וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות קשיי המימון והחשש מזיקה: הקרנבל בברזיל נפתח כמעט במלואו

המדינה, שצפויה לארח בהמשך גם את אולימפיאדת הקיץ, תקיים את החגיגה השנתית בליווי צמוד של נציגי רשויות הבריאות. "הקרנבל הוא הזדמנות לשכוח את הכול", הסבירה מוכרת תחפושות, שהודתה כי גם המשבר הכלכלי מעיב על השמחה

כתיבה ובימוי: הילה קובו, תחקיר: אסתי סדקה, עריכת וידאו: מאיה בן ניסן, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

(הקרנבל בברזיל בשנת 2013)

על רקע התפשטות נגיף הזיקה, יחל היום (שישי) הקרנבל השנתי בברזיל. רוב החגיגות צפויות להיערך כמתוכן, ונציגי רשויות הבריאות יוצבו בכל אחת מ-500 מסיבות הרחוב שבעיר ריו דה ז'נרו. "אנחנו זקוקים לשמחה", אמרה אחת החוגגות.

החגיגה השנתית, המפורסמת בשל ריקודי הרחוב בלבוש ססגוני ומוזיקת הסמבה הרועשת, לא הייתה יכולה להתקיים בעיתוי טוב יותר עבור המדינה הזקוקה לעידוד, על רקע המאבק עם התפשטות הנגיף הידוע לשמצה ברחבי דרום אמריקה. הנגיף, שנחשב לגורם למומים מוחיים בקרב תינוקות, נגרם על פי מחקר ראשוני בשל החום ותנאי היובש הקיצוני בברזיל.

עוד בוואלה! NEWS:
ברזיל מאשרת לראשונה: אדם נדבק בזיקה דרך עירוי דם
התפשטות הנגיף זיקה: מצב חירום הוכרז בארבעה מחוזות בפלורידה
משרד הבריאות לנשים ששבו ממדינות עם זיקה: לא להרות חודש אחרי הביקור

הקרנבל בריו דה ז'ניירו ברזיל. רויטרס
"התלבושות - עם בדים מתוצרת סין". הקרנבל בריו דה-ז'נירו בשנת 2013/רויטרס

אם לא די בכך, המדינה סובלת מהמיתון הגרוע ביותר מאז שנות ה-30, מאינפלציה בשיעור של יותר מעשרה אחוזים, משביתות תכופות, ומפשיעה אלימה. למרות זאת, החגיגה נמשכת. "הקרנבל הוא הזדמנות לשכוח את הכול", אמרה תרסה קורי, המתפרנסת ממכירת תחפושות לקרנבל ברחובותיה הצרים של הבירה.

ראש עיריית ריו דה ז'נרו, אדוארדו פאס, שמפקח במקביל על העבודות לקראת אירוח אולימפיאדת הקיץ באוגוסט, יעביר בסביבות השעה 15:00 (שעון ישראל) את מפתחות העיר למנהיג הקרנבל, הידוע בכינויו "המלך מומו". המלך הרקדן ובית הדין שלו יכריזו אז על החגיגה בת חמשת הימים, שתגיע לשיאה במצעדי הסמבה בלילות ראשון ושני. רקדניות מבתי ספר מתחרים לריקוד תופענה באירועים כשהן עוטות על גופן פאייטים ונוצות – וכמעט שום דבר נוסף.

הקרנבל בבוליביה. רויטרס
רקדנים יתבקשו "להבריח את הזיקה". קרנבל בבוליביה, היום/רויטרס

מה שבכל זאת עשוי להעיב על המסיבה הגדולה, הוא החלטת ארגון הבריאות העולמי להכריז על מצב חירום בינלאומי ולייעץ לכמה ממשלות להניא נשים הרות מנסיעה לברזיל – על אף היותו של הקרנבל אטרקציה תיירותית מרכזית. גורמים בברזיל ציינו כי אזהרה זו עלולה להיות רלוונטית גם לנוסעים לאולימפיאדה, אך במקביל מנסים נואשות לבלום את התפשטות המחלה. אלפי חיילים במדינה גויסו לסייע לעובדי מדינה במעבר מדלת לדלת בבתים ובמשרדים שתכליתו ללמד את האוכלוסייה לנקות מים עומדים, שבהם מתרבים היתושים. במקביל, צוותים מיוחדים בודקים ומאווררים מעת לעת אתרים המועדים להידבקות במחלה, ובהם האצטדיונים האולימפיים.

ההרכבים המתחרים במצעדי הסמבה סיפרו כי המימון לחגיגות בעיר אזל מזמן, וגם המממנים הפרטיים מקבלים רגליים קרות. משום שמחירי התחפושות עלו, נאלצים המתחרים לתפור אותן בעצמם באמצעות בדים זולים המיוצרים בסין. "המצב היה קשה בארבע וחמש השנים האחרונות, אבל החמיר השנה כי כולם סובלים מהמשבר והמחירים עלו", אמר מנהל אחד מבתי הספר. גם במסיבות הרחוב בעיר צפויים לתת הד לאווירת החרדה, בין השאר בשיר שמילותיו דורשות מהרקדנים "להבריח את הזיקה".

נשיאת ברזיל דילמה רוסף. AP
"אנחנו לא יכולים להפסיד". נשיאת ברזיל, דילמה רוסף/AP

בנאום שנשאה אתמול לאומה, הכריזה נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, מלחמה על היתושים האחראים להפצת נגיף הזיקה ברחבי המדינה. בין השאר, הודיעה רוסף כי תקציבים פדרליים נוספים הוקצו למלחמה באדס המצרי, זן היתוש המעביר את הנגיף, מאחר שמדובר בקרב "שבו אנחנו לא יכולים להפסיד".

עם זאת, מוקדם יותר באותו יום האשימו גורמים באו"ם ובארצות הברית את ברזיל בכך שהיא לא חולקת מספיק מידע ודגימות כדי לקבוע אם הנגיף אכן אחראי לגידול במקרים שבהם תינוקות נולדים עם ראשים קטנים מהרגיל. לטענתם, החוסר במידע פוגע במאמצים לספק בדיקות, תרופות וחיסונים לזיקה.

הקרנבל בבוליביה. רויטרס
מאמצים לבלום התפשטות המחלה ביבשת. קרנבל בבוליביה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully