וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הזיהום בחיפה: תחלואת הסרטן עולה למשק עשרות מיליונים בשנה

21.4.2015 / 7:30

על רקע דוח משרד הבריאות, בולטים נתוני מחקר שפורסם כבר לפני שש שנים והתריע מפני הנזק למשק מהתחלואה בסרטן ריאות ושלפוחית השתן: "השקעות במניעת זיהום יתגלו כרווחיות למשק". משרד הבריאות: "אין עדות לעודף תחלואת סרטן בקרב ילדים"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל

(חסימת הכניסה למפעלי בזן, השבוע)

על רקע פרסום הדוח של משרד הבריאות שקשר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין מחלת הסרטן, בולט מחקר שהתריע מפני העלות הכלכלית של התחלואה בשני סוגי המחלה - שמגיעה לכדי 123 מיליון שקלים בשנה. הנתונים פורסמו כבר לפני שש שנים, בדוח שערך ראש החוג לכלכלה ולניהול במכללה האקדמית תל חי, פרופ' ניר בקר, בעבור הקואליציה לבריאות הציבור. במחקר מצא פרופ' בקר כי העלות של עודף התחלואה בסרטן ריאות עומדת על 92 מיליון שקלים ועלות סרטן שלפוחית השתן מגיעה ל-31 מיליון. עוד הוזכר בדוח כי בשנת 2006 טען ארגון "חיים וסביבה", שהסתמך על מחקרים בחו"ל, כי העלות גבוהה הרבה יותר ועומדת על 520 מיליון שקל בשנה.

בזמן שנערך המחקר, לא היה דוח נוסף שקישר בין התחלואה באזור חיפה לזיהום האוויר. כעת, עם פרסום המסמך של פרופ' איתמר גרוטו ממשרד הבריאות, שכרך את שני הנושאים יחד, נוספה החוליה החסרה שמחברת בין שני הדוחות. הדוח של פרופ' בקר אמד עודף עלויות של שני סוגי סרטן - סרטן ריאות וסרטן שלפוחית השתן - בעוד שדוח משרד הבריאות של פרופ' גרוטו בדק ומצא כי ב-16 סוגי סרטן, מתוך 18, היחס לחלות בסרטן באזור חיפה גבוה משאר הארץ. עם זאת, פרופ' גרוטו הדגיש כי מלבד סרטן הריאות וסרטן שלפוחית השתן, לא הוכח לגבי שאר סוגי הסרטן קשר סיבתי לזיהום אוויר. לדברי בקר, העלות הכלכלית של התחלואה גבוהה הרבה יותר מהנתונים שעלו בדוח, מאחר שלא נבדקה עלות התחלואה במחלות נוספות הנגרמות בשל זיהום אוויר.

עוד בנושא
משאיות של עיריית חיפה חסמו מפעלים - ופונו על ידי מנופים
תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

בדוח שחיבר בקר נכתב כי "אומדנים אלו אמורים להוות כלי בקבלת החלטות ובמיוחד בניתוחי עלות-תועלת לצורך השקעות ציבוריות במניעת זיהום. מחקרים כגון אלו מצביעים על האפשרות הסבירה שהשקעות במניעת זיהום יתגלו בסופו של דבר כהשקעות רווחיות למשק". המסמך לא זכה להתייחסות מספקת בזמן שהתפרסם, וכעת ייתכן שייבחן מחדש.

הדוח עוד ציין כי "העבודה מהווה חלק ממחקר מקיף וחדשני, שמטרתו לאמוד את העלות למשק הלאומי מתחלואה ותמותה ממחלות שייתכן שמקורן בזיהום סביבתי, בהיבט המיקרו-כלכלי. עיקר העבודה התמקד בנושא המזהמים, השפעותיהם הבריאותיות וכתוצאה מכך, העלות הנגרמת לאדם עקב הטיפול בהם". עוד נכתב בדוח כי "ניתן ללמוד כי המזהמים השונים גורמים להשפעות בריאותיות קשות, שחלקן עשויות לגרום למחלה או לאשפוז בטווח הקצר, וחלקן יכולות לגרום לבעיות כרוניות בטווח הארוך".

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

המחקר של פרופ' בקר לא נמשך, על אף שבסיכומו הוא הביע תקווה כי "יימצאו התקציבים הנדרשים בכדי להמשיך מחקר זה, שייתן תמונה מדויקת יותר בנוגע לעלויות התסמינים השונים ובהמשך יניב כיווני דרך להשקעות ציבוריות, שמטרתן היא הפחתת אותן השפעות חיצוניות של מזהמים שונים שפוגעים בכולנו".

משרד הבריאות: "נמשיך לבחון את הנתונים"

בתום ישיבה שהתקיימה אמש במשרד הבריאות, שבה נערך "דיון דחוף בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים", יצאה הודעה מהמשרד שבה נמסר כי "מנכ"ל משרד הבריאות קיים דיון שבו הוצגו נתוני רישום הסרטן הלאומי, שהציגו עודף תחלואת סרטן בכלל, וסרטן ריאות בפרט, במבוגרים. לעומת זאת, אין עדות לעודף תחלואה בסרטן בגיל הילדות". עוד נמסר כי "באשר לנתוני מחקר חוקרי הדסה, שעקבו במשך עשור אחר אוכלוסיות בכל קבוצות הגיל, לרבות ילדים בגילאי 14-0, משרד הבריאות ימשיך לבחון את הנתונים".

אתמול פרסם איגוד ערים להגנת הסביבה באזור חיפה נתונים המעלים תמונת מצב שלפיה איכות האוויר באזור חיפה מצויה במגמת שיפור ואינה נופלת מערים מרכזיות אחרות בארץ. באיגוד אמרו כי במשך שנים נחשב מפרץ חיפה לאזור הסובל מאיכות אוויר ירודה ומכיל כמות גדולה של חומרים מסוכנים, אולם פעולות רבות שנעשו באזור תרמו רבות לשיפור איכות האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully