וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ליצמן על מחקר הזיהום: "מכבד את הדוח, אבל צריך לחכות למסקנות"

שר הבריאות דיבר בישיבת מועצה מיוחדת בעיריית חיפה ובה ביקש את סבלנות הציבור: "עדיין אין ממצאים. אם ישנה בעיה, ברור שננקוט צעדים חזקים". במהלך הדיון הציג חבר מועצה איור של פצצה וטען כי חיפה יושבת על "פצצה גרעינית". מחר יצביעו בכנסת על הקמת ועדת חקירה

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

בעיריית חיפה התקיימה הערב (שלישי) ישיבת מועצה מיוחדת בנוגע לנתוני התחלואה שנחשפו ביום ראשון מהתחקיר המתגבש בנושא, בנוכחות שר הבריאות יעקב ליצמן, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, ראש העיר יונה יהב, רופאים, אנשי מקצוע ועשרות תושבים מודאגים. "אני מכבד את הדוח, אבל צריך להמתין למסקנות. עדיין אין ממצאים. אם חלילה וחס יתברר שהנתונים מצביעים על בעיה, ברור שנעבוד עם המשרד להגנת הסביבה ונעשה צעדים חזקים", אמר השר ליצמן. השר גבאי הוסיף: "ליצמן אמר כי המדינה היא זו שצריכה לממן את המחקר וכך יבוצע". זאת בניגוד למצב הנוכחי, שבו המפעלים הם אלו שעשו זאת.

חבר המועצה אביהו האן הציג לשרים איור של פצצה ואמר להם כי חיפה יושבת על "פצצה גרעינית". חברת המועצה ד"ר עינת קליש רותם דרשה לעצור את התכניות להרחבת המפעלים במפרץ. במהלך הדיון התאספו מחוץ לאולם עשרות פעילים סביבתיים, שהגיעו להביע את מחאתם בנדון. לאור כמות הנוכחים הישיבה הוקרנה בחדר סמוך לאולם שבו התנהל הדיון.

לקריאה נוספת:
אוניברסיטת חיפה על ממצאי הזיהום: "צוות החוקרים עומד מאחורי המחקר"
ליצמן וגבאי נועדו עם עורכי מחקר הזיהום בחיפה: "אם צריך נסגור מפעלים"
מחיר הזיהום בחיפה: תחלואת הסרטן עולה למשק עשרות מיליונים בשנה

ישיבת מועצה בעניין זיהום האוויר בחיפה. 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
ישיבת המועצה בחיפה, הערב/ערן גילווארג
הפגנת תושבי חיפה על זיהום האוויר בעיר, 2 בפברואר 2016. ערן גילווארג
תושבי העיר מפגינים, הערב/ערן גילווארג

השר גבאי אמר כי מדובר בנושא דחוף שמקבל את היחס הממשלתי הראוי. "הנחת העבודה שלי היא שיש זיהום אויור עודף במפרץ חיפה, שמשמעותו עודף תחלואה. זה ברור. יש פה בעיה ולכן מסמנים מטרה ומקימים ציר לטיפול בבעיה. עשינו הרבה דברים ויש עוד הרבה דברים לעשות. אין יום שבו אינני עוסק במפרץ חיפה. שקיפות היא ערך עליון. הפתרון מתחיל בזה שהציבור יאמין. נפרסם דוחות בשקיפות מלאה".

לדבריו, אם יתגלו בעיות מולדות בתינוקות, משרדו ייכנס לעובי הקורה. "אני מכיר את המחקר. יש פה עודף תחלואה, יש גם בתל אביב ובחדרה עודף תחלואה. יש בעיית זיהום אוויר בישראל. החשוב במחקר הוא שזה מחקר שנעשה בצורה עצמאית. אף אחד לא מפריע לו במחקר. בנוגע לנושא משקל התינוקות והיקף ראשיהם - אין קשר בין מה שנכתב בעיתונים למה שהיה במפגש שלנו עם החוקרים. יש הערות שמשרד הבריאות הציג למחקר. אם נגלה שיש בעיה בנושא התינוקות, זה יצריך צעדים אחרים לגמרי. אם אכן יתגלה שיש פגיעה בתינוקות, זה מזעזע אותי. נחכה לתוצאות המחקר ונקבל החלטות".

מפרץ חיפה. שרון בוקוב
גבאי: "אין יום שאני לא עוסק במפרץ חיפה"/שרון בוקוב

ראש העיר יהב אמר במהלך הדיון: "יש התגייסות מוחלטת של משרדי הממשלה להוציא אל הפועל את התכנית הלאומית לאוויר נקי בחיפה. במקביל מתנהל מחקר אפידמיולוגי, שמטרותיו נקבעו עם משרדי הבריאות והגנת הסביבה. תוצאות המחקר יהוו כלי לטיפול במצב בחיפה. המחקר ינוהל עד תום ובשקיפות מלאה".

מראשי המחקר: "מצאנו עד היום כי זיהום האוויר בחיפה די יציב ולא השתנה הרבה בשנים האחרונות. מה שנמדד מעיד על יציבות ואפילו ירידה"

פרופסור בוריס פורטנוב, מראשי המחקר ומרצה בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, אמר כי ניתן להצביע על נתוני תחלואה מסוימים כבר עתה. "המחקר יימשך במשך חמש שנים, עד 2020. הוא מתייחס לתחלואה בסרטן, תחלואה בילדים, תחלואה במתגייסים לצה"ל, ניטור אפידמיולוגי וחקר זיהום אוויר. המחקר יתייחס לנתונים הכי חדשים ומקשרים אותם עם נתוני זיהום אוויר וכך ניתן תשובות לשאלות אם יש קשר בין תחלואה לזיהום אוויר. הדוח יוגש במרץ, צריך לחכות בסבלנות. מצאנו עד היום כי זיהום האוויר בחיפה די יציב ולא השתנה הרבה בשנים האחרונות. מה שנמדד מעיד על יציבות ואפילו ירידה. זה אפילו נמוך ביחד לתל אביב וחדרה. אלו נתונים ל-2012. אבל מצאנו מספר נקודות חמות, מספר שכונות באזור חיפה נמצאו עם שיעורי סרטן הגבוהים מהממוצע הארצי. הסיבות - מצב סביבתי באזור.

"בנוגע לאסתמה – הנתונים דומים לערים אחרות. גם בקרב מתגייסים לצה"ל וגם בקרב ילדים. אין הבדל מובהק בין תל אביב לחיפה בנתוני האסתמה. עם זאת, בחיפה יש מספר נקודות חמות עם נתונים גבוהים. מצאנו קשר עם מצב סביבתי. בנוגע לתינוקות, היקף ראש ומשקל: טרם קיבלנו נתונים מערים אחרות. לא יודעים אם יש היקף ראש קטן או גדול בחיפה, אך זיהינו מספר נקודות חמות, שבהן משקל לידה נמוך יותר ומצאנו קשר סביבתי. בתוך שבועות נגיש את הדוח שלנו", אמר פרופ' פורטנוב.

פרופסור איתמר גרוטו, הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחס לנתונים גולמיים של ממוצע היקף הראש ואמר כי "בחצי השנה אחרונה הממוצע אצל זכרים בחיפה זהה לשאר הארץ. היקף ראש הוא 34.7 סנטימטרים".

הכנסת תצביע אם להקים ועדת חקירה על הזיהום במפרץ חיפה

הכנסת תדון מחר בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנוגע למצב הזיהום במפרץ חיפה. בהצעה לוועדת החקירה שהגישה סיעת המחנה הציוני נכתב כי "השבוע התפרסמו נתונים ומסקנות ביניים מזעזעים ממחקר נוסף שנערך באזור על מצב התחלואה בו: 20%-30% יותר לידות של תינוקות במשקל נמוך ובעלי היקף ראש קטן מבשאר האזורים, רמת תחלואה בסרטן הגבוהה פי חמישה מהממוצע הארצי וכן עודף מחלות נשימתיות קשות בקרב ילדים ומבוגרים בנפה ביחס לאזורים אחרים בארץ".

יו"ר הסיעה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, אמרה כי הצעת המפלגה צריכה להתקבל ללא סייגים. "זכות הציבור בחיפה לדעת מה יעלה בגורל הילדות והילדים שלהם ואם מדינת ישראל מאפשרת לסכן את בריאותם. ועדת חקירה פרלמנטרית היא צעד מתחייב כדי לבחון מה הנזק שנגרם ומה אפשר לעשות כדי להפסיק אותו, או לפחות מזער אותו לאלתר. אין שום סיבה שיכולה להצדיק התנגדות לבדיקה כזו, שחיי הילדות והילדים בחיפה עשויים להיות תלויים בה".

חברת הכנסת יעל כהן-פארן, שתציג את ההצעה, קראה לסיעות הבית לתמוך במהלך. "ביבי, כחלון וגבאי צריכים להתעלות מעל לשיקולים הפוליטיים ולתמוך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. בריאות תושבי מפרץ חיפה חשובה מעבר לכל שיקול מפלגתי, אנחנו לא יכולים להתעלם מהנתונים המדאיגים. יש לפעול מיד", אמרה.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
בתי זיקוק בחיפה/ערן גילווארג
"בעקבות דבריהם של 'גורמים עלומי שם', צוות החוקרים מבקש להבהיר: אנחנו עומדים מאחורי המחקר"

אוניברסיטת חיפה פרסמה היום הודעה ובה דחתה את הביקורת שהושמעה נגד ממצאי המחקר המתגבש של כמה מחוקריה, שלפיו קיים קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריג המורגש בבתי החולים בעיר לקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם.

"בעקבות פרסומים בתקשורת של 'גורמים עלומי שם', צוות החוקרים מבקש להבהיר: צוות החוקרים עומד מאחורי המחקר והמתודולוגיה שלו, אשר אושרה מראש על ידי הוועדה המקצועית, שבה חברים גם נציגי משרד הבריאות ונציגי המשרד להגנת הסביבה. התוצאות המלאות של המחקר יועברו לוועדה המקצועית בחודש מרץ הקרוב", לשון ההודעה.

נתוני המחקר שפורסמו שלשום עוררו סערה גדולה במערכת הפוליטית ובקרב הארגונים החברתיים הפועלים למען הסביבה. לפי הנתונים, שעלו ממחקר רחב היקף שנערך באוניברסיטת חיפה, באזור חיפה קיימים שלושה מוקדי תחלואה עיקריים, שבהם נרשמו מקרי תחלואה בסרטן ריאות ולימפומה גבוהים מהממוצע וכן נולדו תינוקות במשקל נמוך ועם היקפי ראש קטנים מאלה שנולדו באזורים אחרים.

מזוז: "על ראשי הרשויות בצפון להקים קול זעקה"

סגן השר במשרד ראש הממשלה, ירון מזוז, התייחס לפרסומים אודות הקשר האפשרי בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לתחלואת ילדים באזור. "אם לא תקום זעקה רצינית בקרב ראשי הרשויות באזור בו מתים מסרטן, תקום זעקה מהציבור. יהיו הפגנות המוניות, ובצדק", אמר. עוד דרש מזוז מליצמן ומגבאי להציג פתרון מידי בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully