וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאיות של עיריית חיפה חסמו מפעלים - ופונו על ידי מנופים

20.4.2015 / 9:15

בדומה לאתמול, גם הבוקר חסמו משאיות זבל של העירייה את הכניסה למפעלים המזהמים, אולם באופן סמלי. "או שיתנו הסברים או שבעל הבית ימשיך להשתגע", נמסר מדוברות העירייה. במקביל הפגינו פעילים סביבה בעתלית בדרישה לסגור את מפעל "שרפי כרמל"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל

(חסימת הכניסה למפעלי בזן, אתמול)

עיריית חיפה ממשיכה בתכניתה לחסימת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, וחסמה היום (שני) באופן חלקי את הכניסה לשערי המפעלים הפטרוכימיים בעיר, בהן בזן ו"חיפה כימיקלים". המשאיות הוצבו במקום במהלך הלילה כמעשה סמלי, ופונו על ידי מנופים של חברת בזן בשעות הבוקר, בתיאום עם המשטרה. "בעירייה מתכוונים לשבש את דרכי הגישה למפעלים בשיטות נוספות בקרוב", נמסר בהודעה רשמית.

הצעד, שננקט בפעם השנייה תוך יומיים, מגיע על רקע הסערה שהתעוררה סביב סוגיית זיהום האוויר בעיר, לאחר שפורסם דוח של משרד הבריאות שחשף שיעור תחלואה גבוה במיוחד בסרטן באזור.

"מדהים שיצא דוח של משרד הבריאות ולא שמענו ממנו הסברים כבר שבוע, אפילו לא התבטאות אחת של המשרד או של המשרד להגנת הסביבה שחולק איתו את אותה אימפוטנציה", הוסיפו היום בעירייה. "משום מה זה לא מעניין אף אחד ועיריית חיפה ניצבת כרגיל בחזית. או שיתנו הסברים או שבעל הבית ימשיך להשתגע".

עוד בוואלה חדשות:
מי יקבל את החינוך? בליכוד מחלקים ג'ובים
ארגון להב"ה יפגין ביום העצמאות - בזמן שלוסי אהריש תדליק משואה
באיטליה נואשו מהברחות המהגרים: "מגפה ביבשת שלנו"

במקביל, עשרות פעילי סביבה מפגינים הבוקר מול מפעל "שרפי כרמל" שבעתלית ודורשים לסגור אותו. בשנה שעברה דלפו לאוויר חומרים רעילים שגרמו לתושבים לסבול מתופעות לוואי חמורות. המפעל נסגר בעקבות המקרה אך מאז נפתח מחדש.

המפגינים דווקא הביעו תמיכה בצעדיו של יונה יהב וקראו לראש המועצה האיזורית חוף כרמל, כרמל סלע, "לקחת דוגמה מראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, לגלות מנהיגות, להוביל את הפעולה ולהביא את רכבי המועצה לחסום את הכניסה. במקביל אנו דורשים להוציא צו סגירה למפעל שפועל כבר יותר מחצי שנה ללא רישיון. למפעל אין אישור של המשרד להגנת הסביבה ואין לו אישור של המועצה לרישיון עסק".

מפעלי בזן, חיפה, הבוקר. אדריאן הרבשטיין
משאית זבל של העירייה בכניסה לבזן אחרי שהוזהה מהכביש, הבוקר/אדריאן הרבשטיין

אתמול חסמה העירייה לראשונה את הכניסה למפעלים המזהמים במפרץ העיר באמצעות משאיות זבל. אלו נגררו על ידי המשטרה משום שהיוו, לדבריה, "הפרעה לתנועה". בנוסף, נעצר קצין הרכב של העירייה וזומן לחקירה.

יונה יהב, ראש העיר חיפה חותם על צווי סגירה למפעלים מזהמים, אפריל 2015. צבי רוגר, עיריית חיפה,
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, חותם על צווי הסגירה למפעלים, אתמול/צבי רוגר, עיריית חיפה

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הצהיר בנוסף כי הוצא צו סגירה מידי לכל המפעלים המזהמים ותוגש עתירה להקפאת כל תכניות "קרקעות הצפון" שעיקרו הקמת בית זיקוק חדש. "לא ניתן לדחוף למטרופולין חיפה עוד תשתיות מזהמות", הדגיש יהב.

"יהב - אחד האחראים הגדולים למחדל הסביבתי והבריאותי"

דוברת ארגון "מגמה ירוקה", ענבר שקד דליות, מתחה אתמול ביקורת על יהב בטענה שהוא מגיב לסוגיה, שעליה ארגונה מנהל מאבק זה שנים, רק כשהיא עולה לכותרות. "איפה הוא היה עד עכשיו?", תמהה. "במקרה הזה אי אפשר לומר מוטב מאוחר מלעולם לא, מכיוון שיונה יהב עצמו הוא אחד האחראים הגדולים למחדל הסביבתי והבריאותי - הוא שהפקיר את תושביו במשך שנים, ועכשיו הוא מנסה להסיר מעצמו את האחריות כשהוא מפנה אצבע מאשימה על גורמים אחרים.

"בואו לא נתבלבל - לא יונה יהב לא המשרד להגנת הסביבה ולא משרד הבריאות עשו דבר כדי לעצור את תכנית הרחבת בזן, הקמת נמל דלקים או 'תכנית קרקעות הצפון', אלא אנחנו - ארגוני הסביבה והתושבים". שקד דליות ביקרה גם את ההחלטה לחסום את הכניסה למפעלים באמצעות משאיות וכינתה את המהלך "פרובוקציה". "זה הזמן לתכנית אופרטיבית שתשים סוף לבזן ולתעשייה המזהמת", ציינה.

משאיות של עיריית חיפה חוסמות את הכניסה למסוף כימיקלים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
אזור המפעלים במפרץ חיפה, אתמול/ראובן קסטרו

"אנו שמחים על הצטרפותו המאוחרת של יונה יהב למאבק. אנו לא עוסקים בהאשמות ובלקחי העבר, ולא עוסקים במי ידע ומי היה יכול להציל מאות בני אדם ממוות ולא עשה זאת", מסרו היום פעילי המאבק נגד הרחבת התעשייה במפרץ חיפה. "הדרישות שלנו מתייחסות לעתיד ונשארו כפי שהיו, ואם יונה יהב מעוניין בהשגת תוצאות אפקטיבית ולא בהצגת תיאטרון לתקשורת, יש לעשות מספר צעדים אותם אנו דורשים בשלוש השנים האחרונות מאז התגלו תכניות הרחבת התעשייה.

"יונה יהב צריך לגשת עוד היום לראש מנהל התכנון במשרד הפנים, הגברת בינת שוורץ, לשר הפנים וראש הממשלה ולדרוש לעצור את שלושת התכניות: הרחבת בתי הזיקוק, ביטול תכניות הנמל וקרקעות הצפון, וכמו כן הוצאת החומרים הנפיצים לאלתר. בשלב השני יש להכריז על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום, לערוך סקר בריאות עדכני, להרחיב את אמצעי הניטור ולהוציא תכנית רב-שנתית עם יעדים להורדת התחלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully