, כי הוא חושב שאם הוא יחזור עליו מספיק פעמים הוא יהפוך לאמת. לצערי, הדברים שאבנר גבריהו שהוצג בסרטון "השתולים" מספר עליהם, הם תיאור המצב שקורה בשטחים". לדעתו, "העניין הוא לא החיילים, אלא המדיניות, המציאות בשטח".

בנוסף לכך, הזכיר את הסיורים שעורך "שוברים שתיקה" באזור יהודה ושומרון, וטען שבהם "רואים את השקרים של דרי. מסבירים על ההתנחלויות, על החשיבות הדתית של חברו וגן האינתיפאדה". לדעתו, מנסים להשתיק את חברי הארגון ואת החיילים שמוסרים לו עדויות, אשר "רוצים בדיוק כמו אנשים אחרים עתיד לישראל".

דרי לעומת זאת, הוסיף כי צה"ל מעביר על עצמו ביקורת פנימית, והיו אף מספר עדויות של "שוברים שתיקה" שנבדקו על ידו. עם זאת, לדבריו קשה לו לקבל את זה שאנשי "שוברים שתיקה", "יוצאים החוצה עם המימון שלהם, עם צורת ההגשה ולא פועלים בשקיפות, לא עומדים מאחורי הדברים שלהם. לנו אין מימון". הוא אף גינה את סרטון "השתולים" של עמותת "אם תרצו", והבהיר כי "אנחנו הקול השפוי מלמטה. עם סרטון 'השתולים', עם ההסתה בימים האחרונים מימין ומשמאל - אין לנו דבר וחצי דבר. אין מקום לסרטון הזה".

עימות באולפן קמפיין השתולים. צילום: מאצ'י הוף, מערכת וואלה!
מתוך סרטון "השתולים" של תנועת "אם תרצו"/מערכת וואלה!, צילום: מאצ'י הוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully