וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מגיב למחקר הזיהום: ראשי התינוקות בחיפה - תקינים

בניגוד לנתונים שנחשפו השבוע, המעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג בחיפה לזיהום מבתי הזיקוק במפרץ, משרד הבריאות פרסם כי אין הבדל בין היקפי ראשי התינוקות ברחבי הארץ. הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית נפסלה: "כל הנתונים פתוחים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: שלמי גבאי עריכה: ניר חן

בניגוד לנתונים שפורסמו השבוע על תחלואות בקרב תינוקות באזור הצפון בעקבות זיהום, משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) נתונים ולפיהם אין כל הבדל בין התינוקות באזורים השונים בישראל. חוקרי המשרד אספו את הנתונים ממרכזי "טיפת חלב" ברחבי הארץ בששת החודשים האחרונים. על פי המשרד, אמנם מדובר באיסוף נתונים גולמיים ועיבוד ראשוני בלבד, אך נמשכת עבודת העיבוד.

במקביל, הצעת חוק שקראה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת זיהום האוויר במפרץ חיפה נפלה בהצבעה בכנסת. 34 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, אולם 35 ח"כים התנגדו לה. שר הבריאות יעקב ליצמן טען כי "אין סיבה להקמת ועדת חקירה. כל הנתונים פתוחים. אני בעד נתונים ומחקר, אבל צריך לבדוק מאיפה ההדלפות ומה האינטרסים שם".

עוד בוואלה! NEWS:
מחקר הזיהום: האם תושבי חיפה יוכלו לקבל פיצויים של מיליארדים?
השר ליצמן על מחקר הזיהום: "מכבד את הדוח, אבל צריך לחכות למסקנות"
אוניברסיטת חיפה על ממצאי הזיהום: "צוות החוקרים עומד מאחורי המחקר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "אנחנו עשינו בנושא מה שאף אחד לא עשה עד היום, אז להגיד שהממשלה מתעלמת? הנתונים הם מ-2012. לקחת נתונים חלקיים בלי בדיקה ולהדליף אותם זה חמור פי עשר. הזיהום בתל אביב לא פחות גרוע מחיפה. לפני שמוציאים מחקר, צריך לבדוק". ליצמן הוסיף: "אנחנו ניקח על עצמנו במשרד הבריאות לבדוק את אותו מחקר, לא מגורמים פרטיים שאני לא יודע מה האינטרס שלהם, ונלמד את זה. אני לא הולך לטייח את הנושא הזה ולהסתיר שום דבר. אם המצב יהיה קשה אני לא אחשוש להודיע שנצטרך לעשות צעד סגירה, אם צריך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"דמם של ילדי מפרץ חיפה מרוח על ידי ממשלות נתניהו". הפגנת תושבי חיפה נגד זיהום האוויר, אתמול/ערן גילווארג

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), שהובילה את הדרישה להקמת ועדת חקירה פלמנטרית, אמרה לאחר ההצבעה: "דמם של ילדי מפרץ חיפה מרוח על ידי ממשלות נתניהו שזורות חול בעיני הציבור במשך כמעט עשור. במקום נקיטת צעדים אמיצים, ממשיכה הממשלה להתל בתושבים בסיסמאות ותוכניות חסרות עומק, תקצוב, וחזון. הפלת ועדת החקירה היא אות קלון לממשלת נתניהו".

בארגון הסביבתי "גרינפיס" הגיבו לנתוני משרד הבריאות, וטענו: "עושה רושם שמשרד הבריאות מבקש לטשטש את הנתונים בניסיון להרגיע את מפלס החרדה, אחרת מדוע המספרים מעורפלים ואינם נתחמים למוקדי הזיהום?". לדברי הארגון, "מדובר בעוברים ובתינוקות, ואסור ללכת שולל אחרי תעשיית הספקות שזורעים המפעלים הפטרוכימיים בניסיון להרוויח עוד זמן על חשבון חיי התושבים".

"חיפה היא סימפטום לתפיסה לקויה מהיסוד, ועל שרי הבריאות והסביבה לבסס כבר היום את הערכת הסיכונים על עקרון הזהירות המונעת", עוד נמסר. "במילים אחרות, חובה לטפל אף בצל צלו של חשד למפגע סביבתי ובריאותי, בטח ובטח במקרה החיפאי הזועק לטיפול מידי מהשורש".

האיגוד לרפואת ילדים: "מדובר על חשד להשפעה קטנה"

האיגוד לרפואת ילדים מסרו כי פרופ' אלי סומך, יו"ר האיגוד, וד"ר צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד, הוזמנו לדיון שקיים פרופ' איתמר גרוטו עם החוקרים על ממצאי הביניים של המחקר בנושא השפעת זיהום האוויר על תחלואה באזור חיפה.

לדבריהם, "ממצאי המחקר הדגימו את ההשפעה של גורמים מוכרים וידועים כמו שבוע ההיריון ומספר הלידות בעבר על היקף הראש. הממצאים העלו גם חשש להשפעה של קרבה למקומות עם זיהום אוויר על היקף הראש. בכל מקרה, מדובר בחשד להשפעה קטנה בהשוואה לגורמים האחרים. האיגוד לרפואת ילדים מברך על פרסום נתוני משרד הבריאות על כי אין הבדל בהיקף הראש בין תינוקות שנולדו באזור חיפה לממוצע הארצי, אשר מחזקות את הרושם כי ההשפעה של זיהום אוויר על היקף הראש במידה והיא קיימת הינה קטנה
ואולי אף מזערית".

השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ראש עיריית חיפה יונה יהב ושר הבריאות יעקב ליצמן, ישיבת מועצה בעניין זיהום האוויר בחיפה, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"אני מכבד את הדוח, אבל צריך להמתין למסקנות". ליצמן בישיבת מועצת עיריית חיפה, אמש/ערן גילווארג

הנתונים שנחשפו בתחילת השבוע מעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג המורגש בבתי החולים בחיפה לבין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם. לפי הנתונים, שלושת מוקדי התחלואה הם קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון, ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה. מהמחקר עלה כי התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה בשלושת מוקדים אלה גבוה עד פי חמישה מהממוצע הארצי בהשוואה לשאר חלקי הארץ. עוד עלה כי במוקדים אלו נולדו בשנים האחרונות תינוקות במשקל נמוך ושהיקפי ראש קטנים ב-20%-30% בממוצע מאלה שנולדו ביתר השכונות בנפת חיפה.

אתמול התקיימה בעיריית חיפה ישיבת מועצה מיוחדת בנוגע לנתוני התחלואה בנוכחות ליצמן, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ראש העיר יונה יהב, רופאים, אנשי מקצוע ועשרות תושבים מודאגים. "אני מכבד את הדוח, אבל צריך להמתין למסקנות. עדיין אין ממצאים. אם חלילה וחס יתברר שהנתונים מצביעים על בעיה, ברור שנעבוד עם המשרד להגנת הסביבה ונעשה צעדים חזקים", אמר השר ליצמן. השר גבאי הוסיף: "ליצמן אמר כי המדינה היא זו שצריכה לממן את המחקר וכך יבוצע". זאת בניגוד למצב הנוכחי, שבו המפעלים הם אלו שעשו זאת.

הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
"הצילו! הורגים אותנו". מפגינים מחוץ לישיבת עיריית חיפה, אמש/ערן גילווארג

השר גבאי אמר כי מדובר בנושא דחוף שמקבל את היחס הממשלתי הראוי. "הנחת העבודה שלי היא שיש זיהום אויור עודף במפרץ חיפה, שמשמעותו עודף תחלואה. זה ברור. יש פה בעיה ולכן מסמנים מטרה ומקימים ציר לטיפול בבעיה. עשינו הרבה דברים ויש עוד הרבה דברים לעשות. אין יום שבו אינני עוסק במפרץ חיפה. שקיפות היא ערך עליון. הפתרון מתחיל בזה שהציבור יאמין. נפרסם דוחות בשקיפות מלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully